Onderzoek Adobe: grote bezorgdheid over de invloed van desinformatie op verkiezingen

Onderzoek Adobe: grote bezorgdheid over de invloed van desinformatie op verkiezingen

Redactie Baaz

Consumenten hebben een sterke behoefte aan tools waarmee de betrouwbaarheid van digitale content kan worden geverifieerd. Met het oog op de wereldwijde verkiezingen groeit de noodzaak van proactieve maatregelen om de integriteit van verkiezingen te beschermen en desinformatie tegen te gaan. Dit blijkt uit het ‘Future of Trust’-onderzoek* van Adobe, waarin 6.000 consumenten in Europa en de Verenigde Staten werden gevraagd naar hun ervaring met desinformatie, generatieve AI en de wereldwijde verkiezingen.

Steeds moeilijker om desinformatie te herkennen

Bijna driekwart van de ondervraagden (72%) vindt het steeds moeilijker om te bepalen of de content die ze online consumeren wel betrouwbaar is. Zorgen over desinformatie hebben ook invloed op het gebruik van sociale media: 32 procent geeft aan dat ze bepaalde social media minder of zelfs helemaal niet meer gebruiken vanwege de hoeveelheid desinformatie die op het platform wordt verspreid.

Ook is er een groeiende vraag naar tools en mediageletterdheid om de betrouwbaarheid van content te beoordelen. Maar liefst 85 procent vindt het van essentieel belang om over de juiste hulpmiddelen te beschikken om te controleren of online content betrouwbaar is. Ook vindt nog eens 85 procent het belangrijk om te weten of de content die zij consumeren met kunstmatige intelligentie (AI) is gegenereerd. Een grote meerderheid (84%) is van mening dat kinderen op school al les moeten krijgen in mediageletterdheid om desinformatie te herkennen.

 

Groeiende bezorgdheid over het beschermen van verkiezingen

Dit jaar zullen naar verwachting meer dan vier miljard mensen wereldwijd naar de stembus gaan. De groeiende bezorgdheid over desinformatie gaat gepaard met bezorgdheid over de verkiezingen, blijkt uit het onderzoek. Bijna driekwart (73%) verwacht dat desinformatie en schadelijke deepfakes grote invloed zullen hebben op toekomstige verkiezingen. Zonder te beschikken over de juiste hulpmiddelen om te beoordelen of content waar is, vindt 78 procent dat er een verbod moet komen op het gebruik van generatieve AI in promotionele content van verkiezingskandidaten.

Er heersen vooral zorgen over de integriteit van verkiezingen. De meerderheid (84%) vindt dat overheden en technologiebedrijven moeten samenwerken om de integriteit van verkiezingen te beschermen tegen schadelijke deepfakes en desinformatie.

 

Dana Rao, Executive Vice President, General Counsel en Chief Trust Officer bij Adobe: “Hoewel we geloven in de kracht van generatieve AI om creativiteit en productiviteit te transformeren, is het belangrijk om ook de maatschappelijke gevolgen van AI-technologie te overwegen. Zoals gebleken uit het onderzoek is het cruciaal dat we consumenten informeren over de gevaren van deepfakes en hulpmiddelen bieden om te identificeren wat juiste informatie is. Met diverse verkiezingen in het vooruitzicht is het tijd om beschermende technologieën in te zetten om het vertrouwen in de digitale content die we consumeren te herstellen.”

*Het onderzoek is uitgevoerd door Advanis onder ruim 6.000 consumenten in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Het ‘Future of Trust’-onderzoek is opgezet vanuit het Responsible Innovation-initiatief van Adobe.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie