Sociale media leggen ongezonde druk op gezondheid

Sociale media leggen ongezonde druk op gezondheid

Redactie Baaz

Zes op de tien (59,8%) sociale mediagebruikers voelt door sociale media extra druk om gezonder te leven, er fitter uit te zien of beter te presteren. Bijna drie kwart (71,4%) van hen ziet die druk bovendien deels of volledig als iets negatiefs. Dat blijkt uit onderzoek van XXL Nutrition onder meer dan 1.100 respondenten. Het onderzoek vroeg hen naar hun sociale mediagebruik, of zij daarbij extra druk ervaren en hoe zij daarmee omgaan.

Respondenten zien een duidelijke oplossing om alle bijkomende sociale druk, onrealistische schoonheidsidealen of oneerlijke vergelijkingen met zogenoemde fitfluencers tegen te gaan: ruim een kwart (28,6%) van de respondenten met sociale media-accounts overweegt om die reden ermee te stoppen. Voor ongeveer een even groot aandeel (29,3%) van de respondenten die niet of niet langer over een sociale media-account beschikken, is dit ook de reden dat zij daartoe hebben besloten.

Vrouwen: meer druk en vaker negatief

Niet alle sociale mediagebruikers ervaren in gelijke mate sportieve druk. Een deel voelt die soms (33,4%), vaak (19,7%) of zelfs altijd (6,7%). De meerderheid (58,5%) beoordeelt die extra druk (d.w.z. meer dan buiten sociale media) als deels positief en deels negatief. Eén op de acht (12,9%) ziet de extra druk als uitsluitend negatief. Slechts een kwart (28,6%) bestempelt de druk vanuit sociale media als volledig positief.

In beide kwesties is er een duidelijk verschil zichtbaar tussen mannen enerzijds en vrouwen anderzijds. Vrouwen (63,6%) voelen vaker druk door sociale media dan mannen (57,7%) en ervaren die bovendien in hogere mate als deels of uitsluitend negatief; dat is voor 84% van de vrouwen het geval, tegenover 63,3% van de mannen.   

Schaamte, onzekerheid en oordeel van anderen

Ruim een kwart (27,1%) van de sociale mediagebruikers deelt ook zelf over gezondheid of sportgedrag met volgers. Voor de overgrote meerderheid (86,5%) van deze groep heeft het wel of niet kunnen delen op sociale media geen effect op de motivatie om gezond te leven of te sporten; één op de acht (11,9%) is wel degelijk minder gemotiveerd zonder post op sociale media.

Daarentegen heeft vier op de tien (40%) wel eens iets niet gedeeld over hun gezondheid of leefstijl door schaamte, onzekerheid of het oordeel van anderen. Niet voor niets beoordeelt bijna de helft (46,6%) de haalbaarheid van de schoonheidsidealen die zij op sociale media voorbij zien komen met een onvoldoende.

Over dit onderzoek van XXL Nutrition

In het onderzoek vroeg XXL Nutrition 1.156 respondenten (66,5% man, 32,8% vrouw en 0,7% ‘zeg ik liever niet’) naar hun sociale media-ervaringen. 84,2% had een of meerdere sociale media-accounts. De rest had die niet (5,3%) of niet langer (10,5%). Instagram (82,6%) was het populairst, gevolgd door Facebook (58,9%), YouTube (42,9%), TikTok (39,2%), Snapchat (35,7%), LinkedIn (31,7%) en X/Twitter (11,2%).

Drie kwart (75,4%) ziet meerdere keren per dag content over sport, voeding of gezondheid in hun feed. De rest minder vaak (23,2%) of nooit (1,3%). Dat betreft voornamelijk workouts of sporttips (86,4%) en voeding of recepten (81,5%), gevolgd door mindset of motivatie (49,9%), progressiefoto's (46,6%) en dagelijkse routines (41,3%).

XXL Nutrition is marktleider op het gebied van sportvoeding en -supplementen in de Benelux. De producten zijn onder meer verkrijgbaar via de webshop en bij meer dan 1.300 sportscholen, ruim 1000 supermarkten, tankstations, scholen en verzorgings- en ziekenhuizen. De sportvoeding en sportsupplementen worden hoofdzakelijk in Nederland, België en Duitsland gemaakt.

Lees het volledige onderzoek op: https://xxlnutrition.com/nl/blog/onderzoek-druk-sociale-media

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie