Throwback Bossday: Gidsy
Throwback Bossday: Gidsy

Throwback Bossday: Gidsy

Redactie Baaz
Elke editie laten wij drie startups aan het woord over hoe zij bouwen aan hun nieuwe bedrijf, welke obstakels ze moeten zien te tackelen en welke kansen zij voor de toekomst zien. We zijn benieuwd hoe het deze starters inmiddels vergaat en nemen opnieuw contact met ze op.

Met Gidsy lanceerde Edial Dekker samen met zijn broer Floris en vriend Philipp een marktplaats waar je bijeenkomsten en tripjes kunt plannen. Toen we Edial in 2012 spraken, wilde hij over vijf jaar in de hele wereld actief zijn. Inmiddels is Gidsy echter verkocht aan GetyourGuide. Edial vertelt over de verkoop en zijn toekomstplannen.

Jullie begonnen met Gidsy in Berlijn, heeft die keuze je alles gebracht waar je op hoopte?

‘Ja en nee. Het is niet gelukt wat we wilden bereiken, maar als ik nog een keer de kans krijg om een bedrijf te starten, doe ik het weer. We wilden natuurlijk dat Gidsy nog bestond en nu veel groter zou zijn, maar we hebben er zo veel van geleerd dat het een goede ervaring was. Voor veel mensen is het een doel om een bedrijf te verkopen, voor ons was het doel om heel groot te worden en het bedrijf te houden.’

Waarom hebben jullie Gidsy verkocht?

‘Het model werkte niet snel genoeg. Met een startup heb je een vrij korte tijd om iets te bewijzen. Het model van GetyourGuide werkte wel en wij hadden een goed team, topdesign en goede technologie. Binnen GetyourGuide kon het concept echt groot worden. Daarom hebben we Gidsy verkocht. Zij namen het platform en onze gebruikers over. Na GetYourGuide zijn we naar andere bedrijven gegaan. Het is natuurlijk pijnlijk om je bedrijf te verkopen. Dat is nooit ons doel geweest. Toch was het voor ons allemaal een positieve ervaring. We hebben veel geleerd, leuke mensen ontmoet en we zijn trots op wat we hebben opgebouwd.’

Zou je het nu anders aanpakken?

‘Dat is het punt. Als je iets probeert wat nog niet bestaat, dan weet je niet hoe groot de markt is. Wij probeerden een nieuwe markt te maken en dat is lastig. Het is altijd een groot risico. Er zijn zeker dingen die ik anders zou doen, maar het is moeilijk te zeggen welke dat precies zijn.’

Hoe zat het met de concurrentie van Gidsy?

‘Dat is eigenlijk wel grappig. Toen we begonnen met Gidsy waren er een aantal vergelijkbare bedrijven die hetzelfde wilden doen. Van al die bedrijven is niet veel terechtgekomen. Er is op dit moment dus niemand die hetzelfde doet als Gidsy. Het bedrijf dat het meest in de buurt ligt is Eventbrite.’

Wat is je nog het meest bijgebleven van die tijd?

‘Het is leerzaam om door alle fasen van een bedrijf te gaan. Starten, oprichters vinden en mensen inhuren. Er zijn veel positieve kanten, maar ook heftige zaken. We hadden aan het einde geen geld meer en gaven onszelf geen salaris. We liepen een rondje, omdat we nog wat te bespreken hadden. Ik probeerde te pinnen en ik had geen geld. Dan besef je dat je een heel groot risico hebt genomen en het voelde eigenlijk heel normaal toen dat gebeurde. Alsof het erbij hoort.’

Zit er nog een nieuwe startup in de pijpleiding?

‘Ja, maar nu nog niet. We praten er vaak over, maar we weten nog niet wanneer en wat. We zijn blij met waar we nu zitten, maar er kriebelt toch wel weer iets. Op dit moment leren we allemaal nog zoveel op onze nieuwe posities en dat willen we nog een tijdje volhouden.’

Wat zijn jullie werkzaamheden nu?

‘Philipp werkt in Amsterdam bij Travel Bird. Hij is hoofd van alle technische mensen daar. Floris zit in New York en werkt bij Etsy, een marktplaats voor handgemaakte spullen. Hij is daar een van de managers die designers aanstuurt. Ik ben productmanager bij Eventbrite en besteed vooral veel tijd aan hoe we snel door kunnen blijven groeien.’

Heb je nog tips voor de starters van nu?

‘Het is belangrijk om de product/market-fit snel te vinden en om heel flexibel te zijn als je het bedrijf start en dingen probeert waar weinig tijd in gaat zitten. Tachtig procent van de output komt waarschijnlijk van twintig procent van de input. Houd dat als regel als je nieuwe features gaat bouwen of nieuwe businessmodellen probeert. Ik denk dat je veel kunt leren van mensen die al zoiets hebben gedaan. Dus als je de kans hebt om bijvoorbeeld in San Francisco met mensen te praten, dan is dat echt waardevol.’

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie