Wat je kunt leren van Twitter Analytics
Wat kun je leren van Twitter Analytics?

Wat je kunt leren van Twitter Analytics

Redactie Baaz

Twitter had vorig jaar 3,5 miljoen geregistreerde accounts in Nederland, wat betekent dat een groot deel van je doelgroep op Twitter kan zitten. Maar waar bestaat je doelgroep uit en hoe kun je hen het beste bereiken? Twitter lanceerde hier de tool Twitter Analytics voor, waar je in één oogopslag kunt zien hoe het ervoor staat met jouw account.

Op de home-pagina van Twitter Analytics zie je een kleine samenvatting van de afgelopen 28 dagen van jouw Twitter-account. Zo zie je hoeveel tweets je hebt verzonden, hoeveel impressies deze hebben gekregen, hoe vaak je profiel bezocht is, hoeveel mentions je hebt en hoeveel volgers je hebt. Naast deze gegevens staat er ook of deze aantallen gestegen of gedaald zijn ten opzichte van de vorige periode. Daarnaast zie je een aantal highlights van jouw tweets in de eerdere maanden, wie je Top Follower was en welke tweet met foto het het beste deed.

Tweets

Op de Tweets-pagina zie je hoeveel impressies je op een dag hebt gehad en hoeveel tweets je hebt verstuurd. Ook zie je elke tweet afzonderlijk in een lijstje staan, met daarachter het aantal impressies, engagements en wat de engagement rate is. De impressies geven weer hoeveel mensen je tweet gezien hebben, de engagements zijn interacties die mensen zijn aangegaan met de tweet. Deze interacties kunnen bijvoorbeeld bestaan uit het klikken op een link, het uitklappen van de tweet en het doorklikken naar je profiel. In de lijst Top Tweets zie je welke tweets het beste gescoord hebben, waardoor je een snel overzicht hebt van wat werkt en wat niet.

Followers

Ook kun je zien hoeveel volgers je hebt, of ze man of vrouw zijn, wat hun interesses zijn, welke taal ze spreken en op wat voor apparaat ze gebruik maken van Twitter. Zo zie je gemakkelijk of je wel de juiste doelgroep bereikt en welke onderwerpen je aan kunt snijden om in de smaak te vallen bij je volgers.

Twitter Cards

Met Twitter Cards kun je foto's, video's en media-ervaringen aan je tweet hangen en zo meer bezoekers naar je website trekken. Hiervoor moet je echter wel een aantal regels html aan je website toevoegen. Hierna wordt er bij gebruikers die linkjes naar jouw content tweeten een 'Card' toegevoegd aan hun tweet, welke zichtbaar is voor al hun volgers. Welke regels code je moet toevoegen aan je website hangt af van welke Card je wilt gebruiken. Er zijn vier verschillende soorten cards:

  • Summary Card: een tweet met een titel, beschrijving, thumbnail en een Twitter-account-toevoeging.
  • Summary Card with Large Image: vrijwel hetzelfde als de Summary Card, maar dan met een grotere foto.
  • App Card: een Card om een mobiele applicatie verder uit te lichten en deze direct te laten downloaden door gebruikers.
  • Player Card: een Card om video, audio of media te verspreiden.

Volgens Twitter worden je tweets succesvoller als je gebruik maakt van Twitter Cards en dit kun je vervolgens weer meten met Analytics.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie