Welke lessen leren we van corona?

Welke lessen leren we van corona?

Redactie Baaz

Het vaccinatieprogramma rolt in een rap tempo voort. Nu ook de geboortejaren van na het millennium zijn opgeroepen, kunnen we voorzichtig kijken naar de eerste lessen van de pandemie. Wat nemen we mee na ruim een jaar lockdowns, thuiswerken en andere maatregelen? En gaan we eigenlijk wel weer terug naar ‘het oude normaal’? Mark Bloem, Directeur bij SD Worx Nederland, deelt een aantal ervaringen en inzichten.

1. Thuiswerken is here to stay

Hoewel de kantoren langzaam maar zeker openen, is thuiswerken een blijvertje. We zijn inmiddels volledig gewend aan het voeren van videogesprekken in de meest uiteenlopende omstandigheden; van het bellen met spelende kinderen op de achtergrond tot het inzetten van een eigen virtual background – niks is ons meer te gek. Uit onderzoek van SD Worx in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk blijkt dat Nederlanders op dit moment het meeste vanuit huis werken. Ook blijken Nederlanders het meeste fan te zijn van het thuiswerken, omdat 39 procent van de respondenten aangeeft dat ze minstens één keer per week blijven thuiswerken na corona.

Het kantoor zal natuurlijk niet verdwijnen uit onze manier van werken. Integendeel zelfs: het moderne kantoor wordt een ontmoetingsplek waar collega’s elkaar inspireren en waar klanten met plezier worden verwelkomd. Bloem: “Uiteindelijk is het aan werkgevers om dit mogelijk te maken. Het vraagt daarnaast om een goede integratie tussen de mensen die vanuit huis en op kantoor werken zodat iedereen betrokken blijft.”

2. Een verbeterde employee experience

De arbeidsmarkt fluctueert sterk en in verschillende sectoren, waaronder horeca en techniek, is er veel vraag naar nieuw talent. Het wordt voor bedrijven tegelijkertijd steeds lastiger om de juiste match te vinden. Maar zodra de juiste mensen gevonden zijn, komt het volgende aspect om de hoek kijken: talentretentie.

Om medewerkers beter te kunnen verbinden aan een organisatie, zullen HR-afdelingen in de komende maanden, maar ook in de jaren daarna, nog meer inzetten op de employee experience. Hier vallen verschillende factoren onder zoals een snelle en betrouwbare salarisverwerking, de flexibiliteit vanuit een werkgever en het eenvoudig aanvragen van verlof. Maar de employee experience reikt veel verder dan dat – en dat ontdekken steeds meer HR-professionals. Het draait om een betrouwbare connectie met de organisatie waar de werknemer werkzaam is.

3. Payroll wordt verder geoptimaliseerd

Elke HR-manager wenst een soepele salarisverwerking. Door het thuiswerken is dit vanaf een afstandje nog wel eens een uitdaging. Om dit mogelijk te maken, moeten veel processen worden gedigitaliseerd. Dat vraagt om de nodige inspanning en tijd, evenals de juiste kennispartner en technologie. De employee experience speelt tegelijkertijd een steeds belangrijkere rol in payroll. Medewerkers willen een vlot en soepel proces zodat ze zich geen zorgen hoeven te maken over hun salaris of verlof.

In de rest van 2021 wordt payrolling nog verder geoptimaliseerd met behulp van digitale processen en passende software ter ondersteuning. Het is dan ook niet voor niets dat payroll voor alle respondenten als belangrijkste prioriteit naar voren kwam uit ons ‘Future of Work’ and ‘People in Europe’-rapport. Bloem: “Een begrijpelijke stap, aangezien het zowel betrouwbaarder als gemakkelijker is voor iedereen.”

4. Meer outsourcing van HR-technologie

Het coronavirus heeft ons laten zien dat mensen het verschil maken. Het zijn namelijk de mensen die een bedrijf maken. Toen de pandemie onze wereld verlamde, moesten HR-afdelingen in iedere organisatie razendsnel schakelen om zorg te dragen voor hun eigen mensen. Het gevolg is dat veel routinematige of gespecialiseerde taken bij externe partners zijn ondergebracht door middel van outsourcing.

Daarmee hebben HR-afdelingen meer tijd en ruimte gekregen om te focussen op de belangrijke taken rondom hun medewerkers zoals het begeleiden van hun ontwikkelingstraject. Ook met het oog op de eerdergenoemde employee experience is het ondersteunen van alle medewerkers van vitaal belang voor deze afdeling. Zodoende worden meer geautomatiseerde en specialistische HR-taken in de nabije toekomst ge-outsourced.

“De meest uitdagende periodes van de coronapandemie hebben de manier waarop we werken, en de manier waarop we dat faciliteren, ondenkbaar veranderd. Dat is inmiddels wel bekend”, licht Bloem toe. “Maar veel ontwikkelingen zijn nu pas écht op gang gekomen. Uiteindelijk levert dat meer gemak op voor werkgevers, werknemers en HR-professionals.”

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie