Perfecte communicatie voor elk bedrijf Met het nieuwste V20-platform van 3CX ben je klaar voor de toekomst

Perfecte communicatie voor elk bedrijf Met het nieuwste V20-platform van 3CX ben je klaar voor de toekomst

Redactie Baaz

De innovaties op het gebied van bedrijfscommunicatie zijn niet bij te benen. Met het nieuwe V20-platform is 3CX klaar voor de huidige markt én de toekomst. Baaz spreekt met Boyan Shopkin, Channel Manager Benelux 3CX, over hoe V20 zowel grote bedrijven als het mkb ontzorgt en ondersteunt.

Tekst: Marijn Ruhaak

3CX is een begrip als het gaat om bedrijfscommunicatie. Wat ooit begon als traditionele telefooncentrale, is in bijna twintig jaar uitgegroeid tot een compleet communicatieplatform. Oorspronkelijk was 3CX ontworpen voor on-premise telefoonsysteem, gericht op het MKB. Dit was in een tijd waarin bijna niemand SIP-trunks gebruikte en iedereen nog steeds een fax had. In twintig jaar tijd is de markt sterk veranderd. Bedrijven communiceren op een andere, geavanceerdere manier en een goede beveiliging van hun communicatie is belangrijker dan ooit. 3CX veranderde mee. Zo voegde het een Linux-versie en cloud-ondersteuning toe en kunnen tegenwoordig ook grote bedrijven met goede "omnichannel" ondersteuning voor het moderne contactcenter met 3CX aan de slag. Na veel grote en belangrijke updates, is er nu 3CX Versie 20. ‘Dat is niet zomaar een nieuwe versie. V20 is de toekomst van 3CX. Met V20 is 3CX namelijk vanaf de bodem opnieuw opgebouwd, klaar voor de huidige en de toekomstige markt’, zegt Shopkin.

Wat zijn de belangrijkste nieuwe functies van V20?

Dat V20 niet zomaar een nieuwe versie is, blijkt wel uit de lange lijst van belangrijke updates die 3CX presenteert. Elke vernieuwing is erop gestoeld om zowel de functionaliteit als de gebruikservaring te verhogen. Wat kun je verwachten van V20?

 

  • Nieuwe beheerconsole: De V20 heeft een volledig nieuwe beheerconsole, met de naam 'Admin Console'. Deze is nu geïntegreerd in de 3CX-client. Dit stelt gebruikers in staat om direct vanuit de 3CX-client over te schakelen naar de Admin Console, zonder een aparte login of URL. Dit vereenvoudigt het configuratieproces.
  • Afdelingen: V20 introduceert "Afdelingen". Vergelijkbaar met Active Directory Organizational Units maakt dit het mogelijk om kantooruren, vakanties, tijdzones, taal en meer in te stellen per afdeling. Dit legt de basis voor een herzien beveiligingssysteem, waardoor permissies scherper mogelijk zijn.
  • Beveiligingsrollen: Het nieuwe beveiligingssysteem in V20 stelt beheerders in staat om permissies te definiëren op basis van afdelingen en rollen. Meer controle en maatwerk dus.
  • Eenvoudigere URL: De integratie van de client en beheerconsole in één site betekent een eenvoudiger en beter te onthouden FQDN voor gebruikers en beheerders. Hierdoor is men minder afhankelijk van de welkomstmail.
  • Windows Softphone via Microsoft Store: De nieuwe native Windows Softphone is ontworpen om te functioneren met de PWA webclient-app. Dit zorgt voor een betere integratie met apparaten en verbeterde beveiliging, aangezien het via de Windows Store wordt geïmplementeerd.
  • Nieuwe SIP-server: V20 wordt geleverd met een gloednieuwe SIP-server, inclusief veel nieuwe functies zoals gerichte wachtrijstrategieën, sneller gesprekken aannemen, inbreken, en verbeterde gespreksafhandeling.
  • Ondersteuning voor Debian 12: Na de update is er ondersteuning voor Debian 12. Dit is noodzakelijk om de nieuwste beveiligingspatches en softwareversies te garanderen.
  • Andere Functies en Verbeteringen: De V20-update omvat nieuwe Call Processing Scripts en ondersteuning voor Google Speech API V2. Daarnaast zijn er nieuwe telefoonprovisioning mogelijkheden, verbeterd BLF-paneel, desktop pop-ups, en snellere connectiviteit op Android- en iOS-apps.

Of 3CX het hierbij houdt? Geen zorgen, voorlopig leunen de ontwikkelaars nog niet achterover. De komende tijd kan je dus nog heel wat nieuws verwachten. Shopkin: ‘Zo zijn sommige functies nu nog niet geïmplementeerd. Denk aan het bewerken en toevoegen van CFD's, Teams Direct Routing Integratie, Bruggen, Hot Desking, en anderen. Deze worden in latere updates opgenomen.'

Wat kunnen we verwachten van het verbeterde gebruiksgemak van V20?

Kies je voor een communicatieplatform, dan wil je dat al je medewerkers makkelijk en snel toegang hebben tot alle communicatiemiddelen. Bovendien wil je dat het beheer van je communicatiesysteem snel en soepel verloopt. Over gebruiksgemak en bruikbaarheid hoefde je je bij 3CX al geen zorgen te maken, maar met V20 kun je helemaal zorgeloos aan de slag. Shopkin: ‘In vergelijking met de oudere versies, is het beheer en de configuratie van het systeem nu nog eenvoudiger. Zo kunnen beheerders sneller wijzigingen doorvoeren, nieuwe gebruikers toevoegen en systeemupdates implementeren zonder veel tijd te besteden aan complexe procedures.’ Belangrijk, want als bedrijf moet je je snel kunnen aanpassen aan veranderende omstandigheden. Des te belangrijker dus dat je een systeem in huis hebt waarmee je snel kunt reageren op wijzigingen in gebruikersbehoeften, bedrijfsprocessen en technologische ontwikkelingen. 

Bovendien scheelt een goed werkend systeem een hoop kosten. Als een systeem eenvoudig te beheren is, hoef je immers minder te investeren in de training van je IT-personeel. Nieuwe medewerkers hoeven met V20 weinig tijd te besteden aan het leren van complexe beheerprocedures. Met andere woorden: Ze kunnen direct aan de slag met hun kerntaken. 

Hoe ziet de verbeterde bruikbaarheid er concreet uit? 

  • Vernieuwde telefoonprovisioning: De telefoonprovisioning in V20 is grondig herzien. Vanaf nu worden de twee belangrijkste provisioneringsmethoden ondersteund: RPS en PNP. Deze herziening is niet voor niets. Het maakt het proces van telefooninstallatie namelijk een stuk eenvoudiger.
  • Gebruikers aanmaken en configureren: De V20 Bèta is uitgerust met uitgebreide functies voor het aanmaken en configureren van gebruikers. Denk aan complexere webclientwachtwoordvereisten, een verbeterd wachtwoordherstelmechanisme en de integratie van Single Sign-On (SSO)-mogelijkheden.
  • Vereenvoudigd Systeembeheer: De V20 wordt geleverd met een algemeen gestroomlijnde aanpak voor systeemimplementatie, -opzet en gespreksafhandeling. Dit omvat eenvoudigere configuratie van SIP-trunks, wachtrijen en integratie met platforms zoals Microsoft 365 en Microsoft Teams.

Kortom: de nieuwe functies en integraties in V20 zijn ontworpen om het beheer van het communicatiesysteem intuïtiever en efficiënter te maken in vergelijking met eerdere versies. Het resultaat is een communicatiesysteem dat in hoge mate bijdraagt aan de efficiëntie, kostenbesparing, flexibiliteit en gebruikersacceptatie binnen je bedrijf. Zowel de implementatie als het onderhoud van het systeem verloopt soepel. Shopkin: ‘Heb je grote ambities met je bedrijf en verwacht je in de toekomst een sterke groei? Dan ben je bij 3CX aan het goede adres. Omdat je gemakkelijk nieuwe gebruikers en functionaliteiten toevoegt, is schaalbaarheid met 3CX V20 geen enkel probleem.’ 

Hoe draagt 3CX V20 bij aan de schaalbaarheid van bedrijven?

‘Om te begrijpen hoe 3CX V20 helpt met de schaalbaarheid van groeiende bedrijven, moet je natuurlijk verder kijken dan alleen de nieuwe functies en het gebruiksgemak’, gaat Shopkin verder. ‘3CX concentreert zich op hoe deze verbeteringen gezamenlijk de bedrijfsexpansie ondersteunen.’ Twee nieuwe tools zijn de geïntegreerde Admin Console en de functie Afdelingen. 

Admin Console

Kern van de schaalbaarheid van V20 is de geïntegreerde Admin Console. Een geïntegreerde Admin Console vereenvoudigt het systeembeheer. Dit betekent dat systeembeheerders gemakkelijker toegang hebben tot alle benodigde tools en functies om het systeem te beheren. Hierdoor kunnen ze administratieve taken efficiënter uitvoeren. Dat bespaart medewerkers tijd en levert bedrijven vaak een kostenbesparing op. Want ook nu geldt: Hoe minder tijd er immers besteed hoeft te worden aan administratieve taken, hoe meer tijd er overblijft voor het uitvoeren van kerntaken zoals strategische planning.

Daarnaast is de Admin Console essentieel voor bedrijven die willen opschalen en makkelijk nieuwe gebruikers willen toevoegen en configuraties willen aanpassen. Door het beheer zo eenvoudig mogelijk te maken, kun je wijzigingen en updates snel doorvoeren. Vaak betekent groei een toenemende administratieve complexiteit. 3CX V20 helpt je om complexe taken te vereenvoudigen en goed overzicht te houden als je bedrijf en daarmee je systeem groeit.
 

Afdelingen

Met de introductie van 'Afdelingen' in V20, wordt nóg een belangrijke stap naar schaalbare communicatieoplossingen gezet. Shopkin: ‘Deze functie stelt bedrijven in staat hun communicatie-instellingen aan te passen aan verschillende afdelingen. Dat is bijzonder gunstig voor groeiende bedrijven. De Afdelingen komen in de plaats van wat eerder Groepen werd genoemd. Een groot verschil is dat de afdelingen veel krachtiger zijn.’ Wat we ons daarbij moeten voorstellen? Denk aan eigen kantoortijden, feestdagen, tijdzones en taalinstellingen. Binnenkort krijgen de afdelingen zelfs een eigen telefoonboek en CRM-configuratie. Elke gebruiker die lid is van een afdeling, werkt op deze manier met dezelfde instellingen. Zeker bij grotere bedrijven met meerdere locaties is dat handig. Natuurlijk is het mogelijk om individuele kantoortijden of instellingen toe te voegen.

De introductie van Afdelingen vormen ook de basis van de nieuwe beveiliging. Shopkin: ‘Je kunt met deze nieuwe functie gemakkelijk machtigingen per afdeling of medewerker instellen. Zo kan een afdeling dus een eigen beheerder hebben voor gebruikersbeheer en IVR's. Op die manier draagt 3CX V20 bij aan een optimale toegangscontrole. Door specifieke toegangsrechten toe te wijzen aan individuele gebruikers, heeft elke gebruiker namelijk alleen toegang tot de functies en gegevens die relevant zijn voor zijn functie en verantwoordelijkheden binnen het bedrijf. Hierdoor wordt ongeoorloofde toegang tot gevoelige informatie beperkt.’

Hoe helpt 3CX het MKB?

3CX bedient niet alleen grote bedrijven of organisaties met een sterke groeiambitie, maar ook het midden- en kleinbedrijf. Deze bedrijven hebben specifieke behoeften waar lang niet alle grote spelers aan kunnen beantwoorden. Bovendien moet je als kleine ondernemer vaak diep in de buidel tasten om een volwassen en krachtig communicatieplatform te kunnen gebruiken. Bij 3CX is dat zeker niet het geval. Ook kleinere bedrijven kunnen er goed en voordelig mee uit de voeten. Het systeem onderscheidt zich bijvoorbeeld met een rijk aanbod aan goede en betaalbare functies. Stuk voor stuk grote zakelijke functies voor kleine bedrijven met grote ideeën. 

Betaalbaarheid

Betaalbaarheid is een belangrijk speerpunt van 3CX en dat zie je terug in het prijsmodel dat heel anders is dan dat van andere online communicatieplatforms. Hoe dat komt? Shopkin: ‘3CX hanteert niet het gebruikelijke pay-per-user-per-month-principe. Om een voorbeeld te geven: Kies je voor 3CX SMB, dan kun je al voor 175 euro per jaar aan de slag. Dat is wel even een verschil met de tarieven van andere platforms.’ 

Behalve dat 3CX SMB een budgetvriendelijke keuze is, biedt het ook functies die helemaal zijn afgestemd op de behoeften van kleine bedrijven. ‘Of je nu via een telefoon, live chat of Business WhatsApp communiceert, alle functies zijn inbegrepen. Dat geldt trouwens ook voor videoconferenties. Bovendien bevat het pakket wachtrijen, belgroepen én een automatische telefoniste’, zegt Shopkin. 

Thuiswerken

Je hoeft tegenwoordig niet meer bij een groot bedrijf te werken om een paar dagen thuis te werken. Ook in kleinere bedrijven werken medewerkers steeds vaker thuis. Juist dan is het belangrijk dat de communicatie soepel verloopt. Als ondernemer wil je immers dat het werk ten alle tijden door kan gaan en het team altijd en overal kan samenwerken. Of je medewerkers nu op kantoor of thuis zijn. Voor thuiswerk biedt 3CX kleine bedrijven tools om hun teams efficiënt vanuit huis te laten werken. Zo omvat het systeem mobiele apps voor zowel iOS en Android. Shopkin: ‘Met deze apps kunnen medewerkers hun kantoornummers gebruiken om gesprekken op hun mobiele apparaten aan te nemen. Groot voordeel is dat je op deze manier gelijk een einde kunt maken aan de dure mobiele telefoongesprekken tussen medewerkers. Gesprekken tussen kantoren zijn namelijk gratis, zelfs als je niet op kantoor bent. Ook nu betaal je geen kosten per gebruiker per maand, maar gewoon één lage prijs per jaar.’  

Maatwerk

Geen bedrijf is hetzelfde en dat geldt zeker voor kleine bedrijven. Daarom kun je 3CX helemaal aanpassen aan je eigen, specifieke behoefte. Shopkin legt uit: ‘Zo kun je je eigen SIP-trunk configureren en je eigen live chat installeren. Er is bovendien een volledige integratie Microsoft 365 en Microsoft Teams en tot slot kun je de gespreksroutering, IVR en kantooruren zelf aanpassen.’  

Hoe onderscheidt 3CX zich van andere aanbieders in de Benelux?

Het is niet voor niets dat 3CX een koppositie inneemt. Als snelst groeiende communicatieoplossing op de markt, onderscheidt het zich van de vele andere aanbieders. Wat is het geheim en wat is het onderscheidende vermogen? 

Eén van de opvallendste kwaliteiten van het communicatieplatform zijn de gebruiksvriendelijkheid en de kostenefficiëntie. ‘De toewijding aan continue innovatie, samen met sterke lokale partnerschappen, stelt ons in staat op maat gemaakte oplossingen te bieden die voldoen aan de specifieke behoeften van bedrijven op deze markt’, legt Shopkin uit.

Het team van 3CX kijkt bovendien verder dan de huidige markt. Shopkin: ‘Voor toekomstige groei richten wij ons op het vergroten van het partnernetwerk en passen we steeds onze producten aan op de veranderende behoeften. We streven naar langdurige relaties met onze klanten en partners, zodat we samen kunnen groeien in deze dynamische markt.’

 

Dit is een artikel uit Baaz 4.2023. Lees hem nu digitaal: Baaz 4.2023!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie