Guerilla marketing: zo doe je dat

Geert van der Klugt
Lage inzet, hoog potentieel. Samengevat dekt term guerilla marketing het onconventionele adverteren van diensten of producten, via marketingtactieken die wijken van de norm. Juist, een breed begrip, en om jouw inzicht gereed voor de praktijk te maken, zetten wij een drietal succesvolle praktijkvoorbeelden op rij.

Guerilla marketing

Marketeers prijzen de strategie veelal om zijn lage kostenlasten. Investeren in guerilla marketing doe je met creativiteit en tijd, in tegenstelling tot grote advertentiebudgetten en leadcampagnes. Michael Brenner, schrijver van bestseller The Content Formula - en wiens werk veelvoudig verscheen in The Economist, The Guardian en Entrepeneur Magazine, stelt dat de marketingvorm draait om het recyclen van bestaande content, bijvoorbeeld door het opsplitsen van bestaande verslagen in meerdere blogpublicaties. Of, zoals blijkt uit ons eerste praktijkvoorbeeld, het gebruik van digitale logobekendheid in de materiële wereld.

1. Reddit’s stickers

De zelf gedoopte ‘voorpagina van het internet’ rekent ruim 169 miljoen maandelijkse unieke bezoekers. Zijn populariteit is welbekend; zijn advertentie-uitgave niet. De makers van het internetplatform, in oogopslag herkenbaar door zijn alienlogo, hebben nooit meer dan $ 500,- uitgegeven aan advertenties. Met reden: stickercampagnes, guerilla marketing pur san, maakten dit onnodig.

Reddit co-founder Alexis Ohanian: ‘Stickers zijn de sterkste investering die ik ooit heb gemaakt. Ik reisde veel en overal waar ik kwam nam ik stickers mee. ‘Please sticker responsibly!’, kondigde we aan op evenementen, bij het uitdelen van de prenten. Terwijl dit niet klinkt als een aanzienlijke of strategische marketingaanpak, bleven we volhouden. Binnen een paar maanden begonnen we internetfoto’s te zien van mensen die onze stickers opplakten en uploaden, vaak op een creatieve wijze – een wijze die zelfs wij niet hadden kunnen bedenken.’

2. Rode ballonen

De remake van Stephen Kings It (2017) ging gepaard met commotie. Geen organische commotie, logischerwijs, maar een marketingkanon van jewelste. Niet uitsluitend televisiebuizen stonden stijf van de horrorclown: guerilla marketeers trokken eveneens de straten op. In september 2017 verschenen er een aantal rode ballonnen, vastgeknoopt aan het rioolsysteem van Sydney. Als kers op de taart lazen terughoudende voetgangers de tekst ‘It is closer than you think’, geschreven in witkrijt.

LEES OOK: Lees alles over e-commerce in onze gratis online special!

Een social mediatijdperk heeft potentieel. Verontwaardig je een twintigtal voorbijgangers, dan heb je beet. Logischerwijs trok een handvol aanschouwers de smartphone uit de zak, en in een mum van tijd bevond krijt en ballon zich eveneens op Twitter. Als gevolg torende het kijkersaantal van It’s trailer omhoog.

3. Productplacement

De terugkomst van televisieserie Prison Break ging niet uitsluitend voor kijkers gepaard met taart. Als promotiestunt voor het nieuwe seizoen verschuilde een advertentiebureau een veil en aankondiging: ‘Prison Break returns 19th Nov TV3’, luidde de in het gebak verscholen boodschap. Weinig combinaties overtuigen een mediaoutlet efficiënter dan de combinatie van creativiteit en cadeau. De prijs van de stunt? Geschat naar zo’n € 12,-. Niet veel, voor een opbrengst van tientallen publicaties.

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert