'Je moet je nooit verbeelden dat het verdienmodel klaar is'

Redactie Baaz
De automotive sector is van oudsher een vrij conservatieve markt. Vandaag is dat wel even anders. Disruptieve trends zetten de sector op z’n kop. Elektrische voertuigen doen zich aan; software en sensoren zijn centraal komen te staan. De auto van de toekomst is een iPad op wielen. Veel dealerbedrijven hebben lange tijd gedacht dat het niet zo’n vaart zou lopen. Met deze houding zijn zij op achterstand gezet. Dit resulteert in grote uitdagingen voor de meeste bedrijven in de sector. Hoe speel je wél tijdig in op deze veranderingen - en wat betekent dit voor de autotechnicus van de toekomst?

De autotechnicus van vandaag is nog niet voorbereid op deze nieuwe ontwikkelingen. Het kunnen verversen van olie wordt langzaamaan vervangen voor IT-skills. Dit vergt andere kennis en vaardigheden.

TOI Opleidingen is een technisch opleidingsinstituut dat MBO-onderwijs in de techniek faciliteert. Anton Cornelissen is de bedenker en inhoudsdeskundige van TOI Opleidingen. Hij houdt zich voornamelijk bezig met de techniek en het onderwijsmodel. Sicco Goede is verantwoordelijk voor het organisatorische gedeelte van TOI Opleidingen.

‘Autotechniek was in het verleden nog echt een ambacht’, vertelt Anton. ‘Door de snel veranderende technologische ontwikkelingen is dit compleet veranderd. Helaas benaderen we het in de praktijk nog steeds vanuit de doelstelling van een ambacht. De techniek gaat zo hard dat je aan kennis niet meer voldoende hebt. Zo ontstond het idee om te gaan werken met actuele fabrieksdocumentatie.’

Sicco vult aan: ‘De visie van TOI Opleidingen is bedoeld om de techniek breed in de markt te zetten. Zo dicht mogelijk bij de theoretische achtergrond. Met andere woorden: het moet praktisch bruikbaar zijn en per direct opgepakt kunnen worden.’

Hoe zien jullie de toekomst?

Anton: ‘De automotive sector gaat veel meer naar gebruik. Je krijgt een tweesplitsing. De premium merken zullen nog meer op individualisering (comfort) inzetten, maar omdat auto’s steeds vaker gedeeld zullen gaan worden, ontstaat er aan de onderkant van de markt eenheid.’

Sicco: 'Aangezien alles met elkaar verbonden wordt, heb je in de toekomst auto’s die een individuele beleving geven én rijden als in een trein. Je zou bij wijze van spreken een krant kunnen openslaan. De vraag is alleen wanneer dit zover is.'

Wat betekent dit voor de autotechnicus van nu?

Sicco: 'Het is belangrijk dat de autotechnicus van de toekomst direct inzetbaar is in het hier en nu. Maar tegelijkertijd moeten we ze voorbereiden op vaardigheden die ze in de toekomst nodig hebben om bij te kunnen blijven. Die vaardigheden verschuiven. Digitalisering versnelt en kunde rondom data-analyse wordt steeds belangrijker. De grootste asset van een auto is straks het besturingssysteem. IT staat hierbij centraal.’

Even tussendoor; waterstof of elektrisch?

Anton: 'De waterstofauto staat nog in de kinderschoenen. Het sentiment is voorlopig elektrisch en ik denk dat dit zo blijft.’

Sicco: 'Het opwekken van waterstof is zo duur dat het momenteel de benzineprijs overstijgt. Waardoor het sowieso de bruinkoolelektro overstijgt. Ik geloof daarom meer in elektrisch. Maar in de toekomst wel elektrisch met een andere voeding. Bijvoorbeeld solar.'

Waar loop ik tegenaan wanneer ik wél tijdig mee wil gaan met ontwikkeling?

Anton: 'Hoe ga je een verdienmodel van product omzetten naar service? Hoe vervang je je verdienmodel op slijtagedelen?’

Sicco: 'Waar autobedrijven educatie nu als kostenpost zien, moeten autobedrijven gaan beseffen dat kwaliteit van de uitvoerder hem straks geld gaat opleveren. Kortom, autobedrijven hebben een opleiding nodig die hen up-to-date houdt in het hier en nu maar ook in de toekomst. '

Wat kan elke ondernemer leren van ontwikkeling in de automotive-branche?

Anton: 'Je moet je nooit verbeelden dat het verdienmodel klaar is. Blijf niet in de hangmat liggen. De wereld verandert zo snel dat je eigenlijk op weekniveau met je bedrijf bezig moet zijn. Continuïteit waarborgen en zo snel mogelijk inspelen op verandering - noodzakelijk.’

Sicco: 'In iedere transitie heb je te maken met een bestaande en toekomstige werkkolom. Verlaat je de bestaande werkkolom zonder dat je inzicht hebt in je toekomstige werkkolom, dan gaat het mis. Is er transitie nodig, dan is het verstandig om zaken zo snel mogelijk in gang te zetten. Is transitie niet honderd procent noodzakelijk, dan kan je beter even afwachten, waardoor je gefaseerd van de ene naar de andere kolom kan gaan.’

afbeelding van Redactie Baaz

Redactie Baaz | Redactie

Bekijk alle artikelen vanRedactie