Polaris verkoopt Indian Motorcycle aan inversteerder
Afgelopen week maakte Polaris bekend dat het een meerderheidsbelang in Indian Motorcycle verkoopt aan private equity-firma Carolwood LP, en dat het merk wordt losgekoppeld als zelfstandige onderneming.
Volgens Polaris levert de motorfietsenafdeling veel kapitaalverbruik op, terwijl het slechts 7% van de omzet genereert (ongeveer US 478 miljoen in de twaalf maanden eindigend op 30 juni 2025). Polaris verwacht door Indian Motorcycle los te koppelen een jaarlijkse stijging van de aangepaste EBITDA met circa US 50 miljoen en een toename van de winst per aandeel met circa US 1,00. Polaris behoudt een klein minderheidsbelang in Indian na de verkoop.
De aandelenmarkt reageerde positief: de koers van Polaris steeg met meer dan 9 % na de aankondiging. Reuters Analisten menen dat de verkoop Polaris in staat stelt zich te concentreren op zijn kernactiviteiten, zoals off-road voertuigen en andere winstgevender segmenten.
Wat verandert er voor Indian?
Indian Motorcycle wordt straks volledig zelfstandig, met behoud van productie op de bestaande locaties in Spirit Lake (Iowa) en Monticello (Minnesota), evenals het technologisch & designcentrum in Burgdorf (Zwitserland). Ongeveer 900 medewerkers zullen overgaan naar het nieuwe bedrijf. Carolwood benoemde Mike Kennedy tot CEO van het onafhankelijke Indian; hij heeft een lange staat van dienst in de motorindustrie, onder meer bij Harley-Davidson, Vance & Hines en RumbleOn. Polaris’ topman voor On Road & International, Mike Dougherty, blijft tot de transitie aansturen, waarna hij met pensioen gaat.
Polaris verkoopt Indian Motorcycle: een strategische les
De verkoop van Indian door Polaris illustreert hoe het loslaten van een merkonderdeel dat structureel kapitaal bindt, ruimte kan scheppen voor herinvestering in sterkere segmenten. Polaris kiest hiermee voor focus: minder spreiding, meer kracht in core business. Voor ondernemers is dit een herinnering dat groei en diversificatie waardevol zijn, maar dat afstoten en heroriënteren minstens zo essentieel is om de strategische koers scherp te houden.