Het mkb van de toekomst

Het mkb van de toekomst

Redactie Baaz
Het nieuwe werken is hot. Talloze tijdschriften, kranten en andere bronnen schreven al over dit recente fenomeen, waarbij we massaal evolueren naar plaats- en tijdsonafhankelijke arbeid. Zo krijgen werknemers steeds vaker de mogelijkheid om vanuit huis te werken of zelf hun werkuren te kiezen.

Sommige bronnen kijken zelfs verder vooruit en voorspellen dat de fysieke kantoren zoals we die vandaag de dag kennen in 2030 voltooid verleden tijd zullen zijn. Steeds meer bedrijven zullen gebruikmaken van zogenaamde home offices, waarbij hun medewerkers vanuit huis (via een digitaal netwerk) in directe verbinding blijven met het bedrijf.  En als jonge voortvarende onderneming moet je maar zien dat je ook op dat vlak de concurrentie voor blijft: je bent innovatief of je bent het niet.

De cijfers

Het spreekt voor zich dat deze (r)evolutie heel wat wijzigingen meebrengt voor zowel werkgevers als werknemers. Wijzigingen die een flexibele houding, wederzijds vertrouwen en heel wat aanpassingsvermogen zullen eisen van beide partijen. Bovendien rijst de vraag hoe het nieuwe werken te rijmen valt met bedrijfsapplicaties zoals CRM. Welke rol speel je hierbij als werkgever? Wij geven je alvast wat algemene informatie mee.

Uit een onderzoek van Kluwer is gebleken dat acht van de tien werknemers een betere werk-privébalans verwacht, maar ook dat er nog heel wat argwaan heerst langs werkgeverszijde. Een meerderheid (70 procent) vreest immers dat werknemers minder op de hoogte zullen zijn van het reilen en zeilen binnen de onderneming, of in het slechtste geval het gebrek aan sociale controle de productiviteit van werknemers zou aantasten. Onderzoek van Robert Half bij HR-managers weerlegt dit echter; hieruit blijkt dat werknemers juist productiever zijn als ze van thuis uit kunnen werken of van flexibele uren kunnen genieten.

Welke rol speel jij als werkgever?

In essentie gaat het nieuwe werken verder dan alleen die twee aspecten. Het vergt een nieuw soort arbeidsrelatie, waarbij van beide kanten een serieuze aanpassing wordt verwacht. Voor jou als werkgever is het belangrijk dat de communicatie niet in het gedrang komt; vandaar dat thuiswerk vaak beperkt wordt tot maximaal twee dagen per week. Persoonlijk contact met collega's blijft immers ontzettend belangrijk voor de goede werking van een organisatie, ongeacht de sector waarin jouw onderneming actief is.

Employer Branding blijft de sleutel in War for Talent

We hoeven jou ongetwijfeld niet te vertellen, dat het van essentieel belang is dat je onderneming openstaat voor de behoeften van haar werknemers. Ontluikend talent aantrekken wordt in de huidige maatschappij een stuk eenvoudiger als je rekening houdt met het imago van jouw onderneming. Een aantrekkelijke en flexibele werkomgeving kan al snel de doorslag geven. Bovendien zorgt een positieve Employer Branding voor een hogere retentiegraad. Door het imago van jouw onderneming bij je werknemers verder op te krikken, groeit de motivatie en piekt de Employee Engagement naar ongeziene hoogten.

Hoe combineer je het nieuwe werken met CRM?

Een CRM tool dient handig in te spelen op de huidige evoluties binnen de arbeidswereld. Onderweg je leads opvolgen, thuis nog snel een offerte opstellen of een project inplannen op vakantie: met een CRM-pakket dat in de cloud overal toegankelijk is, krijgt jouw onderneming de kans om de toekomst ten volle te omarmen. Met een tool zoals Teamleader heb je ook nog eens alle huidige technologische mogelijkheden voor handen: videoconferenties en VoIP telefonie, een koppeling met e-mail of het delen van documenten. Zo hoeft die toekomst er in ieder geval niet minder rooskleurig uit te zien.

Wil je zelf ook efficiënter werken én vanaf elke locatie? Probeer Teamleader gratis veertien dagen uit!

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie