Heb jij het lef om communicatiekansen te benutten?

Heb jij het lef om communicatiekansen te benutten?

Redactie Baaz

COVID-19 zette de wereld op z’n kop. Niemand ontsprong de dans. Jouw handel werd aangetast, het leven van de buren evengoed. Geen maand is hetzelfde, maar één feit wordt sinds maart 2020 onderstreept: marketing en communicatie is van levensbelang - en laat bij veel bedrijven te wensen over.

Iedereen zoekt geregeld naar een luisterend oor. We bereiken medewerkers, klanten of partners en brengen informatie over die - hopelijk - tot een gewenste actie aanzet

Dergelijke acties verschillen. Bel je een klant met het doel van verkoop, dan hoop je dat de klant tot aankoop overgaat. Schrijf je een online contactpagina, dan hoop je goed bereikbaar te zijn. Communiceer je op social media over een productverandering, dan hoop je dat het enthousiasme overspringt. Communicatie is in alle gevallen van belang. Een bedrijf draait erop. Gek genoeg zijn er nog veel ondernemers die niet in communicatie investeren.

Kom je in een crisis voor een begroting te staan, dan zal je minder snel op sales of ICT bezuinigen. Vaak kiezen we voor meetbaarheid. Verkoopcijfers spreken voor zich; de langetermijnvoordelen van effectieve communicatie niet.

Bovendien communiceren we al effectief. Toch? Jarenlange ervaring, ongeëvenaarde productkennis en een perfect beeld van wat men wilt horen. In werkelijkheid is de zelfverzekerdheid misplaatst. Wanneer voerde je voor het laatst een doelgroeponderzoek uit? Hoe weet je zo zeker dat jouw product of dienst bestaansrecht heeft? En komt het verhaal wel goed over op de manier waarop jij het presenteert?

Aannames

"Tunnelvisie is funest", vertelt Giovanni Smit, medeoprichter van SWIPE communications. De marcom-expert spitst de interne en externe communicatie van bedrijven toe. "Uiteindelijk draait het er niet om wat de organisatie wilt vertellen, maar om wat de doelgroep wilt horen."

“Soms is de basis aanwezig. De website kan ermee door, vijf van de twintig medewerkers schuiven aan op een vrijmibo en jij houdt het hoofd boven water. Af en toe schrijf je een update op LinkedIn en sluit je af met #thuiswerken. Voelt goed genoeg, want anderen doen het ook. Maar genoeg is het niet. Jij kijkt naar anderen, niet naar de doelgroep.”

“Het is makkelijk om terug te vallen op dat wat altijd heeft gewerkt”, vervolgt Smit. “Maar de wereld verandert. De behoeften van jouw doelgroep veranderen. Beweeg je niet mee, dan zet je communicatie niet optimaal in. Goede marketing en communicatie zijn juist in moeilijke tijden van belang. Bedrijven die investeren worden beloond.”

Smit noemt DHL als schoolvoorbeeld. De organisatie besteedde communicatie uit, verzamelde feedback over een consumenten-app en verwerkte de informatie tot productverbetering. Het uitgebreid verspreide nieuws werd geweldig ontvangen.

Hij vervolgt: “DHL is één van de talloze grootbedrijven die jaarlijks in communicatie investeert. Bedragen zijn niet vergelijkbaar met het budget van een klein- of mkb-bedrijf, maar investeringswaardigheid geldt voor iedereen. Heb je het lef om een ander een kijkje in de keuken te geven, dan benut je grote kansen.”

Niet lullen maar swipen

Een ‘kijkje in de keuken’ is net zo laagdrempelig als het klinkt. Gastexpert Giovanni Smit en SWIPE Communications zijn benaderbaar voor een vrijblijvend gesprek. Hun motto? ‘Niet lullen maar swipen’. De marketing- en communicatiedienstverlener strategiseert en voert uit.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie