Deelauto's ondanks drempels op de weg steeds populairder

Deelauto's ondanks drempels op de weg steeds populairder

Redactie Baaz
De Europese markt voor deelauto’s kan sterk groeien, maar zal daarvoor eerst verschillende barrières moeten overwinnen.

Autodelen voorziet in het gebruik van auto’s voor korte perioden, waarvoor per minuut en/of kilometer afgerekend wordt. Hoewel nog klein beschikt deze markt over een groot potentieel. Een internationaal onderzoek van ING onder 13.000 mensen in 13 Europese landen laat zien dat 30 procent van de Europeanen met een rijbewijs interesse toont in diensten voor deelauto’s. 

Gebruikers willen meer gemak en snelheid

Ruim 60 procent is bereid om zijn of haar auto te delen voor geld. Nederland scoort op beide vlakken lager; 18 procent toont interesse om deelauto’s te gebruiken, terwijl 41 procent bereid is zijn/haar auto te delen voor geld. Het bedrag dat men wenst te ontvangen voor het delen van een auto ligt in Nederland op gemiddeld €45 per dag. Dat is hoger dan het gemiddelde in Europa (€33 per dag).

Ondanks de hoge mate van interesse, wordt nog slechts zo’n 0,1 procent van alle auto’s in Europa gedeeld. De markt voor autodelen kent een aantal barrières, zowel aan vraag- als aanbodzijde, waardoor het potentieel niet ten volle kan worden benut. Uit onderzoek blijkt dat de gebruikerservaring (gebruiksgemak, snelle toegang tot auto’s, voldoende aanbod) van deelauto diensten nog te wensen overlaat. Bijna de helft ziet dit als een belangrijk verbeterpunt. Daarnaast zou 20 procent graag (nog) lagere tarieven zien. Autodelen is nu vooral lucratief voor automobilisten met een relatief lage jaarkilometrage.

Impact deelauto's op auto-industrie

Ook al hebben deelauto’s nog een lange weg te gaan, hun impact kan op termijn groot worden. Hoewel eigendom van auto’s dominant blijft, stijgt de vloot deelauto’s in het groeiscenario van ING naar 7,5 miljoen in 2035. Een flinke groep autobezitters stapt naar verwachting over op deelauto’s. Het totaal aantal auto’s op de Europese wegen stijgt nog tot een kleine 300 miljoen in 2025, maar zal richting 2035 dalen. 

Ook verwacht ING dat hierdoor in 2035 jaarlijks 1 miljoen minder nieuwe auto’s worden verkocht in Europa. Deelauto’s zullen belangrijker worden voor autofabrikanten. Buiten investeringen in een eigen deelauto vloot en het introduceren van auto’s met technologie die deelauto’s ondersteunt, kunnen zij ook zelf platformen ontwikkelen waarop hun kopers hun auto tegen geld kunnen delen. Sommige fabrikanten experimenteren hier reeds mee.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie