Diversificatie: een wondermiddel, of een molensteen om je nek?

Diversificatie: een wondermiddel, of een molensteen om je nek?

Joël van Vugt
Iedereen kent Google. Het is een begrip en zelfs een werkwoord. Ik google, jij googlet. Het is de zoekmachine die het bedrijf een wereldwijde naamsbekendheid geeft en ieder jaar weer nieuwe recordwinsten oplevert. Tegelijkertijd is het ook één van de beste voorbeelden van bedrijven die diversificatie hoog in het vaandel heeft staan. Maar waarom eigenlijk? En is diversificatie wellicht ook wat jouw onderneming?

Alphabet

Google is een onderdeel van een paraplu aan bedrijven, waarvan het moederbedrijf Alphabet is. Een andere, zeer belangrijke tak, van Google is Android. Het besturingssysteem van een groot gedeelte van alle smartphones ter wereld. En natuurlijk YouTube, dat Google in 2006 aankocht. Maar daarnaast is Alphabet ook al jaren bezig met het ontwikkelen van zelfrijdende auto`s, e-books, reizen, satellieten, muziekstreaming en nog 260 andere activiteiten. 

LEES OOK: 5 tips voor veiligheid op de werkvloer

Uitproberen als strategie

Het voordeel van Google is dat ze voor hun diversificatie kunnen terugvallen op de enorme opbrengsten van Google en Android. Hiermee kunnen ze haast onbeperkt nieuwe markten ontdekken en creatieve producten lanceren. Wel voor een groot deel gekoppeld aan de bestaande activiteiten. Daarbij zijn ze erg open over hun doelen. Als één op de tien bedrijven een succes wordt en winstgevend wordt en blijft, dan vinden ze dat prima. Dat een groot gedeelte van de activiteiten maar een tijdelijk leven is beschoren en afgeschreven moet worden, daar zitten ze niet mee. 

Voordelen diversificatie

Ook voor een MKB`er kan diversificatie een optie zijn. Bijvoorbeeld op het moment dat je jouw hoofdactiviteit verregaand hebt doorontwikkeld en kansen ziet voor nieuwe producten en markten. De voordelen kunnen groot zijn. Een succesvolle diversificatie leidt tot een groter bedrijf, met meer winst en meer naamsbekendheid. Bovendien kun je er nieuwe investeerders mee bereiken. In slechte tijden kunnen de opbrengsten van de ene activiteit de verliezen van de andere compenseren.

Nadelen

Tegelijkertijd zijn er ook genoeg nadelen. In veel gevallen is een bedrijf heel goed in het uitvoeren van een bepaalde activiteit: bijvoorbeeld het verkopen van schoenen. Logischerwijs is alle kennis in het bedrijf daar op gericht. Gaat het bedrijf vervolgens ook auto`s verkopen, dan is de kans bijzonder groot dat ze hierin niet zullen slagen. Een diversificatie richting het verkopen van kleding is dan al een stuk realistischer. 

Geld

Bovendien vereist diversificatie in veel gevallen een groot startkapitaal. Veel bedrijven zullen dit niet op de plank hebben liggen en dus op zoek moeten naar investeerders. Geld moet vooral worden uitgegeven aan het werven van nieuw, vakkundig personeel, nieuwe gebouwen, machines of andere activa en natuurlijk aan marketing om jezelf bekend te maken in de nieuwe markt. Om daarbij klanten te trekken zullen bovendien relatief lage prijzen gehanteerd moeten worden, waarbij de marges klein zijn. 

Risico`s

Vaak duurt het een tijd voordat een nieuwe bedrijfstak zover is ontwikkeld dat deze voluit kan meedoen in het bedrijf en winst weet te maken. Tot die tijd kost het vooral geld en in veel gevallen blijven ze ook geld kosten. Een mislukte diversificatie heeft bovendien een negatieve weerslag op het hele bedrijf, niet alleen op de nieuwe tak. Een goede diversificatie blijft in eerste instantie dicht bij huis en is vooral een aanvulling op de bestaande activiteiten. Tenzij je Google heet natuurlijk.