Just Eat ziet omzet groeien terwijl aandeel daalt

Sterre Hartjes
De Britse bezorgservice Just Eat, die in augustus akkoord gaf voor een fusie met het Nederlandse bedrijf Takeaway.com, heeft zijn omzet in het derde kwartaal van dit jaar met 25 procent zien groeien ten opzichte van het tweede kwartaal van dit jaar. De omzet is hoger dan verwacht maar toch daalt het aandeel met een kleine zeven procent.

Oorzaak daling Just Eat

De omzet van het bezorgplatform kreeg in het derde kwartaal een grote stijging doordat Just Eat steeds bekender is geworden in Groot-Brittannië. Hierdoor is de omzet van het bedrijf naar 247,5 miljoen Britse pond gestegen. Dit staat gelijk aan 287,7 miljoen euro. 

Deze goede resultaten werden niet goed ontvangen op de Londense beurs. Het aandeel van Just Eat daalde deze week met 6,65 procent naar 583,5 pench. De reden hiervoor is de daling van het totaal aantal bestellingen. Afgelopen kwartaal waren dat er een stuk minder dan het kwartaal daarvoor. Waar Just Eat in het derde kwartaal 8 procent meer leveringen deed, was dat in het tweede kwartaal nog 11 procent. Investeerders zien dit als een teken dat Just Eat steeds meer last krijgt van concurrentie van onder meer Uber Eats en Deliveroo.

Gevolgen voor Takeaway.com

Het aandeel van Takeaway.com heeft last van de lage koers van Just Eat. Beide bedrijven verwachten eind 2019 de fusie rond te hebben. In juli werden de bedrijven het eens over een fusie. Hier zouden aandeelhouders van Just Eat een belang van 52,2 procent krijgen en de huidige aandeelhouders van Takeaway een belang van 47,8 procent.

Door de fusie ontstaat een van de grootste speler wat betreft maaltijdbezorging in Europa. In totaal werden er vorig jaar bij Just Eat en TakeAway 360 bestellingen geplaatst met een waarde van 7,3 miljard euro. Na de fusie zal het bedrijf de naam van Just Eat Takeaway.com N.V. dragen en zal het de marktleider zijn in onder andere het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Nederland.