Hoe zorg je voor meer verbinding, verbetering en voldoening op de werkvloer?
Hoe zorg je voor meer verbinding, verbetering en voldoening op de werkvloer?

Hoe zorg je voor meer verbinding, verbetering en voldoening op de werkvloer?

Redactie Baaz

Hoe kun je zorgen voor meer bevlogenheid en geluk in je werk? Hoe kun je zorgen voor meer synergie en impact met je collega’s? Hoe kun je als werkgever zorgen voor minder stress en ziekteverzuim bij medewerkers? Succesvolle samenwerking is hiervoor de sleutel, volgens auteur Roy Turpijn. In zijn boek ‘Het Teameffect’ leidt hij managers, teams en individuele teamleden naar meer verbinding, verbetering en voldoening. Wij gingen met hem in gesprek.

 

 

Tekst: Britt Vries

Kun je jezelf voorstellen?

‘Ik ben Roy Turpijn, auteur en trainer op het gebied van high performance teams, customer excellence en werkgeluk. Tijdens mijn carrière heb ik gewerkt in vele verschillende soorten teams van sales tot operations. De rode draad was echter altijd leiderschap, lean, strategie, digitalisering en verandermanagement. Op deze gebieden heb ik ook veel opleidingen gevolgd om de nieuwste inzichten te verkrijgen, onder andere bij Cardiff University, Nyenrode en de Universiteit van Amsterdam. Daarnaast heb ik samen met McKinsey een manier van werken ontwikkeld waarmee teams continu kunnen verbeteren op efficiëntie, medewerker- en klanttevredenheid. Als trainer heb ik dit succesvol toegepast bij vele (management) teams en de laatste tien jaar heb ik dit verder geperfectioneerd als leidinggevende. In mijn laatste functie was ik Head of Change, Consolidation & Risk bij ABN AMRO.’

Kun je meer vertellen over de nieuwe manier van werken die je met McKinsey hebt ontwikkeld?

‘We constateerden dat veel teams met hun problemen zaten te wachten op grote (technische) oplossingen, die vaak niet kwamen of niet de oplossing bleken te zijn. In plaats daarvan wilden we een continue verbetercultuur creëren waarin teams zelf hun problemen konden oplossen met kleine, alledaagse verbeteringen. Om deze transformatie te realiseren hebben we een nieuwe manier van werken ontwikkeld die we ‘Customer Excellence’ noemde, een samenvoeging van ‘Customer Intimacy’ en ‘Operational Excellence’. Met deze manier van werken kunnen teams zelf continu verbeteren op efficiëntie, medewerker- en klanttevredenheid. Voor zo’n transformatie waren we circa vier maanden bij een team om de huidige manier van werken te analyseren en de nieuwe te ontwikkelen en te implementeren. Het was een bottom-up transformatie waarin we het samen met de medewerkers deden en tegelijkertijd onze best practices en hulpmiddelen meenamen. Zo werd bijvoorbeeld altijd het Lean Management Systeem doorgevoerd met onderdelen zoals KPI’s, de weekstart, capaciteitsmanagement, de kennis en vaardigheden matrix, en coachings- en klantinteractie hulpmiddelen. Een belangrijk onderdeel van de transformatie was ook het trainen van het management en de medewerkers, zodat er echt een verbetercultuur ontstond en ze ook zonder ons bleven verbeteren.’

Je noemde net ook enkele opleidingen die je hebt gedaan en op je LinkedIn staan er zelfs 27 opgesomd. Kan je vertellen waarom je dit zo belangrijk vindt?

‘Laat ik allereerst zeggen dat ik “learning on the job” nog belangrijker vind. Het leren van elkaar, coaching en feedback hebben een belangrijke rol in mijn boek, want dit is essentieel voor meer verbinding, verbetering en voldoening. Opleidingen spelen echter ook een belangrijke rol, want niet alle kennis zal aanwezig zijn in de directe omgeving. Door opleidingen kan je kennis verkrijgen van de grootste experts en de nieuwste inzichten tot je nemen. Dit wordt steeds belangrijker, want de wereld verandert steeds sneller. Daarnaast kan je door opleidingen je blik verbreden, bijvoorbeeld ook door de interactie met deelnemers uit andere sectoren. Bij het volgen van een opleiding is het van belang dat je er het maximale uithaalt voor jezelf en je team door de nieuwe inzichten eigen te maken en hiermee verbeteringen aan te brengen. Als mijn medewerkers een opleiding volgen dan vraag ik ze altijd om met het team te delen wat de meest interessante leerpunten zijn en hoe het gehele team deze kan inzetten om nog beter te worden.’

Roy Turpijn

Wat viel jou in de 10 jaar als leidinggevende het meest op als het gaat om het belang van samenwerking en van verbinding, verbetering en voldoening?

‘De uitdagingen waar we tegenwoordig mee te maken hebben zijn niet meer op te lossen zonder samenwerking. De wereld verandert steeds sneller door onder andere globalisering, hogere stakeholderverwachtingen, technologische innovatie. Dit zorgt er ook voor dat er steeds meer wordt gevraagd van werknemers. Om succesvol te blijven heb je teams nodig die bestaan uit leden die elkaar versterken en stuk voor stuk verbinding, verbetering en voldoening vinden in hun werk. De realiteit is echter dat dit door velen niet gevonden wordt waardoor zij zich niet écht gelukkig en bevlogen voelen in hun werk - met de fysieke en emotionele klachten van dien. We zien allemaal dat het aantal issues zoals stress en burn-outs continu groeit. Daarnaast zien we dat het steeds moeilijker is om goede mensen binnen te halen en te behouden. Hier spelen verbinding, verbetering en voldoening ook een essentiële rol en in het bijzonder voor de jongere generaties.’

Kan je kort uitleggen waar de begrippen verbinding, verbetering en voldoening voor staan?

‘Verbinding betekent investeren in de relatie, in vertrouwen en inclusiviteit. Het is kwetsbaarheid tonen, je mening durven geven en fouten durven maken. Verbinding is ook synergie creëren, elkaar positief raken en eigenaarschap voelen. Verbetering staat voor jezelf ontwikkelen, durven reflecteren en bijdragen aan elkaars groei. Het is jezelf altijd blijven verbazen, uitdagen en problemen structureel oplossen. Verbeteren is ook wendbaar en bevlogen zijn, om steeds meer waarde te creëren. Voldoening ontstaat ten slotte bij het hebben van een inspirerend purpose en hiernaar toe werken - en het liefste natuurlijk - behalen als team. Het is impact hebben op de klant en maatschappij. Voldoening ontstaat ook door te investeren in persoonlijk leiderschap, vitaliteit en werkplezier. Het bereiken van de maximale verbinding, verbetering en voldoening vraagt om een holistische aanpak die samenkomt in mijn boek "Het Teameffect”.’

Ja, jouw boek ‘Het Teameffect’. Vertel!

‘Het Teameffect is direct in te zetten door iedereen die in een team werkt en meer werkgeluk en -succes wil realiseren. Natuurlijk is elk team anders en zijn andere aanpakken nodig in de weg naar succes. Toch is gebleken dat verschillende hulpmiddelen altijd toepasbaar zijn en voor verbetering zorgen. In mijn boek combineer ik mijn eigen ervaringen en inzichten met best practices, theoretische kennis en concrete hulpmiddelen. Het resultaat is een praktisch stappenplan om meer verbinding, verbetering en voldoening in teams te laten ontstaan. Het stappenplan is zowel inzetbaar voor op kantoor, als in nieuwe hybride werkvormen.’

Kun je meer vertellen over het stappenplan?

‘Aan de basis van mijn boek staat het Teameffect-model. Dit bestaat uit zes stappen: Cultuur, Purpose, Organisatie, Vaardigheden, Leiderschap en Continu verbeteren, die allen verbonden zijn en elkaar versterken. Cultuur en Purpose bevinden zich in de buitenste ring van het model, omdat deze bepalend zijn voor de invulling van de andere stappen. Hier wordt het DNA van teams vormgegeven en focussen we op verbinding voor de benodigde gedragsverandering. Dit vloeit voort naar de organisatie van de teams en werkprocessen om verbinding, verbetering en voldoening optimaal te faciliteren. Hierna komen de stappen Vaardigheden en Leiderschap die tonen hoe je het optimale uit jezelf, je teamgenoten en het team als geheel kunt halen. Leiderschap tonen is een verantwoordelijkheid van iedereen in het team en juist informele leiders kunnen het verschil maken. Ten slotte laat ik zien hoe je een continue verbetercultuur creëert om kleine en grote verbeteringen te realiseren. Ik beschrijf hier onder andere hoe je processen optimaliseert, complexe problemen structureel oplost en gebruik kan maken van innovatie en digitalisatie.’

Het Teameffect is vanaf nu te koop in diverse webshops zoals Bol.com, Bruna en Managementboeken.nl en te vinden in de lokale boekwinkel voor €22.99.

 

Dit is een artikel uit Baaz 4.2023. Lees hem nu digitaal: Baaz 4.2023!

 

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie