Wat je nodig hebt voor een geslaagde guerilla marketing campagne

Joël van Vugt
Guerilla marketing is zo makkelijk nog niet. Als je het ziet lijkt het zo simpel, maar bedenk het maar eens. Een aantal tips om je campagne tot een succes te maken.

Creativiteit is zelden te sturen

Guerilla marketing valt of staat met creativiteit. Iemand moet in een ogenblik van briljante originaliteit een idee verzinnen waar iedereen steil van achterover slaat. En creativiteit laat zich zelden sturen. De beste vormen van guerilla marketing zijn ontstaan. Soms spontaan, soms gestuurd. Dit maakt guerilla marketing tot één van de meest tricky vormen van marketing. Er is geen gelikte methode voor beschikbaar. Anders zou het niet onvoorspelbaar zijn, noch origineel. En dat is nou juist wat je wilt bereiken. Mocht je echter toch dat heldere ogenblik van je leven hebben gehad en een fantastisch plan hebben bedacht, dan zijn er alsnog een aantal aftikpunten waar je jouw plan naast kunt leggen.

Leg de link

Naast originaliteit is ook onvoorspelbaarheid een belangrijk onderdeel. Het liefste wil je een enorm `wow`-effect creëren, waarbij mensen stil blijven staan en zich afvragen hoe je zoiets in vredesnaam bedacht krijgt. Tegelijkertijd is en blijft het marketing. Met alleen een leuke overval op iemand brein kom je er niet. Het staat of valt met de link die iemand in zijn hoofd moet maken naar jouw merk, dienst of product. Jij kunt wel denken dat iedereen die een wandelend biervat van vijf meter hoog door de winkelstraat ziet lopen, direct aan jouw biermerk moet denken, maar is dat wel zo? Het beste probeer je het eerst uit met een beperkt testpubliek.

Bereik

Vervolgens wil je bereik genereren. In veel gevallen zijn guerilla marketingcampagnes gebonden aan een bepaalde locatie. Het biervat wandelt alleen in de winkelstraat, in een bepaalde plek, op een bepaalde tijd. Belangrijk is dan ook om in eerste instantie lokaal te zorgen voor een goed publiek. De kans is dan namelijk extra groot dat mensen massaal hun smartphone trekken en het fenomeen gaan filmen en online gaan posten. Vervolgens is het leuk als het daar viral gaat én dat lokale media er over gaan berichten.

LEES OOK: Guerilla marketing: zo doe je dat

Mogelijke gevaren van guerilla marketing

Tot is het uiteraard belangrijk dat alles netjes binnen de wet blijft, hoewel het uitlokken van een rechtszaak ook een vorm van guerilla marketing kan zijn. Bij wandelende biervaten van kolossale afmetingen is het wel zo fijn dat er niet onderweg mensen worden geplet, kinderen in paniek worden achtergelaten of passerende automobilisten zo afgeleid raken dat ze een ongeluk veroorzaken. Je volledig indekken is uiteraard onmogelijk, maar nadenken over mogelijke negatieve gevolgen is zeer verstandig. Anders kom je mogelijkerwijs op een heel andere manier in het nieuws.