Hoe stimuleer je een innovatiecultuur?

Hoe stimuleer je een innovatiecultuur?

Redactie Baaz

Vanwege de krapte op de arbeidsmarkt doen organisaties er alles aan om talent aan te trekken en binnen te houden. Teamweekendjes, dure leaseauto’s en kantoortuinen met schommels wisselen elkaar af.

Lucas Polman, directeur bij Protime Nederland (foto), gelooft in een meer duurzame aanpak om personeel gebonden te houden. Namelijk door een innovatiecultuur. Bij een innovatiecultuur draait het om innovatie, ondernemerschap en het uitvoeren van eigen ideeën. Polman: 'Hier komen vaak creatieve plannen uit voort die bedrijven veel kunnen opleveren. Niet alleen trek je met een innovatiecultuur talent aan, het biedt nog vele andere voordelen. Denk aan meer betrokken en gelukkiger personeel, hogere klanttevredenheid en niet onbelangrijk: meer winst. Voor diegenen die dit als muziek in de oren klinkt, adviseer ik rekening te houden met deze vijf aspecten van een innovatiecultuur.'

1. Cultuur als strategisch doel

'Allereerst is het belangrijk om cultuur te verheffen tot strategisch doel', aldus Polman. 'Het zou net zo belangrijk moeten zijn als financiële doelstellingen. Je moet de bedrijfscultuur namelijk niet zien als een middel om je bedrijfsvoering te verbeteren of om personeel binnen te houden. Het zou een fundament moeten zijn van je bedrijf. Alles wat je doet en beslist, komt voort uit de cultuur. Het hoort bij de identiteit. Het meten van de medewerkerstevredenheid zou een vast onderdeel kunnen zijn van deze doelstelling.'

2. Emotioneel rekruteren

Polman: 'Je bedrijfscultuur behoud je alleen met mensen die binnen die cultuur passen. Om goed te functioneren binnen een innovatiecultuur is het namelijk belangrijk voor medewerkers om te willen innoveren. Het is niet verstandig een kandidaat te kiezen die de status quo verkiest boven innovatie en creativiteit. Je zoekt toekomstige collega’s met lef. Kijk dus naast het cv ook heel goed naar iemands persoonlijkheid. Dit noem ik emotioneel rekruteren. Er zijn allerhande tests om de kijken of iemands persoonlijkheid past bij je bedrijfscultuur. Maak hier gebruik van. Vind de juiste match voor de hoogste kans op een duurzame werkrelatie'

3. Intrapreneurship

Volgens Polman is intrapreneurship een van de belangrijkste aspecten van een innovatiecultuur. 'Intrapreneurship betekent dat werknemers de mogelijkheid krijgen om te ondernemen binnen de organisatie. Hebben werknemers nieuwe ideeën voor je product of dienst? Hebben ze een tof bedrijfsuitje bedacht? Zijn er interessante plannen om een nieuwe markt aan te boren? Ook is het mogelijk om processen sterk te verbeteren. Werknemers hebben vaak goede ideeën voor procesoptimalisatie. Zij zijn immers degenen in ‘het veld’. Geef ze het vertrouwen om hun ideeën uit te werken. Luister naar hun initiatieven en faciliteer de uitvoering ervan. Ze zullen zich gewaardeerd voelen en zich vol inzetten voor het idee waar ze zo in geloven. En geloof mij: vaak komen er de mooiste projecten uit voort!'

4. Budget

Het is niet vanzelfsprekend dat er binnen de organisatie tijd en budget beschikbaar zijn voor eigen inbreng van medewerkers. Uit recent onderzoek blijkt dat organisaties weinig tijd vrijmaken voor innovatie en intrapreneurship als het geen aantoonbaar financieel resultaat oplevert. Polman: 'Meer dan de helft van werkend Nederland (58 procent) krijgt geen tijd voor innovatie en ondernemerschap. Van werknemers die dit wel krijgen, zegt 20 procent dat ze alleen budget krijgen als de ideeën financieel resultaat opleveren. Zonde! Durf te falen. Ook als een project een keer niet direct geld oplevert, wil dat niet zeggen dat het nergens goed voor is geweest. Rome is ook niet in één dag gebouwd.'

5. Technologie

Technologie is nodig om innovatie te ondersteunen. Polman: 'Met name op gebied van transparantie is het belangrijk om de juiste technologie te kiezen. Met behulp van een samenwerkingsplatform kun je de doelstellingen in het oog houden en samenwerken aan de bedachte initiatieven. Bij Protime hebben we zelfs een eigen marktplaats waar iedereen ideeën kan aandragen. Iedereen kan bij andermans project aanhaken. Deze marktplaats wordt zo een onuitputtelijke bron van innovatie gericht op het behalen van de bedrijfsdoelstellingen. Hiermee is meteen de geschiedenis zichtbaar van eerdere initiatieven. Houd de vorderingen bij en geef elkaar – zowel management als werknemers – inzicht in die vorderingen. Dit komt de betrokkenheid ten goede en houd iedereen scherp om samen de finish te halen.'

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie