Handelsoorlog vergroot druk op verschillende sectoren

Handelsoorlog vergroot druk op verschillende sectoren

Redactie Baaz

De escalerende handelsoorlog en geopolitieke spanningen zorgen voor toenemende druk op de Nederlandse industrie, transport en TMT-sector. In combinatie met binnenlandse politieke onzekerheid, zoals de kabinetsval, leidt dit tot terughoudendheid bij bedrijven. ABN AMRO’s sectorprognoses voor 2025-2026 geven inzicht in de kwetsbaarheden en mogelijke groeikansen voor het bedrijfsleven.

Handelsoorlog raakt verschillende sectoren in open economie

Nederland is als open economie sterk verweven met de wereldhandel. Daardoor heeft onzekerheid rondom Amerikaanse invoerheffingen directe impact op exportgerichte sectoren. Bedrijven stellen investeringen uit en zoeken naar kortetermijnoplossingen, zoals het omleiden van hun toeleveringsketen of het zoeken naar alternatieve afzetmarkten.

Volgens ABN AMRO zijn vooral de Industrie, Transport & Logistiek en TMT-sector gevoelig voor escalatie. TMT en zakelijke dienstverlening worden vooralsnog ontzien, omdat invoerheffingen op diensten nog geen deel uitmaken van de Europese tegenmaatregelen. Mocht dit veranderen, dan kunnen juist deze sectoren hard geraakt worden. Tegelijkertijd ontstaan er ook kansen in Europa, waar markten zich mogelijk sneller ontwikkelen.

Industrie onder druk, maar defensie stimuleert herstel

De Verenigde Staten zijn een belangrijke afzetmarkt voor Nederlandse industriële producten. Nieuwe importheffingen zetten die afzet onder druk, wat leidt tot lagere investeringen en een verlaagde groeiverwachting (+1 procent in 2025). Met name de vraag naar machines, staal en chemie staat onder druk. Toch ziet ABN AMRO herstel in 2026, met een verwachte groei van +3 procent, dankzij investeringen in Europese defensie en vraag naar chipmachines.

TMT blijft groeien ondanks onzekerheid

Voor de TMT-sector is de VS eveneens een sleutelmarkt — ruim 22 procent van de telecomexport gaat erheen. Ondanks geopolitieke spanningen verwacht ABN AMRO een groei van +4,5 procent in 2025 en +4 procent in 2026. Digitalisering, AI en cloud-migraties blijven groeimotoren. Bovendien trekken Amerikaanse techbedrijven steeds vaker naar Nederland voor hun datacenters en netwerkcapaciteit.

Transportsector kwetsbaar maar kansrijk

De transportsector ziet een lagere groeiverwachting van +1 procent dit jaar. Toch zijn de vooruitzichten voor 2026 positiever (+2 procent). Investeringen in Duitse infrastructuur en Europese defensie verhogen de vraag naar grondstoffen en logistiek. Daarvan profiteren met name de binnenvaart, scheepvaart en het internationale wegvervoer.

Vooruit kijken en risico’s spreiden

Ondanks de onzekerheid zijn er groeikansen, mits bedrijven zich tijdig aanpassen. "Duitse en Europese investeringen creëren mogelijkheden", zegt Melanie Murk, sectoreconoom bij ABN AMRO. Bedrijven doen er goed aan hun ketens te herzien, productie te verplaatsen en te investeren in alternatieve markten. Dat vraagt voorbereiding: internationale handel steunt vaak op bestaande netwerken en relaties.

In een onrustig handelsklimaat maken veerkracht en wendbaarheid het verschil. Voor ondernemers ligt de sleutel in strategisch vooruitkijken en risicospreiding.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie