Intrinsic ID: 'Wij maken elke chip uniek'

Jordi Smit
Het aantal apparaten dat met internet is verbonden groeit met de minuut. Leuk en handig, maar tegelijkertijd nemen de bedreigingen sneller toe. Het Nederlands-Amerikaanse bedrijf Intrinsic ID ontwikkelde een revolutionaire beveiligingstechnologie die de veiligheid van een apparaat al in de ontwerpfase vergroot. Dankzij een Innovatiekrediet van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat en een gelijktijdige investeringsparticipatie van Prime Ventures, kon Intrinsic ID verzelfstandigen en opende het bedrijf een vestiging in Silicon Valley te Californië.

Intrinsic-ID is een spin-off van Philips Research en ontstond in 2008. Vincent van der Leest, Director Product Marketing Intrinsic ID, vertelt: ‘Wij waren oorspronkelijk onderdeel van het security-team binnen Philips Research. De belangrijkste reden dat het bedrijf uit Philips stapte, was dat binnen Philips onze interne klant wegviel. De hele chipdivisie van Philips werd namelijk een eigen bedrijf, genaamd NXP (nu één van de grootste klanten van Intrinsic ID, red.). Het zou zonde zijn om om die reden met ons werk te stoppen. Daarom koos Philips ervoor om de afdeling als zelfstandig bedrijf uit te zetten en een gedeelte van de betreffende aandelen te behouden.’ De oprichting van Intrinsic ID was een feit.

Concept

Wat houdt het concept van Intrinsic ID precies in? ‘Ieder mens is te identificeren door zijn unieke DNA of vingerafdrukken onder de loep te nemen. Wij zorgen dat hetzelfde mogelijk wordt voor de chips die gebruikt worden in elektronica. Dit stelt ons vervolgens in staat om elke chip in een apparaat van een veilige, cryptografische sleutel te voorzien. Dat maakt een apparaat in zijn geheel minder kwetsbaar: aanvallers kunnen zich niet langer richten op individuele chips, deze zijn stuk voor stuk uniek versleuteld’, zo legt Vincent uit. En met succes. Het bedrijf heeft inmiddels bekende klanten als NXP, Intel, Samsung, Microchip, Renesas en Microsemi.

Innovatiekrediet

Gedurende de oprichting van het bedrijf zocht Intrinsic ID naar financiële middelen om te blijven innoveren. Dankzij het Innovatiekrediet, dat Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) verstrekte, kreeg het de mogelijkheid om dit te realiseren. ‘Bedrijven kunnen een aanvraag indienen voor zo’n Innovatiekrediet. Daarbij hoort onder meer het toesturen van een business- én projectplan’, vertelt Martin Duits, adviseur Innovatiekrediet bij RVO.nl. ‘Bij Intrinsic ID gold dat de innovatie een aantrekkelijk voordeel gaf aan de markt en daardoor naar verwachting een commercieel succes zou worden. Intrinsic ID creëerde een nieuwe markt die momenteel gigantisch is en alleen maar verder groeit. Cybersecurity wordt alsmaar belangrijker.’

Het krediet was voor Intrinsic ID van cruciaal belang. Het productidee was namelijk uniek en zo innovatief dat er nog geen doelgroep bestond. Deze moest Intrinsic ID, met vallen en opstaan, zelf creëren. ‘Het innovatiekrediet was voor ons van immens belang in de tijd dat we energie moesten steken in onze reputatie en tegen de stroom in roeiden’, vertelt Vincent.

Horizon 2020

Na de basis gelegd te hebben, werd het hoog tijd om volgende stappen te zetten richting bedrijfsgroei. Horizon 2020 bood uitkomst. ‘Horizon 2020 is een groot innovatieprogramma dat helpt om nieuwe innovaties zo snel mogelijk naar de markt te brengen’, legt Jean-Luc Eggen, adviseur voor SME Fase 2 bij RVO.nl, uit. ‘Zeker voor (hardware-) technologie geldt dat het veel tijd en geld vergt om tot een bruikbaar en relevant product te komen. Horizon 2020 helpt bij het maken van die brug.’ Intrinsic ID gebruikte de geboden kans en volbracht meerdere Europese projecten binnen Horizon 2020.

‘Het belangrijkste project loopt momenteel nog’, vervolgt Vincent. ‘Dat project hebben we anderhalf jaar geleden binnengehaald en sluit uitstekend aan op de bedrijfsfase waarin we nu zitten: groeiend van start-up naar scale-up. De subsidie, die circa 2 miljoen euro bedroeg, was voor ons heel belangrijk. Het hielp om ons engineeringsteam verder te laten groeien en daarmee ons productportfolio uit te breiden naar een aantal oplossingen bovenop onze core-technologie.’

SBIR

Small Business Innovation Research (SBIR) is de derde regeling waarvan Intrinsic ID gebruikmaakte. ‘Dat is een instrument bij RVO.nl waar we eveneens meerdere keren gebruik van maakten om prototypes te kunnen ontwikkelen. Het gaat dan over nieuwe productideeën waarvoor we bij RVO.nl een voorstel indienen. Vervolgens krijgen we funding om van zo’n idee een prototype te maken’, aldus Vincent.

‘Voor het meest recente SBIRproject werkten we samen met bedrijf Technolution. Met deze partij ontwikkelden we een oplossing om IoT-apparaten voor kritieke infrastructuren als hoogspanningsnetwerken op een veilige manier aan een cloudservice te koppelen. We richten ons daarbij vooral op end-to-end security. Met dit prototype kan vervolgens, door zowel Technolution als ons, worden getoond wat mogelijk is. Dat biedt een hoop nieuwe mogelijkheden.’

Vincents carrière

Vincent kwam, na een eerdere stage bij Intrinsic ID, bij het bedrijf te werken toen het een jaar bestond. ‘Destijds werd ik aangenomen binnen het hardware-team waar ik vooral onderzoek deed naar de basis van de technologie.’ Later bekleedde Vincent de functie van projectleider, waarbij hij verantwoordelijk was voor het binnenhalen van subsidieprojecten. ‘Na deze functie werkte ik een aantal jaren op de sales-afdeling van het bedrijf. Ik was daarbij in Europa verantwoordelijk voor onze klanten.’ Inmiddels is Vincent werkzaam in (product)marketing. ‘Dat houdt de technische kant van de marketing in.’

Ontwikkeling

De Director Product Marketing van Intrinsic ID was vrijwel de gehele bedrijfslevensduur aanwezig en zag een aantal grote ontwikkelingen plaatsvinden. ‘Het bedrijf heeft simpelweg een immens groot aantal stappen gemaakt op het gebied van productmarketing’, bevestigt Vincent. ‘Dit houdt in dat we écht vanuit een wetenschappelijke achtergrond zijn begonnen, waarbij we een technologie hebben ontwikkeld die uniek is in de wereld. Daardoor bestonden er nog geen ‘bestaande klanten’ en moesten we die creëren. Dat is inmiddels gelukt.’

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi