Bloggers: gepassioneerde hobbyisten of keiharde ondernemers?
Bloggers: gepassioneerde hobbyisten of keiharde ondernemers?

Bloggers: gepassioneerde hobbyisten of keiharde ondernemers?

Redactie Baaz

Bloggen is de laatste jaren erg populair. Sommige bloggers doen het zelfs zo goed dat ze van hun hobby-blog hun werk kunnen maken. Ze worden dus ondernemer en moeten vaak met bedrijven en pr-bureau's samenwerken. Niet voor iedereen even gemakkelijk. Dat weet ook Michelle van der Vliet, eigenaresse van STORY154.com. 'Ik vind de scheidingslijn tussen hoe commercieel en hoe integer je bent af en toe wel lastig.'

Een blog over eten, maar dan toch nét wat anders. Dat was het plan van Michelle van der Vliet toen ze in mei 2012 met haar blog STORY154.com begon. 'In 2012 waren er al best veel foodbloggers, maar zij plaatsten vooral recepten online. Dat vond ik niet onderscheidend genoeg. Ik besloot om over culinaire hotspots in Amsterdam te schrijven. Ik was al redelijk thuis in de foodwereld, omdat ik vaak, naast mijn studie Communicatiewetenschap, in het hotel van mijn ouders werkte. Gasten vroegen aan mij waar ze lekker konden eten. Ik hielp ze bij het uitzoeken van leuke restaurantjes. Ook ben ik altijd geïnteresseerd geweest in eten en koken, en ben ik op de hoogte van de beste restaurants in Amsterdam. Ik koos ervoor om in het Engels te bloggen, omdat ik me onder meer op de toeristen en expats richt.'
Wat begon als hobby-blog waarop Michelle af en toe een artikel plaatste, groeide na twee jaar uit tot haar eigen bedrijf. Vorig jaar koos ze ervoor om haar baan als Social Media Expert bij een digitaal bureau op te zeggen. 'Ik had altijd al het idee om voor mezelf te beginnen, maar ik wist niet in wat. Ik merkte dat een 9 tot 5-baan niets voor me was. Ik werd er niet happy van. Doordat ik een fulltime baan had, kon ik niet helemaal voor mijn blog gaan. Toen ik na een tijdje ineens geld begon te verdienen met mijn blog, onder meer door advertenties en betaalde reviews, wilde ik me er honderd procent voor geven. In het begin verdiende ik minder dan wat ik bij mijn werkgever kreeg, maar ik dacht: dan maar op een houtje bijten, ik doe tenminste wel iets waar ik blij van word. Mijn vriend stond achter me en vond dat ik het moest doen.' Uiteindelijk is het voor de enthousiaste blogger een goede keuze geweest, want na een jaar hard werken, verdient ze nu meer dan bij haar werkgever. 'Ik blog niet helemaal fulltime. Ik doe er ook nog een aantal opdrachten naast, zoals foodtrend-presentaties geven en bedrijven langs leuke Amsterdamse hotspots leiden. Daarnaast help ik ook foodmerken met hun socialmediastrategie. Ik werk bijvoorbeeld samen met Magimix, een keukenapparatuurmerk. Het heeft wel allemaal met STORY154 te maken.' Michelle wordt door haar blog veel ingezet als foodexpert. Zo mocht ze bijvoorbeeld voor een internationale conferentie in Amsterdam van de magazines Men's Health en Women's Health een schema met allerlei culinaire hotspots maken. Het verzoek hiervoor kwam uit New York.


Michelle van der Vliet (1982)
www.STORY154.com
12.000 unieke bezoekers per maand
Foto © Silvia Falcomer Photography

'Nu ik van mijn blog mijn werk heb gemaakt, wil ik het groter aanpakken. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een nieuwe website. Ik ga over naar een online magazine waar mijn lezers sneller en gerichter tot de juiste informatie komen. Hierdoor kan ik mijn verdienmodel verbeteren, want ik bied restaurants een platform door hen een prominente plek op de website te geven. Met de huidige blogstructuur verdwijnt de content naar beneden, bij de nieuwe website verandert dat. Een samenwerking met restaurants en merken heeft mijn voorkeur, zodat wij samen een geloofwaardige review kunnen schrijven met goede fotografie. Een win-win situatie: Het restaurant of merk staat in de picture en ik verdien eraan.'

Blogger relaties

Marianne Aalders, managing partner van Socialite Online PR, vindt het niet gek dat Michelle van haar blog haar werk heeft kunnen maken. 'Foodblogs zijn tegenwoordig mateloos populair, van recepten tot aan restaurantreviews. Hier liggen duidelijk kansen voor bloggers, maar ook voor het bedrijfsleven. De foodmerken lijken nu pas het bloggen en de blogger relaties ontdekt te hebben. Aan de fashion en beauty kant was dat een jaar of drie, vier geleden.' Marianne is een van de specialisten in Nederland op het gebied van blogger relaties. Ze merkt dat blogger relaties echt nog in de kinderenschoenen staan. 'Bloggers en bedrijven kunnen er veel meer uithalen. Bedrijven moeten zich realiseren hoeveel invloed bloggers hebben. Ze hebben een groot bereik en schrijven voor een specifieke doelgroep. Daar kunnen bedrijven gebruik van maken. Toch moeten bloggers opletten dat ze dicht bij zichzelf blijven. Een blog is een persoonlijk dagboek en het is vreemd als dat aanvoelt als een advertentie. Bij blogger relaties draait het, nog meer dan bij mediarelaties, om de relatie zelf. Het gaat om de persoonlijke band die je opbouwt. Het is raar als een foodblogger ineens over fashion schrijft, alleen omdat een modebedrijf betaalt voor een advertentie. Ik vind: schoenmaker, blijf bij je leest. Natuurlijk is het leuk en fijn als je geld verdient met je blog, maar je moet er voor waken dat je blog geen grote advertentie wordt.'

Dat het belangrijk is om op te letten dat je niet overal 'Ja' op zegt, merkte ook Michelle. 'Wat je schrijft moet geloofwaardig blijven', vindt ze. 'Ik vind de scheidingslijn tussen hoe commercieel en hoe integer je bent af en toe wel lastig. Ik moet me daar zelf voor behoeden. Ik krijg veel aanvragen van bedrijven om ergens aan mee te werken. In eerste instantie ben ik heel enthousiast en voel ik me vereerd. Als ik een aanvraag krijg, bespreek ik het altijd even met mijn vriend, hij is duidelijk en heeft een sterke mening. Hij zegt dan bijvoorbeeld: "Dit past helemaal niet bij je, waarom doe je dat?" Ik weet natuurlijk zelf wel wat bij me past, maar soms moet ik mezelf tot de orde roepen. Af en toe is het gewoon erg overweldigend allemaal, het is ook niet niks dat bedrijven me ineens benaderen om samen te werken.'


Mascha Feoktistova (1986)
www.beautygloss.nl
650.000 unieke bezoekers per maand

Voor Mascha Feoktistova is het samenwerken met bedrijven en pr-bureau's geen big issue meer. In 2007 begon ze met haar blog Beautygloss.nl. Ze was op zoek naar een Nederlandse beautysite, maar die kon ze niet vinden. Ze besloot om zelf een blog over dit onderwerp te beginnen. 'Ik ben de eerste beautyblogger van Nederland', begint Mascha. 'Na ongeveer anderhalf jaar begon mijn blog serieuze vormen aan te nemen, waarbij ik de mogelijkheid kreeg om samen te werken met het mediabureau Blogmij. In 2009 werd Beautygloss.nl officieel mijn bedrijf. Best grappig eigenlijk, want toen ik begon wist ik niet dat ik geld kon verdienen met mijn blog. Nu is het gewoon al bijna zes jaar mijn eigen bedrijf!' Doordat Mascha ervoor koos om met een mediabureau samen te werken, hoeft ze zich niet veel bezig te houden met onderhandelingen met bedrijven en pr-bureau's. 'Veel loopt via mijn mediabureau. Als het om keihard onderhandelen gaat, dan regelen zij dat voor me. Het is normaal dat grote bloggers zo'n bureau hebben. Zij regelen onder meer de samenwerkingen en advertenties. Ik heb zelf ook nog contact met pr-mensen van merken, want ik vind het wel belangrijk om dat goed te onderhouden. Dat werkt prettig.'

Minder advertenties, meer samenwerkingen

Bloggers verdienen onder meer geld aan advertenties en advertorials, maar Marianne vindt dat er meer aandacht moet komen voor co-creaties. 'Bedrijven moeten echt gaan samenwerken met bloggers. Bedenk als blogger bijvoorbeeld samen met een bedrijf nieuwe content of maak exclusieve recepten voor een foodmerk. Bedrijven kunnen een blogger op basis van hun expertise inhuren, in plaats van ze alleen een advertorial te laten schrijven. Dit is een ontwikkeling die we nu op zien komen. Er zijn al bloggers die op deze manier samenwerken, maar het kan altijd beter. Aan het bedrijfsleven de taak om hier slim op in te springen.' Beautyblogger Mascha ziet ook toekomst in zulke samenwerkingen. 'Het lijkt me leuk om steeds grotere samenwerkingen met bedrijven aan te gaan. Ik was bijvoorbeeld vorig jaar een paar maanden het gezicht van Specsavers. Dat zijn dingen waar ik nu naartoe wil met mijn blog. Ook merk ik dat er meer vraag is naar video's. Naast dat ik blog, maak ik ook geregeld YouTube-filmpjes. Bedrijven hebben daar tegenwoordig meer interesse in. Filmpjes worden belangrijker dan geschreven content.' Marianne verwacht dat blogs steeds interessanter worden. 'Blogs zijn niet meer weg te denken uit deze wereld, ze worden alleen maar belangrijker. Je kunt bijna geen onderwerp bedenken of er is nog geen blog over. Dat wil dus ook zeggen dat er voor het bedrijfsleven veel kansen liggen. Ik verwacht dat in de toekomst meer bloggers van hun hobby hun werk kunnen maken', aldus Marianne.


Maurice Ajanaku (1980)
www.ajanaku.com
20.000 unieke bezoekers per maand

Het kan ook anders

Voor Maurice Ajanaku heeft het bloggen hem iets heel anders gebracht dan geld, namelijk zijn huidige baan als Global Communicatie Manager bij Diageo, de grootste drankproducent ter wereld. 'Toen ik op sollicitatiegesprek ging, begon mijn baas ineens over mijn blog. Ik ben altijd verbaasd als mensen het lezen. Hij was onder de indruk van mijn schrijfstijl en hoe ik over mijn merk 'Ajanaku' schreef. Hij vond dat ik een verhaal vertelde en creatief was. Als ik mijn blog niet had gehad, was de kans kleiner geweest dat ik was aangenomen.' Maurice begon acht jaar geleden met zijn blog Ajanaku.com, omdat hij een manier zocht om alles wat hij online vond ergens op te slaan. 'Ik wilde snel linkjes en foto's op kunnen slaan. Ik maakte een blog en deed het puur voor mezelf, het was mijn online inspiratieplekje. Ik dacht dat niemand er op keek, maar ineens werd ik door een groot pr-bureau in New York benaderd met de vraag of ik interesse had om over hun producten te schrijven. Dat was een raar moment, maar ik wilde wel samenwerken. Door het pr-bureau begon mijn blogcarrière. Ik nam het serieuzer en kreeg steeds meer volgers.' Hij dacht er vaak over na om van zijn blog zijn werk te maken, maar besloot om dat niet te doen. 'Ik geloof niet dat blogs heel lang meegaan. Het is nu in, maar over een paar jaar niet meer. Trends veranderen sneller dan mensen. Ik vroeg mezelf af of ik het risico moest nemen. Ik heb een gezin en ik zag geen toekomst in mijn blog.'
Ook besloot Maurice om geen geld met zijn blog te verdienen. Hij krijgt genoeg aanvragen voor samenwerkingen, maar hij heeft daar geen interesse in. 'Ik wil objectief blijven en zelf kiezen waar ik over schrijf. Wel krijg ik geregeld spullen opgestuurd door bedrijven, van kleding tot drank. Ik kijk per keer of ik erover schrijf of niet. Het moet bij mij en mijn blog passen. Ik ben wel van mening dat je geld kunt verdienen met bloggen, er zijn genoeg mensen die dat heel goed kunnen. Zij verdienen vaak geen geld door betaalde posts, maar ze worden benaderd voor hun expertise. Ze gaan grote samenwerkingen aan met bedrijven en creëren samen toffe dingen.'

De belangrijkste reden waarom Maurice nog steeds blogt, is voor zijn netwerk. 'Ik word uitgenodigd voor evenementen en openingen. Daar ontmoet je veel mensen. Ik heb er veel vrienden leren kennen, maar ook mensen die in dezelfde industrie werken. Ik heb ook een paar keer opdrachten gekregen door mijn blog. Zo heb ik bijvoorbeeld voor bedrijven filmpjes gemaakt, omdat ze vonden dat ik het op mijn blog goed deed. Dat zijn fijne momenten die ik zonder mijn blog waarschijnlijk niet had gehad.'

Wist je dat?

  • In Nederland de leeftijd van bloggers momenteel gemiddeld rond de 29 jaar ligt? Dit is ver onder het Europese gemiddelde van 37 jaar.
  • Alle bloggers licht exhibitionistisch en ijdel zijn? Dit zijn volgens Marianne Aalders twee eigenschappen die iedere blogger moet hebben.
  • Bloggers gemiddeld vijftien uur per week besteden aan het bijhouden van hun website, inclusief het beheer van hun eigen social media kanalen?
  • Populaire bloggers, vooral in mode en food, al snel gemiddeld 250 euro tot 350 euro ontvangen voor een artikel op hun blog of om aanwezig te zijn op een persevenement?
  • Nederland samen met Finland en het Verenigd Koninkrijk voorop loopt in blogger relaties?
  • Meer dan de helft (55 procent) van de bloggers af en toe betaald krijgt om een blog te posten? De bedragen lopen uiteen van een paar tientjes tot honderden euro's.
  • In Nederland bijna één op de vijf bloggers van zijn hobby-blog inmiddels zijn werk heeft gemaakt?
    Bron: IPREX Blogbarometer 2014

Vijf populairste blogonderwerpen

1. Eten & drinken (incl. horeca) 22.5%
2. Beauty 14.8%
3. Mode 11.6%
4.
Reizen 9.7%
5. Moeder- en ouderschap 6.5%
Bron: IPREX BlogBarometer 2014

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie