Kick.Start: Scan It Quickly
Kick.Start: Scan It Quickly

Kick.Start: Scan It Quickly

Redactie Baaz
Iedere editie van Baaz stellen we drie veelbelovende startups aan je voor. Vandaag aan het woord: Bart Verkleij en Karlee Doove van Scan It Quickly.

‘We kwamen ineens in een stroomversnelling terecht’

Soms val je als startende ondernemer met je neus in de boter. Kort na het lanceren van hun studentonderneming Scan It Quickly, ging een bericht over hun product Scanmarker viraal op Facebook. ‘We krijgen nu aanvragen van over de hele wereld.’

Toen Bart Verkleij (21), Karlee Doove (20), Raoul Knol (20) en Teoman Karabulut (25) voor hun opleiding Small Business & Retail Management de opdracht kregen om een eigen bedrijf op te starten, ging het viertal enthousiast op zoek naar een product dat ze in de Nederlandse markt konden zetten. ‘We hebben uren zitten zoeken naar toffe gadgets, we wisten wel al dat we ons wilden richten op studenten’, vertellen Bart en Karlee. Uiteindelijk kwamen ze uit bij de Scanmarker, een Amerikaanse scannerpen, die het makkelijk maakt om snel teksten en klein beeld uit boeken over te nemen.

Viral

De vier begonnen een marktonderzoek en namen ondertussen contact op met de fabrikant van de Scanmarker. ‘We kregen de kans om de exclusieve distributie van Scanmarker in Nederland op ons te nemen, die konden we natuurlijk niet afslaan. Het product is heel groot in de VS, maar hier is het nauwelijks bekend.’ De vier waren al bij het begin van hun opleiding begonnen met sparen voor hun eigen bedrijf en betrokken uiteraard hun ouders en nabije omgeving bij ScanItQuickly om de eerste voorraad in te kunnen kopen. 'We zaten nog niet te wachten op een investeerder, als die te veel van je eist kan dat je bedrijf kosten. We wilden het echt zelf doen.’ Terwijl ze nog druk waren met het opzetten van de nieuwe onderneming kregen ze echter een meevaller vanuit onverwachte hoek: na een post op Facebook ging de Scanmarker viral onder studenten. ‘Ons bedrijf kwam ineens in een stroomversnelling terecht. We werden door een vriend geattendeerd op de Facebook-post en de bedrijfspagina werd overspoeld met nieuwe bezoekers. Die eerste dag waren dat er al vijftigduizend!’ Nadat ze van de eerste schrik waren bekomen zagen de vier grote kansen voor ScanItQuickly.

Vliegende start

De eerste bestellingen begonnen al snel binnen te stromen. ‘Het gaf ons een echte start. Niet alleen konden we aan de nieuwe site werken, maar we hadden ook omzet. Toen we het project startten was het ons doel om stage te kunnen lopen in ons eigen bedrijf en te kunnen stoppen met onze bijbanen, maar dat lijkt nu nog te gaan lukken ook!’ Alle aandacht is voor zo’n jong bedrijf heel wat om te verwerken. ‘Eerst stonden onze eigen privénummers nog op de website, maar die hebben we eraf gehaald nadat ik op een zaterdagavond in de kroeg stond en ineens door een klant werd gebeld’, vertelt Bart lachend. Inmiddels hebben de vier een kantoor geopend in hun schoolgebouw. ‘Dat communiceert ook veel praktischer dan wanneer iedereen vanuit huis werkt.’ Na alle online-aandacht konden ze nadenken over de volgende stap voor hun bedrijf. ‘We kregen al snel verzoeken van over de hele wereld of wij dit product aan ze konden leveren, dus zijn we opnieuw in gesprek gegaan met de fabrikant. Nu mogen we ook Scanmarkers aan het buitenland leveren, zolang we maar niet de markt in de Verenigde Staten verstoren.’ Ook willen de vier hun eigen website snel uitbreiden. ‘We gaan nu eerst Nederland en België veroveren en kijken dan verder naar de rest van de wereld.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie