Ondernemers vrezen voor handelsoorlog in Azië-Pacific

Ondernemers vrezen voor handelsoorlog in Azië-Pacific

Redactie Baaz
Wereldwijd nemen de zorgen over een handelsoorlog toe door de protectionistische koers van de Verenigde Staten. De verwachting is dat Aziatische landen hierdoor het hardst geraakt zullen worden.

Dit zet op termijn niet alleen een rem op de wereldwijde groei van het bbp, die dit jaar waarschijnlijk stijgt naar 3,2 procent - de sterkste groei sinds 2011 - maar leidt er ook toe dat exporteurs in de regio voor een sterke omzetdaling vrezen. 

Leveranciers die actief zijn in de binnenlandse markt zien juist mogelijkheden voor groei. Dat blijkt uit de Betalingsbarometer voor Azië-Pacific van Atradius, waarin de betalingsmoraal van bedrijven in Australië, China, Hongkong, India, Indonesië, Japan, Singapore en Taiwan is onderzocht.

Ingrijpende gevolgen

Een verslechtering van het wereldwijde handelsklimaat kan ingrijpende gevolgen hebben voor de regio Azië-Pacific. Maar liefst 45 procent van de exporteurs die actief zijn in deze regio verwacht dat hun omzet hierdoor met 10 tot 20 procent zal afnemen. Zo is ruim de helft van de exporteurs in China pessimistisch over de effecten die mogelijke handelsbarrières, zoals hogere importtarieven, kunnen hebben op hun omzet. 

Nauwe handelsbetrekkingen met China

Deze mening wordt gedeeld door leveranciers in Indonesië (65 procent), Taiwan (48 procent) en Hongkong (47 procent): landen die nauwe handelsbetrekkingen hebben met China. Leveranciers die zich vooral richten op de binnenlandse markt beschouwen het protectionisme juist als een kans. Dit geldt bijvoorbeeld in Indonesië voor bijna 3 op de 10 van deze bedrijven. 
 
Ondanks het negatieve sentiment streven landen in de regio ernaar hun handelsrelaties met bedrijven in andere delen van de wereld te versterken. Hierbij richten zij het vizier vooral op Australië. Het is dan ook geen toeval dat 54 procent van de exporteurs in Australië optimistisch is over de omzetontwikkeling. Deze positieve verwachtingen worden ook door Japanse bedrijven gedeeld.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie