Kick.Start: ‘Je vraagt je steeds af of mensen je product wel willen’
Kick.Start: ‘Je vraagt je steeds af of mensen je product wel willen’

Kick.Start: ‘Je vraagt je steeds af of mensen je product wel willen’

Redactie Baaz
Heb je je ooit afgevraagd hoe je auto precies in elkaar zit, hoe je rijdt en op welke manier je brandstof kunt besparen? ULU beantwoordt deze vragen door de data van jouw auto te verzamelen en begrijpelijk te maken.

Als je kijkt naar de achtergrond van ons team, dan zie je dat we allemaal op een bepaalde manier werken met data', vertelt Jošt Faganel, mede-oprichter en eigenaar van ULU. 'We zagen dat er veel potentie is voor de data die verzameld wordt wanneer je rijdt. Bovendien zat er een enorm gat tussen wat er al gebeurde met deze data, en wat er mee zou moeten gebeuren. Daar zijn wij op ingesprongen.' In 2014 resulteerde dit in ULU, een service die op een veilige manier verbinding maakt met je auto. Vervolgens verzamelt deze service allerlei data van jouw auto, de manier waarop je rijdt en je gedraagt op de weg en locatie gerelateerde data. ULU verwerkt deze data en zorgt ervoor dat het bruikbaar, waardevol en leesbaar wordt voor elke gebruiker.

Anders dan de rest

'We zijn begonnen met een spin-off van een ander bedrijf. Daar hebben we een proof of technology van gemaakt en gefocust op wat we wisten en konden. Voor alles wat we niet wisten, hebben we partners gevonden', aldus Jošt over de start van het bedrijf. 'De grootste uitdaging was, en dat is het volgens mij voor iedereen, het beslissen of we klaar waren om de markt op te gaan. Je vraagt je steeds af of mensen je product wel willen. Op een gegeven moment moet je gewoon een beslissing maken en gaan.'

ULU is echter niet de enige op de markt met hetzelfde idee. Toch is Jošt ervan overtuigd dat zij anders zijn dan de rest. 'We zorgen ervoor dat het gemakkelijk in gebruik te nemen is. Bovendien is ULU niet alleen geschikt voor ondernemingen, maar ook voor consumenten.' Met de data die je verkrijgt kun je namelijk van alles doen, waardoor het interessant is voor diverse partijen. Zo kun je zien hoeveel schade gebruikers jaarlijks hebben aan hun auto en daar als verzekeringmaatschappij op inspelen. Maar ook kun je loyale klanten belonen met op maat gemaakte services en lease-oplossingen optimaliseren. Als lease-onderneming kun je daarnaast de kosten van het onderhoud verminderen. Ondernemingen kunnen hun bedrijfsauto's volgen, analyseren en optimaliseren.

Providers

'We geloven dat er in de toekomst allerlei providers zijn van deze data en dat er design standaarden zijn. Wij willen die provider zijn', vertelt Jošt als we vragen naar de toekomst. 'Als je aan zoekmachines op internet denkt, is Google het eerste wat naar boven schiet. Als je denkt aan data van je auto en de manier waarop je rijdt, willen wij dat je dit associeert met ULU.' ULU begon vorig jaar in Nederland, 'en inmiddels zijn we hier goed geïntegreerd.' Wat staat er dan nog klaar voor de toekomst? 'Over een jaar willen we buitenlandse markten gaan bekijken en daar een sterke positie verkrijgen. Als eerste kijken we naar Groot Brittannië en Duitsland.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie