Het DNA van NETGEAR

Jordi Smit
In de huidige tijd speelt bereikbaarheid en connectiviteit een steeds belangrijkere rol in de maatschappij. Ook in 2018 heeft dit de (netwerk)technologie steeds verder gevormd. Nu we aan het eind van het jaar zijn, geeft dit voor ons dé reden om een interview te houden met Arend Karssies, Benelux, South Africa & Other EMEA bij NETGEAR.

Netwerktechnologie

Netwerktechnologie heeft het afgelopen jaar weer grote stappen vooruitgezet. ‘Wat je bijvoorbeeld ziet is dat wifi-mesh inmiddels wel echt geadopteerd is door de consument en het MKB. NETGEAR levert met Orbi een oplossing voor beide doelgroepen’, vertelt Arend. ‘Wifi is daarmee naar de nieuwe standaard getild, waardoor zowel bedrijven als consumenten thuis en op het kantoor gewoon overal snelle wifi hebben voor zichzelf en hun gasten. We zien dat steeds meer bedrijven en consumenten het voordeel inzien van een meshsysteem voor hun omgeving.’  

‘Wat we ook zien, is dat binnen hardware-sales de focus verschuift naar onderscheidend vermogen op software’, gaat Arend verder. ‘Je ziet dit bijvoorbeeld bij de toevoegingen die wij op het gebied van software doen op onze routers. Denk bijvoorbeeld aan gaming in de pro gaming-line, aan NETGEAR Armor voor IoT-beveiliging op je router; mensen gaan daar steeds meer over nadenken.’

DNA NETGEAR

Welke rol speelt NETGEAR eigenlijk in dat proces? ‘Wij zijn marktleider in dat premiumsegment. Als je de markt op zou knippen in stukjes, dan heb je ‘commodity’. Daar kunnen Jan en alleman elkaars spullen kopiëren en proberen bedrijven zo goedkoop mogelijk te zijn.’ Dit geheel in tegenstelling tot NETGEAR, dat meer bezig is zijn eigen DNA toe te voegen aan de producten. ‘Wij zitten meer op de tour: jezelf willen onderscheiden. Niet alleen maar op hardware, maar ook op basis van software die je tot je beschikking hebt en stelt aan je klanten. Dat zagen we er duidelijk tussenuit springen.’

Kansen resellers

De kansen voor resellers in de aankomende tijd liggen volgens Arend vooral in dat eindgebruikers minder gehecht zijn aan het feit dat ze eigenaars van de spullen zijn. ‘De eindgebruiker wil er namelijk alleen maar gebruik van maken. Daar liggen enorme kansen voor resellers. Meer abonnementsgericht in plaats van: hier heb je een doos met spullen en dat kost je zoveel. Wij hebben dat platform afgelopen jaar gebracht; dat zullen we uiteraard verder uitbouwen in 2019 en die resellers ook helpen om hun eigen businessmodel daarop aan te passen.’

Over 2019 gesproken; nu we aan het eind van het jaar zijn, wordt het tijd om vooruit te kijken. Wat kunnen we aankomend jaar van NETGEAR verwachten? ‘We zullen het Insight Pro platform verder blijven ontwikkelen, zowel op het gebied van hardware- als softwarefunctionaliteit.’ Maar hoe weet NETGEAR waar de behoefte ligt? ‘We hebben continue panels met onze resellers en eindgebruikers om eens te kijken of we nog functionaliteiten missen die ze graag zouden willen zien. Zo blijf je continue met je partner en eindgebruiker in gesprek om uiteindelijk iets neer te leggen waar ze ook daadwerkelijk de toegevoegde waarde van inzien.’

Innovatieve wijze verbinden

Tot slot: waarom moeten mensen (als ze dat nog niet deden) aankomend jaar op NETGEAR letten? ‘Wij willen de wereld met het internet verbinden op een innovatieve en veilige manier, zodat de klanttevredenheid zo hoog mogelijk blijft. Bovendien willen we close-contact houden met onze eindgebruikers en resellers om hen zo optimaal mogelijk te helpen, zodat ze op een tevreden manier zichzelf en klanten kunnen verbinden met het internet.’

afbeelding van Jordi Smit
Door: Jordi Smit

Jordi Smit | Redacteur

Bekijk alle artikelen van Jordi