Brandmark bewijst: menselijke creativiteit in logo-ontwerpen blijft noodzakelijk

Brandmark bewijst: menselijke creativiteit in logo-ontwerpen blijft noodzakelijk

Redactie Baaz

Met de komst van sterke artificial intelligence (AI) en implementatie hiervan in robots groeit de angst dat we onze banen kwijtraken aan kunstmatige medewerkers. Toch bewijst Brandmark, een tool om je bedrijfslogo door een AI-engine te laten ontwerpen, dat er niet boven menselijke creativiteit gaat.

Met Brandmark laat je in een handomdraai een AI-engine jouw bedrijfslogo ontwerpen. De engine gebruikt deep learning om op slimme wijze iconen te zoeken bij keywords die je bedrijf beschrijven. Vervolgens zoekt de engine daar een passende font bij.

Leuk is dat je binnen een marge zelf aanpassingen kunt doen aan je logo qua fonts en kleuren. We zeggen expres ‘marge’, want de aanpassingen die je kunt doen zijn ook weer geselecteerd door de engine. Dat komt niet uit het niets natuurlijk, de engine baseert zich op wat we weten over kleur- en fontcombinaties en hoe deze psychologisch op ons inwerken.

De menselijke hand in creativiteit

Hoewel de tool leuk is om mee te spelen en de makers echt iets op het spoor zijn, is de menselijke hand in creativiteit iets wat AI niet, of tenminste nog niet, kan leren. Wanneer je een logo laat ontwerpen, wil je nauw samenwerken met degene die deze voor je ontwerpt om volledig de boodscap van jouw bedrijf te vangen in een logo. Een logo dat bovendien moet opvallen en jouw merk écht neerzet.

Maar wie weet wat een tool als Brandmark in de toekomst gaat doen. Zoals ze op The Next Web ook zeggen: ‘Iets wat vandaag de dag niet bepaald goed werkt zou je best eens uit de markt kunnen drukken in tien jaar tijd.’ Er is dus wel degelijk hoop voor Brandmark.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie