25 jaar smart: een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit

25 jaar smart: een nieuw tijdperk van duurzame mobiliteit

Redactie Baaz

Ter ere van het 25-jarige jubileum blikt het pionierende merk smart terug op de verschillende mijlpalen in zijn kleurrijke bestaan. Met baanbrekende innovaties waarmee het merk inspeelde op de actuele mobiliteitsbehoefte, van praktische stadsauto’s tot een nieuwe generatie elektrische SUV, heeft smart duidelijk zijn stempel gedrukt op de automarkt. Dit jaar vond in 13 Europese landen de marktintroductie plaats van de nieuwe #1*: hiermee liet het merk zien dat het onveranderd de toon zet en nog steeds feilloos aansluit bij de huidige tijdgeest. 

1998 - 2023: mobiliteit gericht op de toekomst

Het allereerste concept van een extreem kleine auto was in 1972 ontwikkeld door – zijn tijd ver vooruit – Mercedes-Benz, als reactie op de toenemende verkeersopstoppingen in steden en de intensievere luchtvervuiling. Een tijd lang werden verschillende concepten voor kleine auto’s ontwikkeld, zoals de ofwel NAFA in 1981. Een samenwerking tussen Daimler en Nicolas Hayek (oprichter van de Swatch-groep) vormde het keerpunt: in 1998 rolde de eerste fortwo city coupé van het nieuwe merk smart van de band en was stedelijke mobiliteit voorgoed veranderd. Vanuit dit onconventionele idee ontwikkelde smart de afgelopen 25 jaar een breed scala aan bijzondere voertuigen, inclusief de smart forfour, de smart crossblade en de smart roadster.

Mijlpaal op het vlak van elektrisch rijden: fortwo electric drive

De ontwikkeling van de smart fortwo electric drive vormt een van de mijlpalen uit de geschiedenis van smart. In 2019 zou smart de eerste autofabrikant zijn die volledig overstapte van voertuigen met een verbrandingsmotor naar volledig elektrische voertuigen, maar al in 2007 werden 100 elektrische prototypes van de volledig elektrische fortwo getest in de straten van Londen. Een jaar later werden de eerste auto’s bij klanten afgeleverd, het begin van de elektrische toekomst van smart op internationale schaal. Een toekomstgericht verhaal over duurzame mobiliteit, waarvan in 2022 een nieuw hoofdstuk werd geopend met de wereldpremière van de geheel nieuwe smart #1, het eerste product uit een hele lijn van intelligente, volledig elektrische premium voertuigen die zullen volgen: premium EV’s die een optimale rijervaring en connectiviteit bieden, met hoogstaande persoonsgerichte technologie, en de mogelijkheid tot carsharing.  

Ontwikkeling van het merk smart

Het iconische smart-merk en de merkontwikkeling zijn mogelijk gemaakt door persoonlijkheden met een toegewijde visie. In co-creatie hebben ze het merk verder ontwikkeld, waarbij niet alleen is gekeken naar het automerk, maar ook naar de totstandkoming van een nieuwe mobiliteitscultuur. Creatieven zoals de Amerikaanse modeontwerper Jeremy Scott en Duitse kunstenares Freddy Reitz vestigden de reputatie van smart als verbinder tussen gelijkgestemden met een optimistische kijk op de toekomst. Een erfenis die wordt voortgezet in de nieuwe merkstrategie van Mercedes-Benz en Geely Automotive. Dit jaar zal de internationaal bekende grafisch ontwerper Stefan Sagmeister exclusief voor smart zes kunstwerken ontwerpen, die in een exclusief koffietafelboek zullen verschijnen en getoond zullen worden tijdens een rondreizende expositie.

Jubileumactiviteiten: een koffietafelboek, een rondreizende expositie en een fan-evenement

Ter ere van het 25-jarige jubileum van smart verschijnt “Always unconventional”, een koffietafelboek waarin de mijlpalen van het merk te zien zijn en dat lezers inspireert met verhalen, kunst en bijzondere beelden. Met de lancering van dit collectors item geeft smart een inkijkje in de onconventionele wereld van smart en zijn producten, mensen en niet eerder vertelde verhalen. Het boek wordt gepresenteerd tijdens de mobiliteitsbeurs IAA in München (5-10 september). Daar kunnen bezoekers bovendien een blik werpen op een speciale jubileumeditie van de smart #1. 

Een ander hoogtepunt van het jubileumjaar is de première van een rondreizende expositie die, na de start bij IAA in München, te zien is in verschillende Europese landen. Bij de expositie kunnen bezoekers de geschiedenis van het merk zien vanaf de eerste conceptauto tot de auto’s van nu. 

Om de viering af te ronden nodigt smart loyale fans uit voor een nieuwe editie van “smart times”, een evenement voor fans dat in 2001 voor het eerst werd georganiseerd. In 2016 kende het evenement zijn hoogtepunt, toen meer dan 3.000 smart fans bij elkaar kwamen in Hamburg.

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie