AFM roept op tot betere communicatie naar ondernemers over bijzonder beheer
AFM roept op tot betere communicatie naar ondernemers over bijzonder beheer

AFM roept op tot betere communicatie naar ondernemers over bijzonder beheer

Redactie Baaz

Wanneer jouw bedrijf in zwaar weer verkeerd, kun je je tot de bank wenden voor begeleiding door de afdeling bijzonder beheer. Volgens de AFM zorgt de communicatie hierover echter voor onduidelijkheid, vooral onder mkb’ers.

Onduidelijkheid

Bij een verkennend onderzoek bij de bijzonder beheerafdelingen van banken door de Autoriteit Financiele Markten (AFM) kwam naar voren dat de informatie over het bijzonder beheertraject vaak tekort schiet. Overigens komt de AFM ook tot de conclusie dat bank mkb’ers die in zo’n traject zitten niet structureel benadelen. Wel weten ondernemers vaak niet goed wat ze te wachten staat wanneer ze zich aanmelden. De toezichthouder nam kredietverstrekkers ING, ABN AMRO, Rabobank en Deutsche Bank onder de loep naar aanleiding van klachten van ondernemers.

Verschillende verwachtingen

Veel mkb’ers klagen over de overdracht naar bijzonder beheer , de benadering van de banken en de maatregelen die worden genomen. Daarnaast zouden de banken onvoldoende bereid zijn om kredieten te blijven verstrekken. Volgens de AFM verwachten de ondernemers en banken andere zaken van bijzonder beheer. De banken gebruiken bijzonder beheer vooral om het kredietrisico te beheersen. De maatregelen die zijn hiervoor nemen zijn voor de ondernemer vaak kostenverhogend en worden als belemmerend en onterecht ervaren. De AFM vind het echter begrijpelijk dat de banken deze maatregelen nemen en dat zij niet verplicht zijn om extra krediet te verstrekken. Toch kan dit krediet in het belang van zowel de banken als de klant zijn, wanneer dit aan een reële kans op herstel van het bedrijf bijdraagt.

Betere communicatie aan beide kanten

De AFM roept banken daarom op om duidelijker te zijn in de communicatie naar ondernemers. Een mogelijke overdracht naar bijzonder beheer moet eerder worden aangekondigd en de redenen hiervoor beter worden onderbouwd. Ook na de overdracht kunnen de banken helderder zijn over het doel en de werkwijze van bijzonder beheer. Aan de andere kant mag ook van ondernemers worden verwacht dat zij zich verdiepen in de voorwaarden van de kredietovereenkomst, zorgt voor een goede administratie en adequate managementinformatie. Ook het tijdig melden van eventuele problemen, zelf een plan van aanpak opstellen en bereikbaar zijn voor de bank is van belang.

De betrokken banken hebben laten weten dat zij met de genoemde punten aan de slag gaan. De AFM verwacht dat de banken snel maatregelen nemen om de communicatie te verbeteren en laat weten de voortgang hiervan in de gaten te houden.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie