Out now: Baaz 3.2021

Redactie Baaz
De derde editie van 2021 ligt op de deurmat. Baaz Magazine staat bol van de adviezen, interviews en achtergronden voor ondernemers en IT-professionals. Sla 'm open, abonneer of lees digitaal.

Navigeer naar read.clipboardmedia.nl en ontvang het magazine (84 pagina’s) zesmaal per jaar, of werp een blik op dit overzicht en lees Baaz digitaal. Editie naar keuze nabestellen? Doe je hier.

Waarom Baaz?

Het is even wennen. Bijna anderhalf jaar lang stond het Nederlandse straatbeeld bol van de lichtblauwe mondkapjes. Inmiddels kijk je in de dichtstbijzijndste Albert Heijn tegen een palet van ontblote gezichten aan.Kroegen, bibliotheken, kerken, zwembaden en parken mogen daarentegen open. Trouwerijen zijn toegestaan. Ook aapjes kijken kan weer - in de dierentuin, of op kantoor.

Er is opnieuw mogelijkheid om ‘s ochtends op de A4 of A10 aan te schuiven, stil te staan en je af te vragen waarom je vandaag - van alle dagen - persé op de zaak werd verwacht. En hoewel die mogelijkheid velen ongetwijfeld zal verblijden, is de kans klein dat je daadwerkelijk met regelmaat in zo’n bloedergerlijke situatie belandt.

Werkgevend als werknemend Nederland zijn het erover eens: thuiswerk werkt - en heeft een plekje in de organisatie van bedrijven in de meeste sectoren. Wat voor werkgevers als morele keuze begon, groeit uit tot middel voor een gezonde financiële basis (denk aan lagere huurlast), retentie (autonomie voor werknemers) en productiviteit.

COVID-19 schudde de boel op. Het virus brengt en bracht een hoop ellende, maar keerzijden zijn er evengoed. De geschiedenis leert dat samenlevingen niet bloeien of ontstaan wanneer de natuurlijke middelen van een omgeving té talrijk zijn.

Voorspoed is een groot leraar; tegenslag een nog grotere. Aan spreuken als de laatste heb je weinig wanneer de omzetcijfers kelderen, gezondheid van familie en vrienden op het spel staat en ‘faillissement’ dagelijks op het puntje van de tong ligt. Maar breekt de zon door, wordt het geld van een klant besteedbaar en seint zelfs de Rijksoverheid dat we er redelijk voorstaan, dan is de boodschap van enorme waarde.

Dit is hét moment om te reflecteren. Hét moment om te leren van bedrijven die de hardste klappen incasseerden, of bedrijven die er juist vlekkeloos doorheen kwamen. Daarbij ondersteunt Baaz.

Werp een blik op de onderstaande artikelen voor een indruk van de editie. 


Dit is hoe het mkb ervoor staat

Voor het eerst sinds COVID-19 organiseert softwarebedrijf Exact een onafhankelijk onderzoek naar de staat van het mkb. Begin 2021 boden 1030 Nederlandse bedrijven (tot 50 FTE) een antwoord op vragen over hun omzet, cashflow en financieel-administratieve zaken. Dit onderzoek, de MKB Barometer, werd uitgevoerd door een extern onderzoeksbureau en werpt een verhelderend licht op de uitdagingen waar het Nederlandse mkb voorstaat. 

Werving: van pijnpunt naar succesverhaal

Werp een blik op jouw meest recente bedrijfsvacature. Wat vind je zelf? Kan het beter, kan het slechter of spreken we van de allerbeste boodschap die ooit in woorden is omschreven? Het laatste is onwaarschijnlijk - zelfs wanneer jij de tekst schreef. We weten dat vacatureteksten beter kunnen, want in elk ander geval schonken we geen aandacht aan het proces. Maar wát een vacaturetekst precies maakt of breekt, hebben we zelden door. 

Hoe Guy van Neck de kennismarkt bestormt

Hij was van plan om profvoetballer te worden en niet verder te studeren. Het leven laat zich echter niet regisseren, zo blijkt. Guy Van Neck behaalde in plaats daarvan drie masters en een MBA, waarna hij in 2015 het bedrijf MobieTrain – met gelijknamig leerplatform – oprichtte. We spreken de CEO over zijn drijfveren, hang naar innovatie en toekomstambities.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie