Waarom je als startup niet te snel groeigeld moet ophalen

Ruben den Boer
Tegenwoordig is vrijwel iedere startup bezig om geld op halen. Het is bijna een vereiste geworden om een ​​technologiebedrijf te introduceren. Een van de oprichters neemt de rol op zich van fondsenwerving, waarbij het grootste deel van zijn of haar tijd aan die taak wordt besteed, terwijl het product nog in de kinderschoenen staat. Maar heb je er weleens bij stilgestaan dat snel groeigeld ophalen ook een negatief effect kan hebben op je bedrijf? Dit artikel bespreekt de mogelijke valkuilen van het binnenhalen van funding.

Als startup word je overspoeld met artikelen en tips over hoe je geld in kunt zamelen en hoe je je bedrijf zo ideaal mogelijk kunt positioneren om investeerders aan te trekken. Geld inzamelen is een soort heilige graal geworden. Het is jammer dat winstgevendheid een minder populair gespreksonderwerp is en daarmee veel minder aandacht krijgt in het startup-ecosysteem. Het is alsof winst maken niet langer als een prioriteit wordt beschouwd. Maar hoeveel startups zie je wel niet een poging doen om geld in te zamelen voordat er echt een solide basis is gelegd voor een succesvol product? Nu zijn er ook veel goede redenen om groeigeld op te halen. Toch is het goed om ook te kijken naar problemen die mogelijk kunnen ontstaan ​​wanneer je te vroeg naar externe funding kijkt. 

Groeigeld moet een middel zijn en geen doel 

Het lijkt alsof het succes van een bedrijf niet langer wordt afgemeten aan hoe goed het bedrijfsmodel werkt. Geld inzamelen is geen doel op zich, het is een middel om financiering te verkrijgen. Een manier om sneller te gaan. Maar het is geen duidelijke indicatie dat een bedrijf succesvol is. Vraag het maar aan Jawbone, een unicorn die bijna 1 miljard dollar ophaalde. Het bedrijf werd geschat op enkele miljarden en is nu failliet. Het bedrijfsmodel was niet langer gericht op de verkoop van hun product, maar op het inzamelen van meer fondsen. Dit ging zo 17 jaar door, totdat het gebrek aan winstgevendheid hen inhaalde.

Een fout die vaak door nieuwe ondernemers wordt gemaakt, is nadenken over alles wat ze kunnen doen met een groter budget. ‘Als we maar eens X miljoen hadden, dan konden we dit product ontwikkelen of dat media-evenement doen.’ Maar als je het niet kunt doen met wat je momenteel hebt, is het ofwel de verkeerde tijd om het te doen, of is het niet nuttig. Een paar miljoen gaat er niet voor zorgen dat je product of dienst aantrekkelijker, beter of relevanter wordt voor klanten.
 
Geld inzamelen is een hulpmiddel om te helpen groeien (het woord ‘groeigeld’ zegt het al). Het moet worden gebruikt om meer waarde en meer winstgevendheid te creëren. Niet om de kosten te compenseren van het huren van onnodig grote kantoren, het inhuren van overgekwalificeerde werknemers of het stimuleren van een businessmodel dat niet werkt. (Dit geldt dan weer niet voor bedrijven die een aanzienlijke initiële investering vereisen, zoals die in de farmaceutische industrie, onderzoek, productie).

Zamel geen geld in om te kunnen concurreren met andere bedrijven

Als het goed is, lost een startup een ​​probleem op waar andere bedrijven nog geen antwoord op hebben. Een startup is zinvol als het iets nieuws biedt, iets wat nog niet bestaat op de markt. Als je geld inzamelt om concurrenten de baas te kunnen zijn, betekent dit dat je product of dienst niet voldoende revolutionair is. In dat geval is het slimmer naar een ander ecosysteem te kijken waar je geen concurrentie hebt. 

Zo wordt Toucan Toco op het eerste gezicht vaak vergeleken met andere, grote software-bedrijven. Maar we hebben een nieuwe benadering gekozen binnen de markt voor business intelligence die al veertig jaar bestond. Door een nieuwe categorie binnen die markt te creëren komen we tegemoet aan een behoefte waar nog geen vergelijkbare oplossing voor was. Als we hetzelfde product hadden geïntroduceerd als de andere leveranciers, dan hadden we nu al niet meer bestaan, simpelweg omdat we de concurrentie niet hadden aangekund. 

Startups die geld op hebben gehaald falen vaker dan bedrijven die zonder funding werken. Onderzoek onder 150 oprichters van startups die faalden laat twee belangrijk zaken zien: 30 procent van de 150 startups die geld hadden opgehaald, gaven aan failliet te zijn gegaan omdat ze niet in staat waren nog meer geld in te zamelen. Daarnaast gaf 19 procent van de mislukte startups aan dat ze de concurrentie uiteindelijk niet aankonden. Dit geeft aan dat ze simpelweg niet voldoende onderscheidend waren. TechCrunch publiceerde ook een lijst van de 10 startups die het meeste geld hadden opgehaald (in totaal samen 1,7 miljard dollar) en die later failliet zijn gegaan. Deze redenen zul je zelden zien bij bedrijven die het geheel op eigen kracht doen.

Focus op groeigeld kan afstand scheppen tussen de oprichters en hun product

Als een startup wordt geïntroduceerd, spelen de oprichters idealiter een hands-on rol waarbij ze werken aan de ontwikkeling van het product en het bedrijf. Het aantrekken van externe funding, hoewel dit de groei kan bevorderen, haalt de aandacht weg van het verder ontwikkelen van hun business model en dit in lijn te brengen met de markt. Om bij iedere financieringsronde investeerders te overtuigen focussen sommige startups zich alleen op de groeicijfers, terwijl ze zich beter kunnen richten op het genereren van winst en het ontwikkelen van een levensvatbaar business model. Bovendien kan het gevaarlijk zijn om teveel tijd van de CEO (die doorgaans de beste persoon is om de funding binnen te halen) te steken in binnenhalen van geld terwijl het product bijvoorbeeld nog niet stabiel is. 

Je kunt verslaaft raken aan het binnenhalen van funding

CBinsights, een onderzoeksbureau voor venture capital deelde een interessante studie over 1098 startups in de VS die tussen 2008 en 2010 geld ophaalden. Bijna de helft (46 procent) van deze startups nam deel aan minstens twee financieringsrondes. Nog indrukwekkender is dat 28 procent van de bedrijven die geld ophaalden, werd overgenomen of naar de beurs ging. Deze cijfers zeggen veel: als je eenmaal geld hebt ingezameld, hebben investeerders geen interesse om te zien dat je de tijd neemt om je bedrijf autonoom te laten groeien. Zij willen zo snel mogelijk rendement op hun investering zien. Als er een tweede financieringsronde plaatsvindt, worden hun aandelen in je bedrijf hoger gewaardeerd. Ook in het geval van een overname of een beursgang hebben ze een hoog rendement op hun investering.
 
Geld binnenhalen betekent het aangaan van een partnerschip voor de lange termijn, het is niet simpelweg een toename van de cashflow. Realiseer je ook dat je niet langer de kapitein van het schip bent en je aan de verwachtingen moet voldoen van de investeerders die nu onlosmakelijk zijn verbonden met je bedrijf.

Meer geld binnenhalen om sneller te groeien

Het werven van investeerder mag nooit ten koste gaan van de focus op winstgevendheid. Een startup die niet beschikt over de noodzakelijke basis en kaders om uiteindelijk winstgevend te worden, zou nooit geld in moeten zamelen. Eerst moet de interne organisatie op orde zijn en het product geïntroduceerd worden. Het is niet ondenkbaar dat Toucan Toco zich zal wenden tot externe investeerders om verder te kunnen groeien. We zullen dit echter nooit doen voordat de interne processen goed zijn en er een duidelijk beeld is van waar we naartoe gaan. Ik maak liever een fout met 100.000 geïnvesteerde euro’s dan met 3 miljoen.

Onze groei is organisch verlopen en we hebben tot dusver onze omzet ieder jaar kunnen verdubbelen. Ik ben ervan overtuigd dat we door onze tijd te nemen, een solide basis hebben kunnen leggen voor het bedrijf. Op basis daarvan zijn we sneller gegroeid dan we hadden gekund als we geld hadden ingezameld. Het feit dat een bedrijf zonder funding klanten weet te werven en een goede strategie heeft bepaald voor product, prijs en winstgevendheid, geeft aan dat de basis sterk is en dat het sterk kan groeien als er eenmaal wel externe funding wordt aangesproken.  

Een ander belangrijk aspect bij het binnenhalen van groeigeld is de aandacht voor de samenwerking met de investeerders. Heb je als ondernemer dezelfde (toekomst)visie als de investeerders? En in hoeverre hebben zij een vinger in de pap bij de dagelijkse gang van zaken? Als dit niet duidelijk is bij de start, en niet naar tevredenheid wordt ingevuld, kom je als ondernemer voor vervelende verrassingen te staan. Kijk daarom niet alleen naar hoeveel geld een investeerder meebrengt, maar vooral naar de kwaliteit van het partnership dat gesloten wordt. Is de klik er op alle fronten en zie je het zitten om samen het bedrijf te laten groeien? Als je voldoende tijd neemt om dit in kaart te brengen zul je daar op lange termijn alleen maar van profiteren. 

Baptiste Jourdan, Mede-oprichter van Toucan Toco

afbeelding van Ruben den Boer

Ruben den Boer | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Ruben