Europese webwinkels zetten miljoenen om in Nederland

Europese webwinkels zetten miljoenen om in Nederland

Redactie Baaz

Op basis van een lopend onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) blijkt dat Nederlandse consumenten steeds vaker bij buitenlandse, Europese webwinkels kopen. In totaal gaven deze consumenten in het eerste kwartaal van 2019 390 miljoen euro uit, exclusief BTW.

Europese webwinkels hebben baat van Nederlandse consumenten

In dezelfde periode van 2018 werd er rond 15 procent minder omgezet in Nederland, een flinke groei. In vijf jaar tijd zijn de online aankopen van Nederlandse consumenten bij Europese webwinkels gestegen met ruim 150 procent. De internetverkopen worden verdeeld in twee groepen: de pure webwinkels en multi-channelers, waar verkopen niet het belangrijkste doel is. Bij de pure webwinkels was er een groei te zien van ruim 12 procent in het eerste kwartaal van 2019 vergeleken dezelfde periode van 2018. Voor multi-channelers was het een omzetgroei van bijna 24 procent.

LEES OOK: Grote zorgen over groei buitenlandse webwinkels

Totale bestedingen onderschat

Als een bedrijf in de Europese Unie voor meer dan € 100.000,- aan Nederlandse consumenten verkoopt, moet het bedrijf in Nederland een btw-aangifte doen. De cijfers van online-aankopen berekent het CBS dan ook uit deze btw-aangiften. Onder de € 100.000,- hoeft het bedrijf geen belastingaangifte te doen. Het zou dus zo kunnen zijn dat de cijfers veel hoger uitvallen dan het CBS heeft berekend.

Niet altijd bewust

Het kopen bij Europese webwinkels gaat niet altijd bewust. Veel winkels hebben de site in meerdere talen opgemaakt en kunnen dus een Nederlandse website hebben, waardoor de consumenten in Nederland niet weten dat zij te maken hebben met buitenlandse webwinkel.

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie