Kapper-startup CUT 'N GO bijt en knipt keihard door

Redactie Baaz
Hoe blijf je origineel in de 21e eeuw? Keihard doorzetten. Laurens van Wesep is verantwoordelijk voor de groei van startup CUT ’N GO. Het kappersconcept is op diverse Nederlandse stations te vinden is en levert snelle coupes aan de mobiele mens. Voorafgaand aan CUT ’N GO stroopte Van Wesep de mouwen op voor uiteenlopende creatieve projecten. Daaronder: de organisatie van een filmevenement op het water, wat – na een reeks akkefietjes met vergunningen en de politie – resulteerde in 3.000 bezoekers die vanaf het water naar Jaws lagen te kijken. Inclusief nephaaien, acteurs, en duikers die in de tenen knepen. Je kunt het zo gek niet bedenken en Van Wesep brengt het tot leven. Baaz nodigde de creatieveling uit voor een gesprek. Daarmee brengen we niet alleen de uitdagingen van een jonge ondernemer, maar evengoed zijn oplossingen in kaart.

Update | Evenals soortgelijke kapperszaken sluit CUT 'N GO voorlopig zijn deuren. Dit interview vond vóór de coronacrisis plaats.


Ten eerste: met wie hebben we het genoegen? 

‘Mijn passie is om bedrijven en ideeën van niets naar ‘iets’ te laten groeien’, vertelt Van Wesep. ‘Dit doe ik het liefst door data met creativiteit te combineren. Met mijn bedrijfskundige achtergrond ben ik altijd op zoek naar nieuwe concepten en oplossingen voor problemen. Het liefst zet ik iets op dat nog niet eerder is gedaan.’ ‘Eén van de leukste ‘out of the box’ projecten van de afgelopen jaren was een filmevenement op het water. We kwamen op het idee om de film Jaws te vertonen terwijl bezoekers in een opblaasband op het water dobberden. Om de animo te testen maakten we een Facebook-evenement. Dit ging viral, binnen enkele dagen waren er ruim 25.000 geïnteresseerden. De politie belde ons dan ook snel op, aangezien we natuurlijk nog geen vergunning hadden. Uiteindelijk hebben we ons idee pas na ruim een jaar kunnen realiseren. 3.000 bezoekers lagen vanaf het water te kijken naar de film Jaws, inclusief nephaaien, acteurs en duikers die in tenen knepen.’

Ik werk nooit alleen. Samen weet je immers meer. Op dit moment ben ik met zo’n vijf bedrijven en projecten bezig. De inhoud loopt uiteen: van het ontwikkelen van een nieuwe kappersketen tot het organiseren van pitchwedstrijden. Daarnaast sta ik één dag in de week voor de klas en spreek ik steeds vaker op evenementen over ondernemen en marketing.’ 

Hoe kwam CUT ’N GO tot stand? 

‘CUT ’N GO is onder andere opgezet door mijn collega Juriain de Ridder. Hij is piloot en werkte destijds veel in Azië. Hij zag in Singapore een populair kappersconcept dat niet meer uit het straatbeeld weg te denken is. Samen met zijn toenmalige compagnon is hij zo veel mogelijk kapperszaken afgegaan. Analyse volgde, en de uiteindelijke conclusie klonk glashelder: dit concept moet in Nederland uitgerold worden. 


‘Het idee achter CUT ’N GO is dat een bezoek aan de kapper zo gemakkelijk en efficiënt mogelijk verloopt. Het traditionele kappersbezoek laat een hoop ruimte voor verbetering over. Het kan sneller, zonder daarvoor op de kwaliteit in te hoeven leveren. Juriain nodigde me op een gegeven moment uit om bij te dragen. Sindsdien werken we samen om van CUT ’N GO een succes te maken. Wij hebben nu twee kapperszaken geopend, eentje op het Station Breda en de ander op Arnhem Centraal.’ 

In onze ogen is de combinatie van jullie merknaam, ligging en product een gouden ei. Loopt alles dan ook op rolletjes voor CUT ’N GO? 

‘Het voordeel aan onze merknaam is dat het exact zegt wat we doen: knippen en weer gaan. Dit sluit perfect aan op onze huidige locaties, maar is ook uit te rollen op vele andere locaties. Niet alles is daarentegen op ‘rolletjes’ gelopen. Kort na het openen van de eerste twee zaken bleek de voormalig partner van Juriain zijn beloftes niet na te komen en liet hij CUT ’N GO in de steek. Steek je al je energie en geld in de start van twee zaken, dan is dat enorm pijnlijk. En toch moet je door. 

‘We testen constant wat werkt. Daar gaan grote beslissingen mee gepaard, waaronder het sluiten of openen van een zaak. Onze shop in Tilburg bleek cijfermatig veel minder te presteren dan onze locatie in Breda. Dit kwam onder andere doordat we daar achter de poortjes zaten, waardoor bezoekers eerst moesten inchecken om naar de kapper te gaan. Daarnaast was deze zaak te groot voor wat wij nodig hadden. Het voordeel van doorlopende toetsing is dat we steeds beter snappen waarom klanten juist voor ons kiezen en terugkomen. Knippen is momenteel mensenwerk, dus de sociale kant speelt - ondanks onze snelheid - nog steeds een grote rol. Onze kappers zijn dan ook uitgekozen omdat ze bij ons concept passen.’ 

Is het niet verschrikkelijk lastig om een winkelruimte op station te verkrijgen? 

‘Als je kijkt naar de winkels die op de stations zitten, zijn dat grotendeels bekende formules. Om daar met een nieuw concept tussen te komen, vergt dan ook veel geduld en overtuigingskracht. Het heeft acht maanden geduurd voordat CUT ’N GO een mooie plek kreeg. De NS ziet gelukkig in dat het aanbod aan winkels op stations gevarieerder moet dan het huidige aanbod. Het is dus aan ons om te laten zien dat een kapper op het station waarde toevoegt aan de reis van hun klanten.’

Welke bedrijfsuitdagingen staan centraal?

‘Eén van de grootste uitdagingen met het uitrollen van een nieuw kappersconcept is het vertrouwen winnen van klanten. Een traditionele kapper neemt ruim de tijd voor elke behandeling. Velen zien een bezoek aan de kapper dan ook als een uitje en niet als iets dat snel tussendoor kan. We zien nu dat steeds meer mensen begrijpen dat het ook anders kan. Dat wordt onderstreept door een grote schare aan vaste klanten. Elke klant heeft weer andere wensen. Zaak dus om deze in kaart te brengen en patronen te ontdekken. Behandelingen geven we niet vorm op basis van gut instinct, maar aan de hand van klantenfeedback.’

Hoe tackel jij die uitdagingen? 

‘Door te experimenteren krijgen we steeds meer inzicht in wat wel en niet werkt. We verzamelen zoveel mogelijk data, zonder dat dit de klant verhindert. Een bezoek aan onze shops kan anoniem, maar gelijktijdig zijn we op basis van bezoekgegevens in staat om te voorspellen wanneer het druk wordt. Op die momenten zetten we bijvoorbeeld extra kappers in om wachttijden te verlagen.’

Wat geef je mee aan de startende ondernemer?

‘Geloof in jezelf, maar sta open voor hulp van buitenaf. Trek aan de bel zodra dat nodig is. Er zijn zat andere ondernemers die maar al te graag een adviserende kop koffie met je drinken. En loop je rond met ideeën voor een nieuw concept of bedrijf, deel dit dan ten eerste met anderen. Nodig feedback uit en ga gewoon van start . Begin klein, test jouw idee en prioriteer het vinden van een gemotiveerd team.’ 

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen van Redactie