Generatiemanagement: benut de kracht van Gen Z

Generatiemanagement: benut de kracht van Gen Z

Redactie Baaz

'Dit bedrijf geeft ’verwende’ Gen Z’ers onbeperkt vakantie: ’We doen alles om het ze naar de zin te maken’, 'Gen Z is opgegroeid met smartphones maar bellen lijken ze ongemakkelijk, stressvol of ronduit eng te vinden' en 'Gen Z is "generatie burn-out": Zorgen om gebrek aan emotionele weerbaarheid'. Zomaar een greep uit titels van artikelen die afgelopen weken op grote nieuwsmedia verschenen. Hieruit blijkt wel weer dat werken met gen Z door veel bedrijven en medewerkers momenteel nog als uitdaging wordt gezien.

Tekst: Ingrid van Tienen, Director bij Ormit Talent

Uit ons onderzoek komt naar voren dat 58 procent van de babyboomers en 56 procent van gen X samenwerken met gen Z lastig vindt. Zelfs millennials, de generatie voor gen Z, ervaren dat (43%). Maar ligt dit echt aan gen Z, of vooral aan hoe organisaties zijn ingericht op nieuwe generaties?

Nieuwe generatie, nieuwe drijfveren

Iedere generatie kijkt anders naar werk. Dat is altijd zo geweest. Waar oudere generaties hard werken, doorzettingsvermogen en loyaliteit waarderen, zoekt gen Z vooral autonomie, flexibiliteit en balans. Dat verschil leidt vaak tot misverstanden, waarbij de ervaring van ouderen niet wordt erkend en jongeren als ‘lui’ of ‘niet ambitieus’ worden bestempeld. Wat weer kan leiden tot vertrek van jong talent, verminderd werkplezier en zelfs dalende productiviteit. Zonde, want generaties kunnen juist veel van elkaar leren. Maar alleen onder de juiste voorwaarden: wanneer managers generatiemanagement centraal stellen én hierbij aandacht hebben voor het individu. Drie op de vijf werkenden (59%) ziet generatiemanagement dan ook als cruciaal om een productieve werkomgeving te creëren. Hoe je dat als manager doet? Ik geef je vier tips:

1. Zie de mens, niet alleen de generatie

Maak duidelijk dat iemand meer is dan zijn geboortejaar en manage geen generaties, maar individuen. Vraag actief naar iemands persoonlijke waarden en ambities. Gebruik generatiekenmerken hooguit als gesprekstarter, niet als hokje. Een simpele vraag als “Wat werkt voor jou?” maakt al verschil.

Hier helpt het principe van Secure Base Leadership bij: als manager bied je zorg en veiligheid, zodat medewerkers zich vrij voelen om zichzelf te laten zien. Tegelijkertijd daag je hen uit om uit hun comfortzone te stappen en nieuw gedrag te ontwikkelen. Een secure base leader combineert dus steun en vertrouwen met het stellen van duidelijke verwachtingen en ambitieuze doelen. Zo ontstaat een balans tussen veiligheid en uitdaging, waardoor medewerkers durven te experimenteren, fouten te maken en te groeien.

2. Faciliteer open gesprekken

Doorbreek het generatiedenken niet alleen in jouw gesprekken met medewerkers, maar plan ook regelmatig teamgesprekken waarin iedereen kan delen wat ze belangrijk vinden in hun werk, wat ze frustreert en wat ze nodig hebben van collega’s. Dit voorkomt aannames en geeft inzicht in elkaars drijfveren. Als manager is het belangrijk om daarbij niet bang te zijn voor conflicten. Zoals Lencioni aangeeft in zijn model voor effectieve teams: juist het bespreekbaar maken van spanning en emoties zorgt voor meer onderling vertrouwen en betere samenwerking.

3. Laat generaties bewust in projecten samenwerken

Kijk bewust naar teams en samenwerkingen waarin verschillende generaties gemixt worden. Maak bijvoorbeeld duo’s waarin een gen Z’er AI-tools uitlegt en iemand van gen X die zijn ervaring inzet om complexe belangen te managen of lange termijndoelen te bewaken. Zo leren generaties meteen van elkaar én groeit het respect voor elkaars kracht.

4. Wees helder in afspraken, flexibel in uitvoering

Conflicten ontstaan vaak door vage verwachtingen. Spreek daarom als manager concreet met je team af: welke doelen stellen we, hoe communiceren we en wie is wanneer op kantoor? Door die kaders neer te zetten en ervoor te zorgen dat iedereen dezelfde afspraken begrijpt en naleeft, bied je richting en duidelijkheid. Tegelijkertijd geef je je teamleden de ruimte om hun werk binnen duidelijke kaders op hun eigen manier in te vullen.

Iedere generatie die op de werkvloer start, wordt in het begin als lastig gezien. Ze brengen immers hun eigen waarden mee en doorbreken daarmee patronen die al jarenlang bestaan. Dat gebeurt nu ook bij gen Z. Managers die de generatieverschillen erkennen, bespreekbaar maken en benutten, bouwen aan teams die juist sterker en innovatiever zijn. Belangrijk hierbij is om aandacht te hebben voor individuen, en generatiestereotypen los te laten. Door te investeren in wederzijds begrip, samenwerking en heldere afspraken, ontstaat een werkklimaat waarin medewerkers elkaar versterken in plaats van tegenwerken.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie