Onderzoek toont: CIO’s moeten beter samenwerken met sales- en marketingafdelingen

Redactie Baaz
Uit recent onderzoek blijkt dat een gebrek aan communicatie tussen de ICT-afdeling en de afdelingen met direct klantcontact, bedrijfsveranderingen en concurrentievoordeel afremt.

Persbericht:

Hierbij zijn zij in toenemende mate afhankelijk van ICT om concurrentievoordelen te realiseren. Ongeveer de helft van de Nederlandse CIO’s geeft echter aan regelmatig of vaak samen te werken met de marketing- (52%) en salesafdeling (36%), ook al kopen deze afdelingen steeds vaker hun eigen ICT-diensten en -infrastructuren. Ter vergelijking: 76% van de CIO's werkt wel vaak samen met de financiële afdeling. 

Uit het onderzoek komt naar voren: "Bedrijven moeten vaak real-time kunnen beschikken over de beste marktinformatie met betrekking tot klantgedrag, activiteiten van de concurrentie en verkoopresultaten. Om projecten gefinancierd te krijgen moet de ICT-afdeling zich steeds vaker verantwoorden tegenover andere afdelingen. Zo moeten ze tot in detail uitleggen waaraan het geld wordt besteed en waarom? Hoe korter dit overgangsproces is, hoe kleiner het risico voor de afdelingen met direct klantcontact."

Voor het onderzoek werd aan 400 CIO's uit heel Europa gevraagd naar de relatie tussen de ICT-afdeling en de overige afdelingen. 57% van ondervraagden geeft aan slechts incidenteel samen te werken met de marketingafdeling. In Nederland ligt dit percentage op 48%, maar vooral in Zwitserland (72%), België (70%) en het Verenigd Koninkrijk (68%) blijkt de samenwerking tussen de verschillende afdelingen beneden peil. Desondanks erkent meer dan de helft (56%) van de ondervraagde Europese CIO's dat de noodzaak van betere samenwerking binnen de verschillende afdelingen een uitdaging is die ze moeten aanpakken.

Naarmate organisaties nieuwe technologieën gaan gebruiken en steeds meer leunen op data, kopen meer sales- en marketingteams hun eigen ICT-diensten, waardoor er minder directe communicatie is tussen deze afdelingen en de ICT-afdeling. Uit het onderzoek blijkt dat 64% van de CIO's de zelfstandige aankoop van ICT-producten door de verschillende afdelingen als een bedreiging ziet voor hun eigen rol en verantwoordelijkheid. In Nederland ligt dit percentage niet veel lager: 62%. Dit is zorgwekkend aangezien de helft van de CIO's denkt dat het management niet beseft wat technologie wel of niet kan doen om zakelijke doelstellingen te realiseren.

Evert Romviel, ICT Manager bij Yokogawa Europe zegt over de rol van de CIO: “Het allerbelangrijkste is dat de CIO begrijpt wat de afdelingen binnen hun eigen bedrijf doen, zodat de CIO kan bepalen hoe ICT haar werk kan toespitsen wat daadwerkelijk binnen het bedrijf nodig is. Met deze kennis kan mijn team niet alleen toegevoegde waarde bieden voor onze interne bedrijfsvoering, maar ook bieden we een meerwaarde aan onze klanten, door samen te werken met sales- en marketingafdelingen.”

Sander Kerkhoffs, Regional Director Benelux & Scandinavië bij Colt zegt: "De CIO van de toekomst speelt een centrale rol in de transformatie van de bedrijfsprestaties. Wanneer CIO's en de sales- en marketingafdeling nauwer samenwerken, zal de CIO meer vertrouwd raken met de bedrijfsstrategie en dus beter in staat zijn om de voordelen van de ICT-afdeling voor het bedrijf uit te drukken in relatie tot de waarde voor de klant. We zien dat de CIO’s die begrijpen hoe afdelingen werken en met elkaar samenwerken, en die snappen welke strategische doelen hun klanten en leveranciers hebben, een stuwende rol spelen in de omvorming van de ICT-afdeling tot een dienstverlener voor het bedrijf. Hierdoor kan de gehele organisatie een goede klantervaring leveren en zich beter onderscheiden van de concurrentie."

Deze resultaten maken deel uit van een omvangrijker onderzoek van Forrester Consulting (uitgevoerd in opdracht van Colt, VMware en Cisco) met als titel “Bridging the gap between technology and business needs”, januari 2013.

Gavin Jackson, EMEA Director, Cloud Services and Partners bij VMware: "Nooit eerder in de geschiedenis van ICT lag de belofte van technologie zo erg op één lijn met zakelijke kansen. Dit heeft belangrijke gevolgen voor de moderne CIO, die voor innovaties moet zorgen zonder het budget te overschrijden. CIO's die zich minder op de zakelijke mogelijkheden richten, zullen merken dat zij hun - ooit onbetwistbare - autoriteit steeds vaker moeten verdedigen en bewijzen.”

Jeremy Bevan, Head of EMEAR Marketing bij Cisco voegt hieraan toe: “Met de industrie die verandert en technologie die een steeds belangrijke rol speelt binnen alle afdelingen, worden de CIO en ICT-afdeling een steeds belangrijke speler met een grote strategische waarde.”

Andere statistieken uit het onderzoek:

  • 74% van de Europese CIO’s geeft aan dat de grootste uitdaging het gebrek aan strategische en financiële steun van het management is voor de upgrade van de ICT-infrastructuur. Ook voor Nederlandse CIO’s is dit met 68% als grootste bedreiging. In Italië ligt dit percentage het hoogst met 84%.
  • Bijna zeven van de tien Europese, en ook Nederlandse CIO's, ziet het toewijzen van verantwoordelijkheid voor ICT-investeringen aan andere bedrijfsonderdelen dan de ICT-afdeling als een bedreiging voor de eigen rol.
  • 64% van de Nederlandse CIO’s werkt zelden samen met de salesafdeling en 48% met de marketingafdeling. Daar staat tegenover dat respectievelijk 14% en 20% van de CIO’s altijd met de sales of marketingafdeling samenwerkt.
  • CIO's kiezen steeds vaker voor informelere processen om de gewenste benadering van samenwerking vorm te geven.
  • Bij de keuze voor een Managed Services Provider (MSP) hechten Europese CIO's meer waarde aan een betere dienstverlening (80%) en betere responsiviteit naar andere afdelingen (74%) dan aan kostenbewaking.
  • In Nederland ligt de voorkeur iets anders: 82% van de Nederlandse CIO’s vindt een betere dienstverlening het belangrijkst, gevolgd door 78% kostenbesparing en 76% betere responsiviteit naar andere afdelingen.
Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie