Bereid je voor op de zero-emissiezones

Bereid je voor op de zero-emissiezones

Redactie Baaz

Vanaf 2025 krijgen in rap tempo 30 binnensteden een zero-emissiezone. Goed voor het klimaat en de leefbaarheid, maar wat betekent het voor ondernemers? We zetten de belangrijkste veranderingen op een rijtje en spreken met Nick Noordzij, bedrijfsleider van Van Dorp in Rotterdam, over zijn duurzame aanpak.

Tekst: Marijn Ruhaak

Waarom emissievrije binnensteden?

Om uiterlijk in 2050 klimaatneutraal te zijn, wil de overheid in 2030 de totale co2-uitstoot halveren. Eén van de manieren om dat te bereiken, is de invoering van zero-emissiezones in binnensteden. Vanaf 2025 zijn vracht- en bestelauto’s die op benzine, diesel, biodiesel of lpg rijden niet langer welkom. De wet gaat gelden voor zo’n 30 binnensteden. Behalve een serieuze co2-reductie, moeten de nieuwe regels ook leiden tot minder drukte en parkeerproblemen in de stad.

Krijg ik met de nieuwe wet te maken?

Levert jouw bedrijf goederen aan een winkel of bouwplek in een toekomstige zero-emissiezone, dan is er werk aan de winkel. Dat geldt ook voor winkeliers of dienstverleners zoals een glazenwasser of timmerman. Ook zij mogen alleen nog met een emissievrije auto of bus de zone in en uit. Wel is er een overgangsregeling voor bepaalde voertuigen zoals Euro 5 en 6 bestelbussen en bakwagens. Ook zijn er uitzonderingen voor bijvoorbeeld oldtimers, rolstoeltoegankelijke voertuigen en een aantal bijzondere voertuigen. Een overzicht vind je op: https://www.opwegnaarzes.nl/vrijstellingen Weten hoe lang jouw bus nog welkom is? Doe hier de kentekencheck: https://doehetzero.nl/kentekencheck/ 

Hoe ga ik dat betalen?

Je wagenpark emissievrij maken, kan heel wat kosten. Gelukkig zijn er subsidies, al zullen die niet alle kosten dekken. Lukt het niet om zelf een of meer elektrische bussen aan te schaffen? Dan is het misschien mogelijk voertuigen te delen met andere ondernemers. In sommige gevallen kan een vrachtfiets of een lease-bus ook een goede optie zijn. Tot slot komen er ook steeds meer stadshubs, een plek buiten de zone waarvandaan je je spullen met kleinere, emissievrije voertuigen de stad in kunt vervoeren. 

Subsidies

De overheid stelt deze subsidies beschikbaar om de overstap naar een emissievrij wagenpark te maken. Kijk ook welke subsidie je via je eigen gemeente kunt krijgen.

  • Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA)
  • Regeling Aanschafsubsidie Zero-Emissie Trucks (AanZET)
  • Subsidieregeling Schoon en Emissieloos Bouwmaterieel

https://www.opwegnaarzes.nl/subsidies 

Van Dorp is klaar voor de toekomst

Nick Noordzij is bedrijfsleider van Van Dorp Installaties Rotterdam. Als technisch dienstverlener werkt Van Dorp vooral in de utiliteit. ‘We werken vooral aan grotere installaties in kantoorgebouwen, scholen, zorgcentra en musea’, vertelt Nick. Precies de gebouwen die je vaak in binnensteden vindt. Als er één bedrijf dus volop te maken krijgt met de nieuwe wet, is het Van Dorp wel. Toch hoeft Nick zich geen zorgen te maken, hij is al helemaal klaar voor de toekomst. Hij vertelt: ‘Nog voordat wij hoorden van de wet, zaten wij al bij elkaar om te bedenken hoe we onze bedrijfsvoering efficiënter en voordeliger konden maken. Onze monteurs moeten veel in binnensteden zijn waar opstoppingen en parkeerproblemen enorm veel tijd opslokten. Bovendien rezen de parkeerkosten ook de pan uit.’ 

Terug naar de binnenstad

Nick besloot het anders te doen en bedacht City Solutions (CISO), een nieuw en duurzaam logistiek concept voor monteurswerk in de stad. Hij ruilde het grote kantoorpand met opslagruimte buiten de stad in voor een kleiner kantoor midden in het centrum. Ruimte voor een magazijn heeft hij niet en ook vergaderen moet hij buiten de deur zijn. ‘Maar dat is helemaal geen probleem’, zegt Nick. ‘In het centrum zijn er meer dan genoeg vergaderruimtes te huur en voor het leveren van goederen bestaan goede alternatieven.’

Stadshubs en kluisjes

De meeste spullen die de monteurs nodig hebben, worden nu rechtstreeks bij de bouwplaats geleverd. ‘Die afspraken kun je heel goed maken met je leveranciers’, tipt Nick. Voor kleinere pakketten maakt hij ook gebruik van stadshubs en de kluisjesmuur waarover het kantoorpand beschikt. ‘Vrachtwagens leveren deze goederen af bij een punt buiten de stad, een stadshub. Van daaruit worden ze met elektrische vervoersmiddelen naar de kluisjes gebracht. Op die manier kun je met één ritje de pakketten voor meerdere kantoren leveren. Dat scheelt een hoop verkeer in de stad.’

Groot succes

Inmiddels beschikt Nick over een emissievrij wagenpark met elektrische bakfietsen, -scooters en cargo-auto’s. Voor de werknemers van Nick was het even wennen, maar zijn nieuwe bedrijfsvoering blijkt een groot succes. Niet alleen is hij onbedoeld klaar voor de nieuwe wet, hij heeft ook geen last van personeelstekort. ‘Werknemers vinden het heerlijk om gewoon op de fiets of lopend naar hun werk te kunnen. Ze kunnen gewoon hun kind van de opvang halen en hoeven niet meer eindeloos in de file te staan.’

Dit is een artikel uit Baaz 1.2024. Lees hem nu digitaal: Baaz 1.2024!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie