Vier tips voor uitbreiden na de Brexit

Vier tips voor uitbreiden na de Brexit

Jonas Bloemen
Het Verenigd Koninkrijk staat in brand. De Brexit houdt al maanden heel Europa in zijn greep. Op 29 maart treden de Britten uit de Europese Unie. Ongeacht of de Britse regering en de EU voor die tijd nog tot een deal komen, zal het reizen naar de andere kant van de Noordzee vanaf dan een stuk langer gaan duren. Door nieuwe douaneprotcollen en administratieve lasten zullen er structureel files ontstaan.

LEES OOK: Groeiend aantal studenten opgeleid met Exact Online

Omdat het reizen naar het Verenigd Koninkrijk een stuk lastiger zal worden, is uitbreiding naar de andere kant van het Kanaal voor veel bedrijven een serieuze optie. Denk hierbij aan een lokaal centrum voor voorraad- en onderhoudsbeheer. Wie overstapt krijgt te maken met veel nieuwe regels zoals lokale wetgeving, nieuwe rapportage- en compliance-verplichtingen en het aantrekken van personeel. De Brit Alex Myers, wie Director Product Strategy bij Exact is, geeft vier tips over bedrijfsuitbreiding op Britse bodem.

1. Tijdig voorbereiden van medewerkers

Belangrijk is om je medewerkers goed op de hoogte te houden. De uitbreiding heeft altijd gevolgen voor hen en het is prettig als ze weten waar ze aan toe zijn. Vertel ze daarom duidelijk wat er gaat gebeuren, wat dat betekent voor ze en hoe ze om moeten gaan met de zorgen van de klanten. De medewerkers zijn uiteindelijk degenen die voor een zachte landing moeten zorgen in het Verenigd Koninkrijk.

2. Standaardisatie van (klant)processen

Wanneer je bedrijf zich uitbreidt naar het buitenland is dat een goed moment om bepaalde dingen tegen het licht te houden. Bijvoorbeeld je IT-infrastructuur. Het managen van vragen en verzoeken rondom verkoop, marketing, HR, inkoop en uitgaven moeten op alle locaties probleemloos verlopen. Standaardisatie van (klant)processen zorgt ervoor dat medewerkers altijd dezelfde informatie te zien krijgen, ongeacht locatie of tijdzone. 

3. Proactief communiceren met de klant

Omdat het rommelt in de Britse regering is het lastig in te schatten van de gevolgen van de Brexit zijn. Britse klanten zullen zich zorgen maken en afvragen wat er gebeurt met de Europese leveranciers. Het is voor ondernemers belangrijk dat ze proactief communiceren over hun toekomstplannen. Zorg ervoor dat klanten gemakkelijk met je kunnen communiceren via internet. Zo kun je ze snel en simpel uitleggen hoe je de relatie met ze gaat beschermen. 

4. Meten is weten, ook in het buitenland

Wanneer je als ondernemer uitbreidt naar het buitenland wil je voorkomen dat je klanten kwijtraakt omdat producten niet snel genoeg geleverd kunnen worden of betalingen onder druk komen te staan. Om dat te voorkomen moet je als ondernemen op ieder moment in kunnen zien hoe het staan met de cashflow of het logistieke proces: wees real-time op de hoogte. Er bestaan systemen die tijdig aangeven wanneer de productvoorraad slinkt. Zo kom je als ondernemer nooit voor verrassingen te staan en kan je flexibel inspelen op verkoopperiodes met hoge en lage pieken.