Gebruik deze strategieën voor een succesvol evenement!

Gebruik deze strategieën voor een succesvol evenement!

Redactie Baaz

Ben je van plan om voor de promotie van je merk of bedrijf een evenement te organiseren? Dan heb je een hoop praktische zaken om te regelen, van het vinden van horecapersoneel tot een rolcontainer huren voor afvalinzameling. Maar het is natuurlijk ook belangrijk om tijd te investeren in de meer abstracte zaken. Wat is bijvoorbeeld het voornaamste doel van het evenement, wat wil je ermee bereiken? En hoe kun je merkconsistentie inzetten om met je evenement een blijvende en herkenbare indruk achter te laten bij potentiële klanten?  Bij de marketing en promotie van je beurs of event, kun je er door effectief gebruik te maken van social media voor zorgen dat je niet alleen een groter maar ook relevanter publiek naar je evenement kunt lokken. Hierbij 3 strategieën om in te zetten bij het organiseren van een evenement. 

Formuleer een duidelijk doel

Voordat je begint met de concrete organisatie van je evenement, kan het zinvol zijn om voor jezelf het voornaamste doel te formuleren. Wil je met het evenement vooral je naamsbekendheid vergroten en je merk onder de aandacht van een groot publiek brengen? Of gaat het je met name om het warm houden van klantrelaties? Of misschien is het genereren van nieuwe leads wel het belangrijkste doel.  Door voor jezelf een helder doel te formuleren, bied je jezelf richting - wat zal helpen bij de rest van de planning en organisatie van het event. Vanaf dat moment kun je er namelijk voor zorgen dat alle keuzes die je moet maken gericht zijn op het behalen van dit doel. Ook maak je met een duidelijke doelstelling het succes meetbaarder, omdat je achteraf kunt evalueren in hoeverre je het doel hebt bereikt.

Merkconsistentie

Met de overload aan communicatie in ons huidige digitale tijdperk, is merkconsistentie des te waardevoller, omdat je er hiermee als bedrijf uit kunt springen. Door ervoor te zorgen dat alle uitingen en content die je naar buiten brengt uniform zijn, zorg je voor herkenning. Houd hier bij het organiseren van je evenement dan ook oog voor en kies voor een locatie, decoratie, communicatie en activiteiten die in lijn zijn met de kernwaarden en identiteit van je merk. Houd consistentie in kleuren, logo’s, tone of voice en thema’s en creëer zo een naadloze ervaring die je merkboodschap uitdraagt. Zo versterk je de geloofwaardigheid, herkenbaarheid en loyaliteit van je merk en laat je een blijvende, herkenbare indruk achter bij het publiek.

Social media

Social media is een effectieve tool voor het promoten van je evenement, omdat je hiermee heel specifieke doelgroepen kunt bereiken en selectief kunt zijn met het publiek dat je aan wilt spreken. Door ruim van te voren met de promotie op social media te starten, kun je een buzz rondom het evenement creëren. Wek de nieuwsgierigheid door het delen van aantrekkelijke inhoud, zoals teasers of sneak peeks. Daarnaast kun je met social media de interactie met deelnemers aanmoedigen, waardoor zij niet alleen het evenement maar uiteindelijk ook je merk voor je mee-promoten. Deze strategieën kunnen dan ook een slimme zet zijn bij het organiseren van een succesvol evenement.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie