Deze vijf managementboeken zijn absolute classics en moet je gelezen hebben

elinespek
De berg relevante literatuur wordt steeds groter, waardoor de keuze steeds moeilijker wordt. De volgende boeken hebben hun waarde over de jaren bewezen, en zijn voor elke manager de moeite waard.

The 7 habits of highly effective people1. The 7 Habits Of Highly Effective People (1989)

Waarschijnlijk ben je dit boek al verschillende keren tegengekomen of heb je het zelfs al in de kast staan. Het is één van de meest bekende managementboeken, terwijl het eigenlijk vooral over persoonlijke ontwikkeling gaat. Het boek geeft geen 1-op-1-recept voor een succesvoller leven, maar algemene waardes die je vaak al kent, maar te weinig mee bezig bent. Door de 7 eigenschappen te implementeren - of je erdoor te laten inspireren - kun je ook op professioneel vlak sterker worden. Laat je niet afschrikken door de vaak über-Amerikaanse voorbeelden, de inhoud is de moeite waard.

Auteur: Stephen R. Covey
Uitgeverij: Free Press (1989)
ISBN: 0 7432 6951 9

How to win friends and influence people2. How to Win Friends and Influence People (1936)

Het oudste boek uit de lijst, maar de inzichten zijn er over de jaren niet minder waardevol op geworden. Carnegie deelt zijn mensenkennis en geeft advies over hoe je met mensen omgaat, hoe je ze kunt beïnvloeden zonder te manipuleren, hoe je ervoor zorgt dat mensen beter met je op kunnen schieten en hoe je makkelijker leiding geeft. Een belangrijke update voor je people-skills.

Auteur: Dale Carnegie
Uitgeverij: Simon & Schuster (1936)
ISBN: 1-4391-6734-6

Good to great3. Good to Great: Why Some Companies Make the Leap ... and Others Don't (2001)

Hoe je een organisatie goed kan maken is onderwerp van heel veel boeken, hoe je een organisatie over langere tijd succesvol houdt, wordt minder beschreven. Collins baseert dit boek op onderzoek naar een groot aantal Amerikaanse bedrijven en trekt een aantal verrassende conclusies. Focus op je kernconcept klinkt waarschijnlijk niet verrassend, maar de inrichting van leiderschap binnen je organisatie en het belang van opvolging worden vaak onderschat.

Auteur: Jim Collins
Uitgeverij: William Collins (2001)
ISBN: 978-0-06-662099-2

First, break all the rules4. First, Break All the Rules (1999)

Hoe graag jij als mens ook aardbeien met slagroom eet, op het moment dat jij gaat vissen doe je geen aardbeien aan de haak maar wormen. In management werken mensen vaak nog niet op die manier. De gouden regel, "do unto others as you would have them do unto you" is wijdverspreid. Dit boek leert je hoe je een betere manager kan zijn door die regel te breken en te focussen op de individuele sterktes van je werknemers.

Auteur: Marcus Buckingham en Curt Coffman
Uitgeverij: Simon & Schuster (1999)
ISBN: 0-684-85286-1

The One Minute manager5. The One Minute Manager (1982)

Verreweg het dunste boekje uit de lijst, in een uurtje lees je het verhaal over een jonge manager en een succesvolle 'one minute manager'. Het boek draait om drie praktische managementtechnieken: de one minute goals, one minute praisings en one minute reprimands, en legt uit waarom ze voor zoveel mensen werken.

Auteur: Spencer Johnson
Uitgeverij: William Morrow & Co.
ISBN: 978-0-00-636753-6

Staat jouw favoriete boek niet in de lijst? We zijn benieuwd naar jouw aanbeveling. Meer lezen? Onder andere Times Magazine heeft een lijst met niet minder dan 25 invloedrijke boeken.