RE:ACT helpt mkb bij e-mailmarketing
Zo werkt e-mailmarketinglabel RE:ACT

RE:ACT helpt mkb bij e-mailmarketing

Redactie Baaz

Dialoogmarketingbureau Yourzine introduceerde onlangs RE:ACT, een nieuw label dat speciaal is opgezet om het mkb te ondersteunen met e-mailmarketing. Wij spraken Michiel van Riemsdijk, directeur van Yourzine, en één van de eerste klanten van RE:ACT Feliks Stevens, Manager e-Commerce bij Doc&Booff, een online shop van dierenartsen voor je huisdier.

RE:ACT voor het mkb

Yourzine zag steeds vaker dat vooral bij kleinere bedrijven een groeiende vraag is naar praktische ondersteuning bij de invulling en verbetering van e-mailmarketing. “Wij hebben de afgelopen vijftien jaar kennis en ervaring opgedaan voor grotere merken zoals Samsung, Efteling, Triodos Bank en NRC”, zegt van Riemsdijk. Wij willen dit nu ook gaan inzetten bij MKB bedrijven en hiervoor is RE:ACT opgericht.

Doc&Booff was er als één van de eerste bedrijven bij. In oktober 2014 is de webshop van Doc&Booff gelanceerd door dierenartsencoöperatie Dactari. Inmiddels is Doc&Booff de webshop van meer dan 400 dierenartsenpraktijken en bieden zij alles voor huisdieren, inclusief producten die je alleen bij de dierenarts kan verkrijgen. Bestellingen kunnen worden afgehaald bij de aangesloten dierenarts.

Klantwaarde verhogen

“Onze doelgroep is vrij specifiek en het is dan ook belangrijk dat we goed contact onderhouden met onze klanten”, vertelt Stevens. “Vooral omdat op deze manier klanten terug blijven komen naar onze shop. Een gedegen e-mailmarketingstrategie werkt hier goed bij. Daarnaast is het een gegeven dat de snelheid waarin het online marketing landschap verandert nauwelijks bij te houden is. Wij wilden dus een bureau dat dagelijks bezig is met de materie en de vereiste kennis in huis heeft en in staat is om de database en de klantwaarde te verhogen. Toen Yourzine ons vertelde dat ze een nieuw label gingen lanceren voor het mkb, waren we meteen verkocht! We hoeven niet onze bestaande software en e-mailcampagnes overboord te gooien, RE:ACT gaat helpen om datgene wat we al hebben gerealiseerd beter te maken.”

“E-mailmarketing is al vaak dood verklaard, toch is het meer levend dan ooit. Nog steeds zorgt het e-mail kanaal  voor een significante conversie. Bedrijven geven veel geld uit aan acquisitie van klanten terwijl het veel goedkoper is om bestaande klanten binnen te houden en aan te zetten tot een herhalingsaankoop,” aldus van Riemsdijk. Maar hoe zit dit dan bij mkb bedrijven? “We zien in de markt dat veel organisaties de waarde van hun bestaande klanten willen laten stijgen, maar niet de kennis en ervaring hebben om dit goed te kunnen doen. Grote bedrijven besteden dit vaak volledig uit aan een bureau als Yourzine of stellen hier een volledig online marketing team voor aan. Het mkb heeft vaak niet de middelen om dit te realiseren. RE:ACT is voor hen de oplossing omdat we op een pragmatische manier kennis kunnen overdragen of tijdelijk full service kunnen bijspringen. Daarnaast bieden wij een grote mate van transparantie. We hanteren vaste prijzen en inventariseren aan de hand van een intake alle wensen van een klant, of het nu gaat om het vergroten van het bereik of het verlagen van opt-outs tot aan de daadwerkelijke conversie.”

Hogere conversie mkb

“Klanten van RE:ACT krijgen de beschikking tot een dedicated team dat de 15 jaar expertise van Yourzine kan benutten. Zo helpen we bedrijven met bijvoorbeeld het ontwikkelen en implementeren van een nieuwsbrief-template, het bedenken en ontwikkelen van campagnes of het optimaliseren van bestaande flows,” legt Van Riemsdijk uit. “Ik ben trots dat we nu deze mogelijkheid binnen Yourzine in huis hebben en kijk ernaar uit zowel bestaande als nieuwe klanten op weg te helpen.”

RE:ACT belooft mkb-bedrijven een 20 procent hogere conversie. Mooie woorden, maar gaat dat wel lukken? “Wij zijn ervan overtuigd dat we dit kunnen realiseren,” zegt de oprichter. “Hoe we dat doen? Allereerst door een gedegen plan van aanpak samen te maken. We doen een 0-meting van de bestaande situatie, stellen gezamenlijk het doel en bijbehorende KPI’s en helpen met monitoring en optimalisatie van de campagnes. Daarnaast geven we ook advies over de in te zetten software als dat nodig is. Conversie is wat RE:ACT Mail betreft leidend: minimaal 20% hogere conversie van bestaande e-mails is het doel en onze garantie.”

“De e-mail resultaten worden verbeterd door deze structureel te monitoren en te analyseren”, vervolgt Van Riemsdijk. “Op basis van de resultaten worden er vervolgens verbeteringen doorgevoerd. Zodoende worden de e-mailcampagnes geoptimaliseerd en de conversie verhoogd. Dat is ook onze grootste kracht en een essentieel onderdeel van onze werkwijze. Ik stel dan ook voor dat we over 6 maanden kijken naar de eerste resultaten die we hebben bewerkstelligd met Doc&Booff.”

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie