Doodmoe van mailmarketing? VodafoneZiggo introduceert kinetic e-mail

Geert van der Klugt
‘E-mailmarketing is volgens velen een shitmedium’, stelt VodafoneZiggo-marketeer Hessel Boschma. Op de Webwinkel Vakdagen presenteert VodafoneZiggo een primeur: de herontwikkeling van e-mailmarketing, ofwel kinetic e-mail. Alhoewel e-mailmarketing veelal stil heeft gestaan sinds de introductie van het internet, hebben de inboxen van jouw collega’s en klanten groots potentieel.

Kinetic e-mail

Kinetic e-mail blaast een verouderd concept nieuw leven in. Berichtgeven over nepnieuws en de veelbesproken nadelen van social mediamarketing hebben de methode weinig goeds gedaan’, vangt Boschma aan. ‘Dat is oneerlijk. E-mailmarketing is een van de weinige manieren om klanten rechtstreeks te bereiken, zonder de persoonsgerichte invloed van grote spelers als Google en Facebook.’

Die kwaliteit, meent Boschma, maakt het tegenwerkende stigma nodeloos. Zonde is het, dat een breed toepasbare marketingvorm – bijna een haarlemmerolie – vandaag de dag onderschat wordt. Met een frisse blik introduceerde VodafoneZiggo daarom anderhalf jaar terug kinetic e-mail. ‘We zijn de interactiviteit van e-mail rigoureus aan het verbeteren’, vertelt Bosch. En verbeteren deed VodafoneZiggo: met zijn interactieve, dynamische e-mails, verhoogde de partij binnen een jaar zijn landelijke click through rate (CTR) met bijna 4%.

Samengevat bedraagt het nieuwe concept een enkel kernpunt.
 

  • Kinetic e-mail neemt functies – functies die men normaal verwacht bij een site of app – over. Daarmee verandert een statische mail in een dynamisch, interactief stuk content.

Boschma: ‘Het grootste voordeel is dat ontvangers van de e-mails niet afhangen van Google om de relevantie van de content te bepalen. In een kinetic e-mail maakt de lezer eigen keuzes: verschillende soorten content kunnen we presenteren in tabbladen en uitklapbare secties, zodat in oogopslag irrelevante informatie vermeden wordt. We zijn in staat om diverse apps, zoals navigatietools, in te voegen en te presenteren in een inbox.’

‘Dit is Jeanette, mijn zus’, vertelt Boschma, een foto van zijn bloedverwant vertonend. Hij vervolgt met een persoonlijke casus, ter demonstratie van zijn marketingbeweegredenen. ‘Ze werkt in de retail. Ik kwam regelmatig in haar winkel. De zaak stond er niet goed voor; mij vroeg zij om hulp, marketeer zijnde. Vanuit een consumentenperspectief vroeg ik haar vier vragen.
 

  • Wanneer moet ik komen?
  • Hoe kom ik er?
  • Wie tref ik daar aan; word ik geholpen?
  • Wat kan ik verwachten?

De winkel is nooit wat geworden. Toch is er niets mis met de vraagstelling. Sterker nog, mede doordat ik mijn zus kon bevragen, ben ik op het idee van kinetic e-mail gekomen: iedere vraag is via deze herontwikkeling binnen een enkele mail te beantwoorden.’

Boschma draagt marketeers op om uit de comfortzone van HTML-mailmarketing te stappen. ‘Verdiep je in het coderen van apps. leer over het vergaren, opslaan e ontsluiten van data. Denk conceptmatig na over de verandering van platte mails naar kinetic mails.’

afbeelding van Geert van der Klugt

Geert van der Klugt | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Geert