Publieke omroep bereikt tien miljoen mensen met aandacht voor verkiezingen
De publieke omroep heeft via de verschillende platforms veel aandacht besteed aan de Tweede Kamerverkiezingen en daarmee een groot deel van Nederland bereikt. Via televisie, radio en online hebben de omroepen het publiek geïnformeerd over partijprogramma’s, interviews met lijsttrekkers, debatten tussen partijen en andere ontwikkelingen rond de verkiezingen.
Tussen 1 september en 28 oktober bereikte de publieke omroep ruim tien miljoen Nederlanders van zes jaar en ouder met de totale berichtgeving op televisie rond de verkiezingen.
Het meest bekeken moment was gisteravond, net voor de tweede exitpoll om 21.26 uur: 2,7 miljoen mensen stemden af op Nederland kiest de uitslagen (NOS), op NPO 1. In de aanloop naar de verkiezingen was Het slotdebat Nederland kiest bij de NOS dinsdagavond op NPO 1 met bijna 2,2 miljoen kijkers het meest bekeken programma van de publieke omroep.
De radioprogramma’s over de verkiezingen bij de publieke omroep werden beluisterd door circa 3,7 miljoen mensen (minimaal 5 minuten aaneengesloten).
De verkiezingen waren uiteraard ook te volgen via sites, apps en social media. De Knockout Champs Verkiezingsspecial (BNNVARA) behaalde op NPO Start 200.000 views. Kiespijn (NTR), eveneens op Start, behaalde circa 150.000 views. De items van NOS op 3 over de verkiezingen zijn goed bekeken op YouTube (5,2 miljoen views). NOS Stories behaalde via Instagram bijna 8 miljoen views en Nieuwsuur (NTR/NOS) trok 6,3 miljoen views op YouTube. De podcast De Campagne Stemming van Vullings en De Rooy (NOS/AVROTROS) was goed voor 1,5 miljoen downloads.