Innoveren op de vintage markt én levens redden? Startup BOAS doet het.

Innoveren op de vintage markt én levens redden? Startup BOAS doet het.

Redactie Baaz

Duurzaam én goedkoper. Het aantal personen dat tweedehands kleding shopt groeit jaar in, jaar uit. In 2022 kochten anderhalf miljoen Nederlanders minimaal één keer een tweedehands item en één op de vijf personen streeft ernaar dit vaker te doen. Het nadeel? Het kopen van een tweedehands kleding op online platformen neemt veel tijd in beslag, wanneer het artikel wordt verstuurd is afhankelijk van de verkoper en dan is het nog maar de vraag of het artikel past. En daarom grijpen consumenten toch terug naar fast fashion. Startup BOAS combineert het beste van beide werelden: de duurzaamheid en prijzen van tweedehands kleding, met de snelheid van Zalando. Fast vintage fashion. BOAS doneert 90% daarbij van de winst aan levensreddende goede doelen. Wij spraken met oprichter Vincent van der Holst.

Tekst: Britt Vries

Na het afronden van zijn studie in Ondernemerschap en Innovatie aan de Universiteit van Amsterdam, startte Vin zijn carrière bij foodora als Supply Chain Analyst, gevolgd door rollen in de online marketing via marketingbureau Nubis bij onder andere Adidas, Samsung en Decathlon. Ook werkte hij voor NGO’s zoals Warchild, Save the Children, UNHCR en het Rode Kruis. In januari 2022 besloot hij het heft in eigen handen te nemen; met ‘profit for good’ winst te maken voor goede doelen en de vintage kledingmarkt te transformeren met BOAS

Hoe kwam je op het idee voor BOAS?

‘Het bedrijfsleven levert wereldwijd ieder jaar 10 biljoen euro aan winst op. Daarmee kan zoveel goeds worden gedaan voor de wereld. Het is onze missie om winst te gebruiken om oplossingen voor de grootste problemen te financieren. Zo sterven jaarlijks vijf miljoen jonge mensen aan voorkombare ziektes. Dat zijn tien jongeren, elke minuut van de dag. Voor slechts €5.000 kan er al één worden gered. Daarnaast is de fast fashion modebranche verantwoordelijk voor 10% van de wereldwijde CO2-uitstoot en verbruikt het maar liefst 93 biljoen liter water per jaar. Denim is daarbij de meest vervuilende stof. Waarom niet optimaal gebruik maken van wat al is geproduceerd? Ofwel, tweedehands kopen. Eén plus één werd twee en BOAS was geboren.’

Waarvoor kan de consument bij jullie terecht?

‘Op BOAS zijn onder andere echte vintage jeans van 1873 tot heden te vinden van de merken Levi’s, Wrangler, Lee, Diesel, G-star en Dickies. Stuk voor stuk worden alle items bekeken en geselecteerd voor de verkoop. Elk kledingstuk wordt vervolgens op authenticiteit gecontroleerd, er is namelijk veel namaak in omloop, en er worden professionele foto’s van gemaakt, de relevante informatie wordt zorgvuldig verzameld en de items worden nauwkeurig opgemeten door de denim-professionals van BOAS voordat ze op www.boas.co verschijnen.’

Wat maakt jullie anders dan de bekende platformen voor tweedehands kleding?

‘Kort gezegd combineert BOAS de lage prijs en duurzaamheid van tweedehands kleding met de snelheid van fast fashion platformen. Veelal ben je op een tweedehands platform een uur bezig om een item naar jouw smaak te vinden en te kopen. Daarbij komt dat slechte foto’s en beschrijvingen het een stuk lastiger maken en vaak kloppen de door particuliere verkopers opgegeven maten niet. Ook gaat er enorm veel tijd zitten in de communicatie met de verkoper door de veelal gebrekkig opgegeven informatie in de advertenties en over de verzending. En retourneren is er natuurlijk niet bij. Door de grondige selectie, controle, accurate informatie en filters kan de consument bij ons bijna net zo snel een item vinden, bestellen en geleverd krijgen als bijvoorbeeld bij Zalando. Tien keer sneller dan de bestaande tweedehands platformen en met gratis retour als het niet past of niet naar wens is. Fast vintage fashion dus! Ook de prijzen bij BOAS zijn uniek. We pionieren online met het bloemenveiling-model. Nadat een item op BOAS is geplaatst, daalt twee keer per dag automatisch de prijs. Vindt een consument de jeans die zij willen? Dan kunnen zij het direct aanschaffen, of de gok nemen en wachten tot de prijs nog verder daalt. Neem de prijs, of neem het risico!’

Het is daarnaast jullie doel om van iedere consument een ‘lifesaver’ te maken, vertel.

‘Klopt! Naast het duurzame karakter van tweedehands fashion - waarbij per geredde jeans onder andere de CO2 uitstoot van een autorit van Amsterdam naar Arnhem en duizenden liters aan water wordt bespaard - gaan we nog een stap verder. 10% van onze winst gaat naar onze investeerders, 90% gaat via de BOAS Lifesavers Stichting naar het redden van levens via goede doelen zoals het Against Malaria Foundation. Bij BOAS redden we dus jeans én levens. Dat maakt onze klanten, werknemers en investeerders lifesavers. We hebben het afgelopen jaar samen al één leven gered en dat motiveert ons enorm om verder te groeien en nog velen te laten volgen, maar het bouwen van het snelste vintage modeplatform van Europa vraagt natuurlijk wel een investering.’

Wat verwacht je van de toekomst?

‘Dat belooft veel goeds. We optimaliseren ons platform continu, hebben deze maand een winkel geopend op de Prinsengracht in Amsterdam en we halen financiering op middels een sharefunding campagne voor verdere groei. Iedereen kan dus mede-eigenaar en lifesaver van BOAS worden. Het bedrijf wordt inmiddels gewaardeerd op €1.62 miljoen. Met dat bedrag kunnen we naar schatting in de toekomst wel 300 levens redden. Een fantastisch doel die we samen met zoveel mogelijk lifesavers werkelijkheid gaan proberen te maken. De toename van de vintage markt, waarvan in 2030 wordt verwacht die van fast fashion te overstijgen, werkt daarbij alleen maar in ons voordeel.’

Meer info: www.boas.co

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie