Dat kan ook: een managementboek in de vorm van een roman

Dat kan ook: een managementboek in de vorm van een roman

Redactie Baaz

Bedrijven zijn meer dan ooit in beweging. Dat vraagt om managers en HR-professionals met verstand van transformationeel leiderschap, want dat stelt organisaties in staat om succesvol te anticiperen op de ontwikkelingen in de markt.

Marco Frijhoff (op de foto met auteur Iwan Oving), executive coach en medeoprichter van FYNCH, deelt zijn kennis over transformationeel leiderschap in het boek 'Kern is King'. Uniek aan het boek is de vorm: het is namelijk een kruising tussen een managementboek en een roman.
 
'Ik wilde een managementboek schrijven dat wél uitgelezen werd. Hoe vaak blijven boeken niet (met de beste bedoelingen) hangen in theoretische beschouwingen? Een roman heeft een spanningsboog en lees je daarom met meer plezier uit. Dit boek neemt je mee in het leven van Oscar van Diepen, de CEO van het (fictieve) bedrijf Amstel Media. Als manager van een uitgeverij wordt hij geconfronteerd met uitdagingen die voor veel managers en HR-professionals herkenbaar zullen zijn', aldus Marco.

Kernrichting is king  

In het boek lees je hoe Van Diepen de kernrichting van Amstel Media ontdekt en hoe hij de mensen uit zijn organisatie met deze kernrichting verbindt. 'Het verhaal wordt afgewisseld met tips die ik ook in mijn ontwikkelingsprogramma gebruik. Dat maakt het boek een romanagementboek: een mix van een roman en een managementboek.'
 
Marco Frijhoff, expert in transformationeel leiderschap, maakte voor zijn boek dankbaar gebruik van zijn eigen ervaringen als leidinggevende, 15 jaar ervaring in ontwikkelingstrajecten binnen organisaties evenals de vijf jaar als hulpverlener in een psychologische praktijk. 

'Daarnaast interviewde ik meer dan veertig inspirerende leiders en managers. De succesvolle managers ontdekten de kernrichting van hun organisatie en verbonden de organisatie vervolgens met deze richting. Kern is King draait dan ook om het zoeken van de kernrichting van een bedrijf. Doordat je volgt hoe Van Diepen de kernrichting van Amstel Media zoekt, gaat deze theorie ook echt leven.'

En-en, in plaats van of-of

Marco stelt dat het niet alleen om het vinden van de kernrichting gaat, maar dat succesvolle managers soepel schakelen tussen het heden en toekomst.'Alsof ze op twee schaakborden tegelijk schaken: op het ene bord de dagelijkse operatie en op het andere bord de toekomstige richting van zijn organisatie.'
 
'De wereld draait door, als je het mij vraagt in een steeds hogere versnelling. Deze tijd vraagt om leiders die keuzes maken en helderheid scheppen EN professionals uitdagen mee te denken en bij te laten dragen aan de ambities. Heb je al een idee wat je in jouw organisatie structureel anders moet doen? Kern is King helpt leiders met die vraag.'

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie