Op jacht naar die 'ene'

Redactie Baaz
Een bedrijf valt of staat met de kwaliteit van zijn werknemers. Op een steeds krapper wordende arbeidsmarkt is het echter steeds lastiger om geschikt personeel te vinden. Maar via de juiste kanalen op internet kom je toch al een heel eind.

Laten we dit artikel beginnen met een drietal krantenkoppen uit het NRC. Eerst eentje van 18 november vorig jaar: Krapte op de arbeidsmarkt helemaal terug. Het aantal openstaande vacatures is nog nooit zo hoog geweest, schrijft het NRC. De werkeloosheid is met 5% de laagste in Europa en het duurt steeds langer om vacatures te vullen. En dat zal voorlopig niet makkelijker worden nu de economie aantrekt en tegelijkertijd de babyboomers stoppen met werken.

Dan volgt 19 december 2006: Krapte op arbeidsmarkt begint voelbaar te worden. Het CWI telde van juni 2005 tot en met juli 2006 n miljoen vacatures. Voor bijna een derde daarvan was het moeilijk om werknemers te vinden. Voornamelijk de bouw, industrie en de zorgsector zitten in de problemen.
27 januari 2007 tot slot: Arbeidsmarkt bijna even krap als in 1970. De krant schrijft: Het tekort aan personeel is in Nederland sinds 1970 niet zo groot geweest. Omdat de economische opleving doorzet, zal het personeelstekort waarschijnlijk nog dit jaar het 37 jaar oude record evenaren.

Waar werkzoekenden en overstappers deze berichtjes met genoegen zullen lezen, krapt u als leidinggevende zich misschien nog eens achter de oren. In veel bedrijven moeten afdelingen vaak maandenlang boven hun macht werken, simpelweg omdat er geen (geschikte) collegas te vinden zijn. En als ze wel te vinden zijn, kennen ze hun waarde vaak maar al te goed.

De vijver

Tarieven vacaturesites
Vacaturesites zijn goedkoper dan landelijke dagbladen. Er zijn wel aanzienlijke prijsverschillen. Intermediair.nl dat zich op hoger geschoold personeel richt, vraagt 600 euro per plaatsing (wel voor 2 maanden), terwijl het al voor 99 euro kan bij MegaJobs.nl. De kwaliteit en het volume van de respons is echter maatgevend en die kan zich alleen in de praktijk bewijzen.

Ook de uitgever van BaaZ.nl, Clipboard Publishing, kan meepraten over de moeite die het kost om personeel te vinden. De uitgeverij plaatste - mede in het kader van dit artikel - vier serieuze vacatures op negen vacaturesites en liet ze zes weken staan. Het ging om een redacteur, een sales-/accountmanager, een DTP-er (grafisch vormgever) en een new media designer.
De reacties waren teleurstellend, vooral voor de functie van redacteur en sales-/accountmanager (zie tabel onder). Het beste resultaat voor de laatstgenoemde functie haalde Intermediair.nl met 14 reacties. Slechts vier kandidaten waren de moeite om op gesprek te laten komen.
Voor de andere twee functies - beiden in de vormgevingshoek - kwamen aanzienlijk meer reacties binnen (varirend van 1 tot en met 45 reacties per site), maar bruikbaar waren er maar weinig.

Dat betekent dat als u als bedrijf uw vacature maar bij n of twee vacaturesites uitzet, de kans groot is dat u te weinig mensen op gesprek krijgt om een goede keuze te kunnen maken. Er zit simpelweg te weinig vis in de vijver.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie