Out now: Baaz 2.2021

Redactie Baaz
De tweede editie van 2021 ligt op de deurmat. Baaz Magazine staat bol van de adviezen, interviews en achtergronden voor ondernemers en IT-professionals. Sla 'm open, abonneer of lees digitaal.

Navigeer naar read.clipboardmedia.nl en ontvang het magazine (84 pagina’s) zesmaal per jaar, of werp een blik op dit overzicht en lees Baaz digitaal. Editie naar keuze nabestellen? Doe je hier.

Waarom Baaz?

Sportlocaties, muziek- en dansscholen, dierentuinen en poppodia kunnen open. Contactberoepen zijn weer toegestaan, dus mogen ook sekswerkers aan de slag. Terrastijd is tot acht uur ‘s avonds verruimd - en elke versoepeling is een stap op de terugweg naar ‘normaal’.

In het begin van de crisis - april 2020 - gingen er 338 bedrijven failliet. Een jaar later is het maandelijkse aantal met 64 procent gedaald (bron: CBS). Straten trekken aan en de omzetcijfers van mkb-ondernemingen krabbelen omhoog.

Hoewel het economische plaatje verbetert, is de stemming geen afspiegeling van de blijvende dreiging die COVID-19 heet. Huidige besmettingscijfers en ziekenhuisopnamen wijken nauwelijks van de situatie die tot een derde lockdown leidde.

Een vierde lockdown laat gelukkig op zich wachten. Vaccinatie maakte het mogelijk om te heropenen. Miljoenen Nederlanders zijn twee prikken rijker - en voor hen is het besmettingsgevaar met 60 tot 90 procent verminderd (bron: RIVM).

Het doel is om heel Nederland vóór 2022 van dezelfde immuniteit te voorzien. Toch kan het RIVM (nog) niet zeggen hoe lang die immuniteit aanhoudt.

Dit maakt het belangrijk om stellingen over het ‘nabije crisiseinde’ met een korreltje zout te nemen. Sinds maart 2020 is verandering de enige constante. Ironisch genoeg verandert de voorzienbare toekomst daar niets aan.

Jij, ik, medewerkers, collega’s, partners en klanten moeten door. Zo veilig en optimistisch als mogelijk, net zoals we sinds maart 2020 weten te presteren. In het coverinterview van deze editie maak je kennis met Paul Ramakers, CEO van Exact. Hij voelt een “geweldig respect voor alle ondernemers die tegenslagen incasseren, zo sterk mogelijk overbruggen en zich ondanks alles richten op wat er wél kan”.

Hetzelfde respect voelen wij. Voor jou - en alle andere professionals en ondernemers die ‘s ochtends het bed uitkomen om te maken wat er van te maken valt. Dát motiveert ons om de wekker te zetten. Wij willen je informeren en adviseren, met nieuws, interviews en reviews rondom ondernemerschap en ICT. Wij blijven doorgaan - en jou hebben we er graag bij.

Werp een blik op de onderstaande artikelen voor een indruk van de editie. 


Coverinterview | Ondernemen is bedenken wat wél kan

Paul Ramakers, CEO van Exact, groeide van kersverse starter naar leider van 1850 man. Phill Robinson, zijn voorganger, noemde hem de ‘de meest professionele software executive met wie ik ooit heb mogen werken’. Een bijzondere boodschap, rekening houdend met het feit dat Ramakers zijn professionaliteit onder één werkgever wist te ontwikkelen. Met elke carrièrestap verliet de CEO zijn comfortzone. Ramakers greep kansen aan - en plukt daar vandaag de dag de vruchten van. We spreken de Eindbaaz. Zijn lessen helpen jou op weg.

 

Spreek jij de doelgroep effectief aan?

Communicatie speelt een sleutelrol in de sales, marketing en HR van elk bedrijf. We zetten teksten in om nieuwe klanten, partners en talenten te bereiken. De taal die we gebruiken schiet er vroeg in - en dat is een probleem. Jouw communicatie laat te wensen over. Technologie biedt een antwoord.

 

Tijd om machismo een halt toe te roepen

De doorstroom van vrouwen naar de top stokt. Terwijl de diversiteit in de samenleving toeneemt, bestaat een ruime meerderheid van directies nog steeds uit mannen. Deze keer roept een man op tot verzet. “Veel bestuurders zeggen dat ze diversiteit en inclusie onderschrijven”, vertelt Robert Vos in FiftyFifty, zijn nieuwe boek. “Weinigen voegen de daad bij het woord.”

De drie meest gemaakte vergissingen in offertes

Naast de telefoon zitten en wachten tot de offerteaanvragen binnenstromen? Die tijden liggen, zeker sinds voorjaar 2020, ver achter ons. Bedrijven moeten meer moeite doen en zoeken naarstig naar manieren om meer offertes in minder tijd te winnen. Saskia Kerkhof schreef er een boek over. Daarin koppelt zij het winnen van offertes aan neuropsychologie. Meer offertes winnen doe je door het onbewuste brein te triggeren - en vooral door een aantal dingen juist niet te doen. We delen een boekfragment over de drie meest gemaakte vergissingen in offertes.

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie