Telecom is drastisch veranderd; waarom verandert jouw provider niet mee?

Telecom is drastisch veranderd; waarom verandert jouw provider niet mee?

Redactie Baaz
Twee jaar terug zette KPN een punt achter het ISD-netwerk. In hetzelfde jaar groeit het telefonie-aandeel van kleine Nederlandse providers met 25 procent. Een positieve trend, menen we. Diversiteit onder providers staat gelijk aan diversiteit onder software. Jij wint als lachende derde. Dít is waarom.

VoIP, kort voor internetbellen, is hot. Neem je vandaag de dag een zakelijk ‘alles-in-één’- of ‘vast-en-mobiel’-pakket af, dan kan je ervanuit gaan dat VoIP de basis voor telefonie vormt. Dergelijke pakketten bestonden in het ISDN-tijdperk uit een combinatie van een internet- en ISDN-lease. De ISDN-lease is niet langer nodig, dus verandert de inhoud van een pakket naar een internetabonnement en softwaresysteem voor internetcommunicatie.

VoIP-communicatiesoftware bestaat uit diverse onderdelen, waaronder een telefooncentrale. In ISDN-tijden functioneerde deze centrale als schakel tussen plaatselijke, vaste telefoons en het landelijke ISD-netwerk. Met de komst van VoIP veranderde de benodigdheid van deze schakel niet: ook VoIP-signalen moeten gereguleerd worden. Een VoIP-centrale neemt de taak op zich.

De operabiliteit van een VoIP-centrale is stukken flexibeler dan ISDN-technologie toestond. Centrales kunnen zowel in de cloud als op een plaatselijke server draaien.

Marktwending

Met de introductie van VoIP ontving het landelijke internetwerk de rol van ISDN. Dit internetwerk is toegankelijker dan ISDN, waardoor de dienstverleningsmogelijkheden van kleinere providers groeiden.

Koos je tien jaar terug voor een telecomprovider, dan koos je onder partijen met toegang tot het ISD-netwerk. Kies je vandaag de dag voor een provider, dan kies je onder partijen met toegang tot het internetwerk. Keuzevrijheid gaat omhoog.

We beschouwen de trend als positief. Grote providers kiezen geregeld voor één softwaresysteem om alle VoIP-klandizie van een dienst te voorzien. De toename van kleinere providers staat gelijk aan een diverser aanbod van software. Voordelig voor eindklanten en -gebruikers, want niet elk communicatiesysteem is gelijkwaardig.

De uitdaging

Neem je VoIP van een grote naam als T-Mobile af, dan kies je per definitie voor de softwarepartner van T-Mobile: Mitel. Kies je voor KPN, dan is dit Cisco. Deze keuzes zijn niet per definitie ‘slecht’, maar beperkt.

Wilde je een dienst verlenen op het ISD-netwerk, dan kwam je voor een grotere instapdrempel dan vandaag te staan. Naamsbekendheid onder grote providers is een gedeeltelijk gevolg van deze exclusiviteit. Hoewel de instapdrempel sindsdien verlaagd is, blijft zakelijk Nederland geneigd om voor welbekende namen te kiezen. Welbekende telecomorganisaties kiezen op hun beurt voor samenwerkingen met één of twee VoIP-softwareontwikkelaars. Het resultaat is een beperkte presentatie van de software die de markt te bieden heeft.

Beweging is er zeker, want kleinere providers winnen steeds meer terrein. Een breder aanbod van communicatiesoftware is het logische gevolg. Toch blijft het overgrote deel van Nederland voor vertrouwen kiezen. Spijtig, want terwijl de softwarekeuze bij grote providers beperkt is, past niet elke softwarekeuze bij elke klant.

Ons advies? Kijk verder dan de provider. Software speelt vandaag een even grote rol. Kwam je een paar jaar terug voor de vraag naar telefonie te staan, dan belde je naar een bekende naam. Dit was jarenlang de logische keuze, want niet elke provider had toegang tot het ISD-netwerk. Nu het internet als basis dient, verbreden de mogelijkheden voor kleinere ontwikkelaars, providers en jouzelf.

Providers en softwarekeuzes

Het is belangrijk om te begrijpen waarom grote providers geregeld voor één of twee softwaresystemen kiezen. Kwaliteit staat niet altijd centraal. De ondergrond van samenwerkingen kan even lucratief als kwalitatief zijn. Marges spelen doorgaans een rol. Natuurlijk niet de enige rol, want providers hebben een aandeel in de mate waarin een softwareproduct in behoeften van eindgebruikers voorziet. Laat de software te wensen over, dan schiet de provider zichzelf op de lange termijn in de voet. Tegelijkertijd zit er heel wat rek tussen het ’wel’- of ’niet’-beantwoorden van gebruikersbehoeften.

Het alternatief

Sommige software valt niet onder het aanbod van grote providers, maar verdient desondanks een spotlight. Communicatiesysteem 3CX is een schoolvoorbeeld.

De software wordt sinds jaar en dag verleent door kleinere providers, een groep die sinds de wegval van ISDN gestaag groeit. Functies en prijzen doen absoluut niet onder voor de tools die welbekende partijen als KPN en VodafoneZiggo verlenen.

We willen niet claimen dat 3CX alternatieven als Mitel of Cisco in elk opzicht overtreft. Wél willen we onderstrepen dat een samenwerking met T-Mobile en KPN geen onderbouwing van onderscheidend vermogen is. Grote providers hebben vaste, culturele plaats veroverd in het Nederlandse zakenleven. Nu telefonie van ISDN naar internet is gemigreerd, zetten wij een vraagteken achter het fundament van die plaats.

De provider blijft

Evenals Mitel en Cisco, hangt 3CX van providers af. Hoewel het internet een toegankelijker platform voor communicatie biedt, heeft niet zomaar iedereen het kunde en de tijd om een VoIP-centrale op te tuigen en te onderhouden.

Met ‘Hosted by 3CX’ kan iedere ondernemer, IT-specialisme of niet, in een aantal muisklikken van een basis voor telefonie, video- en chatcommunicatie voorzien. Een topfunctie, al helemaal in combinatie met de jaarlange gratis hosting die 3CX sinds het begin van COVID-19 aanbiedt.

De ontwikkelaar benadrukt dat de mogelijkheid geen directe stap in een ‘partnervrije’ richting is. Het gehoste systeem dekt basisbehoeften, maar leent zich niet voor het handwerk en doorlopende beheer waar een partner in voorziet. Aangezien 3CX ook updates en monitoring op zich neemt, kunnen partners de vorm gebruiken om kleinere klanten snel te bedienen.

De basis voor een aantal een aantal telefoonextensies, gelijktijdige gesprekken, chatfuncties en video-communicatie wordt ontzorgd. Bij zorgvuldige configuratie, beheer en opschalen blijft een partner benodigd.

Artikel vervolgt onder de afbeelding.

Onderaan de streep

Tot slot onderstrepen we dat het niet onze bedoeling is om de dienstverlening van een welbekende naam als KPN of VodafoneZiggo onder te doen. Wél willen we benadrukken dat internetbellen vergaande verandering teweegbrengt. Ontwikkelende technologie vloeit over in een veranderend aanbod. Kies je voor de bekende weg, dan maak je niet altijd de beste keuze.


De diepte in: 3CX

Bedrijven en hun klanten communiceren vandaag de dag met diverse media. Telefonie, social media, mail, video, chat, noem maar op. 3CX maakt het niet alleen mogelijk om met elk medium te communiceren, maar de communicatie van elk medium te centraliseren.

Allereerst heb je een oplossing voor interne en externe telefonie, videocommunicatie of chat. Bellen kan via een smartphone app, de browser, desktop of vaste telefoon. Het signaal komt via het internet binnen, wat het mogelijk maakt om met één telefoonnummer op diverse devices bereikbaar te zijn.

Gesprekken zijn in een handomdraai om te zetten naar (video) conferences, inclusief alle tools die aan samenwerking bijdragen.

Daarnaast heb je een oplossing voor externe communicatie. Diverse callcenter-functies als wachtrijbeheer en slim doorschakelen zijn aanwezig. Ook klantenservice gaat er gigantisch op vooruit. 3CX maakt het mogelijk om een websitechat in te richten. Chatberichten zijn vervolgens in dezelfde omgeving als SMS-en Facebook Messenger-berichten te behandelen; één dashboard voor diverse communicatie.

3CX biedt een gratis versie. Hoewel we normaliter wegschrikken van ‘gratis’ versies, beschik je in dit geval werkelijk over een goede basis voor kleinbedrijven. Het aantal medewerkers wat je met een nummer voorziet is onbeperkt. Vervolgens heb je de onder andere mogelijkheid om maximaal acht gelijktijdige gesprekken te voeren, één jaar gratis hosting te gebruiken en tot 25 deelnemers in een webconference te bereiken.

Integraties met Microsoft 365 en CRM-systemen zijn weggelegd voor Pro-gebruikers. Volledige functionaliteit voor contact-en callcenters vereist een Enterprise-licentie.

Zit je niet in die branches en heb je aan acht gelijktijdige gesprekken genoeg, dan is een gratis licentie voldoende. Hosting wordt een jaar lang gratis aangeboden, dus communiceer je twaalf maanden lang zonder zonder een cent te missen.

Baat je wél bij de uitgebreidere functionaliteit van een Pro- of Enterprise-licentie, dan blijft het geheel een stuk goedkoper dan soortgelijke oplossingen.

Hosted by 3CX

Onlangs introduceerde 3CX een topupdate. Voordat we daarop ingaan is het belangrijk om te begrijpen hoe 3CX’ business opereert. Het partnerkanaal staat centraal. Licenties worden door regionale partners verstrekt. Dit heeft alles te maken met het feit dat digitale communicatie om de uitwisseling van data draait.

In het geval van 3CX wordt data via het internet uitgewisseld. Vandaar draait ook de software op het internet. Installeren kan lokaal, maar gebeurt steeds vaker in de cloud.

Die cloud, private of public, wordt door partners gefaciliteerd. Reeds beschikbare clouddiensten zijn in te zetten, maar de praktijk leert dat het gros van klanten geen beschikbare locatie heeft. Een specialist - de partner - is benodigd.

Dankzij 3CX’ samenwerking met DigitalOcean en Google Cloud is de opzet binnen vijftien minuten geregeld. 3CX draagt voor opvolgende updates, beheer en veiligheid. Het resultaat is de meest gebruiksgemakkelijke en kostenefficiënte hostingoptie voor bedrijven tot 60 medewerkers.

Bedrijven met meer dan 60 medewerkers baten doorgaans bij custom installaties en instellingen. Dergelijke bedrijven blijven het beste af bij hosting in de cloud van een partner.

We noemen dergelijke limitaties met reden. 3CX is transparant. Hoewel 'Hosted by 3CX' de hosting vereenvoudigt, blijf je voor een succesvolle implementatie afhankelijk van hulp. Partners zijn het definitieve startpunt voor geïnteresseerden. Werp daarom een blik op het online overzicht van Nederlandse aanspreekpunten.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie