Vijf tips voor ondernemers die kwalitatieve e-mailadressen willen verzamelen

Vijf tips voor ondernemers die kwalitatieve e-mailadressen willen verzamelen

Redactie Baaz
Het is misschien niet het meest sexy middel om in contact te komen met klanten, maar uit recent onderzoek blijkt dat het nog steeds goed werkt: e-mailmarketing. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle e-mailcampagnes is een database vol kwalitatieve leads. Maar hoe krijg je dit voor elkaar?

Het is misschien niet het meest sexy middel om in contact te komen met klanten, maar uit recent onderzoek blijkt dat het nog steeds goed werkt: e-mailmarketing. Een belangrijke voorwaarde voor succesvolle e-mailcampagnes is een database vol kwalitatieve leads. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? Klanten geven immers niet zomaar hun gegevens weg. Op basis van onze whitepaper geef ik je vijf tips die jou hierbij helpen.

Tip 1: ruil met de klant

Consumenten zijn steeds beter op de hoogte van de waarde van hun gegevens. Bovendien zijn ze erg gesteld op hun privacy. Maar als een klant al bij u winkelt, dan is de kans groter dat ze ook de nieuwsbrief willen ontvangen. Want blijkbaar sluiten jouw producten aan bij hun behoeften en een e-mails. Geef deze klanten nog een extra motivatie om zich in te schrijven. Ruil hun gegevens voor bijvoorbeeld korting op hun aankoop. Of verbind er een winactie aan vast.

Tip 2: zet personeel in

Gebruik personeel als ambassadeur. Stimuleer ze om klanten actief uit te nodigen voor de nieuwsbrief. Wellicht kunt u een winactie eraan verbinden: wie zorgt voor de meeste inschrijven? Deze methode vergt wel veel energie en tijd. Wat u ook kunt doen is om link naar een inschrijfmogelijkheid in de e-mailhandtekening te plaatsen. Dit is een eenmalige actie voor de medewerker, maar de boodschap wordt wel continu verspreid.

Tip 3: zorg voor genoeg inschrijfmogelijkheden

Bedenk goed waar je een inschrijfmogelijkheid aanbiedt. Er zijn meer plekken die nuttig zijn voor je klanten dan waar je wellicht bij stil staat. Wel eens gedacht aan een inschrijfmogelijkheid op Facebook? Of aan lightbox op je homepage? Dit is een laag die over je webpagina verschijnt en vraagt of consumenten zich willen inschrijven, zoals bij Adam Brandstore.

Tip 4: gebruik social media

Staat u op het punt om een nieuwsbrief te verzenden? Kondig dit dan aan via uw socialmediakanalen. De kans is groot dat je volgers op Twitter of je fans op Facebook of volgers op LinkedIn nog niet de nieuwsbrief ontvangen. Het is wel essentieel dat je vermeldt dat je de nieuwsbrief binnen een paar uur gaat verzenden. Dan ontstaat er namelijk urgentie om direct in te schrijven.

Tip 5: boven de vouw een inschrijfmogelijkheid aanbieden

De meeste marketeers kennen het begrip ‘boven de vouw’ uit zoekmachine-optimalisatie (SEO). SEO-specialisten zijn gedreven om elke zoekresultaat in de top tien te krijgen. De eerste paar posities zijn namelijk direct zichtbaar op een beeldscherm zonder dat de consument naar beneden hoef te scrollen. Daarom wordt op die resultaten het meest geklikt. Hetzelfde principe geldt op een website. Zorg dat de mogelijkheid tot inschrijving op een opvallende plek staat en direct zichtbaar is.

Deze vijf tips zijn onderdeel van de tien tips die ik geef in onze whitepaper. Het gaat er echter om dat je actief ermee bezighoudt. Actief kwalitatieve nieuwsbriefinschrijvingen werven is een eerste stap in de richting van hoge conversiepercentages door e-mailcampagnes. Ga er dus mee aan de slag.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie