Ondernemen en social media: zo doe je dat!

Ondernemen en social media: zo doe je dat!

Redactie Baaz
Elke ondernemer droomt van een louter positieve online reputatie. Maar ongetwijfeld ontstaat ook wel eens de behoefte om je mening te ventileren of privékiekjes te posten op je persoonlijke social mediakanalen. Probleem is dat je niet altijd kunt voorspellen wie het leest en hoe zij het interpreteren. Jouw zorgvuldig opgebouwde reputatie kun je met één verkeerde post te grabbel gooien. Baaz legt uit wat de opties zijn als jij een persoonlijk social media-account wilt houden zonder dat je er als ondernemer onder lijdt.

Ondernemer, houd het zakelijk!

Verreweg de veiligste optie is om jouw account zo zakelijk en ingetogen mogelijk te houden. Voordat je het weet belanden jouw vrolijke vakantiekiekjes vanaf vage kennissen naar een breder publiek. Hoe groter jouw bedrijf is, hoe groter de kans is dat jouw privéfoto’s ineens in één adem worden genoemd met jouw onderneming. Zelfs als je intenties waren om dit gescheiden te houden. Post je iets wat al enigszins controversieel is, kan dit leiden tot onherstelbare reputatieschade.

Stel een persoonlijke moderator aan

Dikke kans dat er bij jou iemand op de werkvloer rondloopt die de social media-kanalen van je bedrijf beheert. Vraag hem of haar, of iemand anders die daar geknipt voor is, om zich ook over jouw persoonlijke accounts te ontfermen. Laat deze persoon jouw posts lezen en beoordelen voordat je ze online gooit. Een sterk persoonlijk online merk kan leiden tot professionele connecties, dus je kunt daarbovenop samen een uitgekiende social mediastrategie uitstippelen.

Blijf undercover

Social media geven je over het algemeen de optie zelf te kiezen met wie je jouw profiel en posts deelt. Maak jouw accounts zo afgeschermd mogelijk en alleen zichtbaar voor vrienden/volgers. Op Facebook is het mogelijk om in te stellen dat je pagina niet eens opduikt in de zoekresultaten. Je kunt ook lijsten maken waarin je Facebook-vrienden categoriseert – van intieme vriendschappen tot oud-klasgenoten – en per post besluiten welke groepen het mogen lezen. Kies bij voorkeur een profielfoto die zakenpartners en klanten niet herkennen. Als je undercover op social media zit blijft het begaan van online blunders je grotendeels bespaard, maar het sluit de kans op imagoverlies nooit honderd procent uit. Iemand uit jouw inner circle kan altijd besluiten jouw sappige post met de wereld te delen.

Gebruik een alias

Wil jij het liefst naar hartenlust alles delen? Dan is het gebruik van een alias het overwegen waard. Hierbij kun je denken aan een bijnaam die je onder vrienden hebt. Vooral voor prille ondernemers is dit een goede optie.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie