Bloggers inzetten voor contentmarketing? Lees hier waarom en hoe je dat moet doen

Redactie Baaz
Je bedrijf laten groeien in tijden van corona? Natuurlijk! Waarom niet? Dit is misschien juist wel dé tijd om op een andere manier naar je onderneming te kijken. Er is een groot aantal manieren om je bedrijf in de spotlights te zetten. Een daarvan is het inzetten van bloggers om op die manier je vindbaarheid te vergroten. Waarom dat interessant is anno 2021 en hoe je dit precies aanpakt, lees je in dit artikel.

Waarom bloggers inschakelen voor je bedrijf?

Net als de jaren hiervoor is het in 2021 nog steeds belangrijk om te beginnen met bloggen. Je weet wat men zegt: content is koning en dat geldt ook zeker nog voor dit jaar. Een website zonder blog valt misschien op, maar niet in de positieve zin. Het voordeel van een blog op je platform is dat bezoekers meer informatie kunnen krijgen - iets waar men actief naar op zoek is. Daarnaast scoort een website met zo’n blog met waardevolle content beter in de zoekmachines, waardoor (potentiële) klanten jouw onderneming eerder kunnen vinden. Dat is precies wat je wilt als ondernemer.

Maar: moet je dan een blogger inschakelen voor contentmarketing of ga je zelf aan de slag met het maken van content? Het is aan te raden om dit soort schrijfwerk over te lasten aan professionals. Een freelance SEO schrijver weet bijvoorbeeld vaak veel beter wat er speelt op het gebied van SEO trends, marketing en content. Hierbij heb je de keuze om iemand in te huren voor content op je eigen website of om op zoek te gaan naar bloggers die iets schrijven op hun eigen platform over jouw producten of diensten. Gebruik deze handige site om bloggers te vinden die jou kunnen helpen.

Bloggers met eigen platform inschakelen

Je kunt een blogger dus op diverse manieren inschakelen voor contentmarketing. Iets wat al langer te zien is, maar wat in 2021 nog meer gaat spelen is de nadruk op kwalitatieve content op diverse kanalen. Dat betekent dat een samenwerking met bloggers met een eigen platform erg interessant is. Laat je bijvoorbeeld interviewen of laat een blogger iets schrijven over je producten of diensten. Zolang de naam van je bedrijf in de blog te zien is of zolang er op de juiste manier gebruik wordt gemaakt van linkbuilding én zolang de content kwalitatief is kun je hoger in Google ranken. Enkele voordelen van zo’n blogger met een eigen kanaal inschakelen zijn:

  • Populaire bloggers hebben vaak al een trouwe achterban en een vast aantal unieke bezoekers per maand. Hierdoor zijn de geloofwaardiger voor publiek dan een gemiddelde reclame of advertentie, mits de samenwerking natuurlijk binnen hun straatje past.
  • Het inschakelen van bloggers is een voordelige manier om hoger te scoren in de zoekmachines. In verhouding is het een goedkope manier van marketing, wat erg prettig is in deze tijden van een economische crisis door corona.
  • Grote bloggers hebben groot bereik. Zij kunnen jouw diensten of producten aan een groot publiek kennis laten maken. Minder grote bloggers hebben vaak iets minder bereik, maar door een strakkere niche wel vaak een trouw publiek. Vergeet dus ook zeker niet om in te zetten op de wat kleinere kwalitatieve bloggers.

Schakel een blogger of schrijver in voor eigen website

Een blogger inschakelen voor je eigen website kan natuurlijk ook. Tegenwoordig is een website zonder blog namelijk echt een no go. Mensen willen meer lezen en zien dan alleen bedrijfsinformatie en wat je precies doet. Hoe kan dat beter dan in de vorm van specialistische blogs en artikelen? Schakel voor deze content iemand in die er verstand van heeft. Op die manier houd je zelf tijd over om te steken in de rest van de groei van je onderneming. Een aantal voordelen van zo’n externe blogger inschakelen voor contentmarketing voor jouw website zijn:

  • Content wordt altijd gevonden door mensen die er specifiek naar op zoek zijn. Door aan de slag te gaan met SEO scoort content hoog in Google waardoor je zeker weet dat je het publiek bereikt dat je wilt bereiken.
  • Wanneer je een blog met content op je eigen website plaatst, die je laat vullen door een blogger, kun je ervoor kiezen om deze content altijd online te hebben staan. Je investeert dus in een manier van marketing dat er voor altijd is. Met af en toe een update hier en daar zorg je er ook nog eens voor dat die content actueel blijft. Bij reclame zoals een advertentie is dat niet het geval. Dit soort reclame is tijdelijk.
  • Contentmarketing is op die manier veel waardevoller dan welke promotie dan ook. In verhouding is deze manier van marketing veel goedkoper.
afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie