Duurzaamheid bij Lexmark – Week van de Circulaire Economie

Duurzaamheid bij Lexmark – Week van de Circulaire Economie

Redactie Baaz

De productlevenscyclus

Circulair ondernemen betekent dat materialen worden gebruikt die een lange levensduur hebben en energiezuinig zijn. Door apparatuur en supplies te produceren die lang meegaan en door gerecyclede materialen te gebruiken, kunnen bedrijven hun impact op het milieu sterk verminderen.

Bovendien kunnen bedrijven inruil- en refurbish-programma’s aanbieden zodat consumenten gemakkelijk onderdelen kunnen vervangen of het apparaat kunnen repareren - in plaats van het oude apparaat weg te gooien. Voor een duurzaam distributiekanaal is het belangrijk dat efficiënte verpakking wordt gebruikt en productie zo veel mogelijk regionaal plaatsvindt. Ook moeten bedrijven rekening houden met hoe producten worden gebruikt en wat er met het product moet gebeuren als het verouderd of kapot is.

Verantwoord recyclen

Inzamelingsprogramma's voor gebruikers zijn essentieel voor recycling en hergebruik van producten en onderdelen. Met een inzamelprogramma kunnen bedrijven hun recyclingprocessen verbeteren en recycling stimuleren. Zo hebben we bij Lexmark zelfs al meer dan honderd miljoen cartridges hergebruikt of gerecycled. Dat betekent minder stortafval en minder verbranding. Zo kunnen niet alleen bedrijven, maar ook consumenten bijdragen aan een duurzame samenleving.

Doelgerichte duurzaamheid

Bedrijven moeten ook actief de circulaire economie ondersteunen met concrete plannen. Bij Lexmark willen we in 2035 koolstofneutraal zijn en dit proberen we op verschillende manieren te behalen. In de afgelopen 14 jaar is Lexmark erin geslaagd om meer dan 30 miljoen kilo gerecycled materiaal te gebruiken bij de productie van lasercartridges. Tegen 2025 willen we gemiddeld 50% gerecycled kunststof in apparaten verwerken en ons waterverbruik met 35 procent verminderen. Door concrete plannen te maken kunnen bedrijven ervoor zorgen dat hun producten en diensten een positieve impact hebben, niet alleen op mensen maar ook op de samenleving en het milieu.

duurzaamheid, lexmark, circulaire economie

Peter van Broekhoven, Managing Director, Lexmark Benelux.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie