Alles over contentmarketing – deel 1/7: nut en noodzaak van goede content

Alles over contentmarketing – deel 1/7: nut en noodzaak van goede content

Redactie Baaz

Wil je tegenwoordig als bedrijf je nek uitsteken, dan moet je zorgen dat je niet alleen offline, maar zeker ook online goed zichtbaar bent. Maar hoe doe je dat? Het internet staat al zo 'vol', dat het haast onbegonnen werk lijkt om tegenwoordig op te vallen. Het is als om aandacht roepen in een drukke metropool. Toch kun je met goede content wel degelijk jezelf online profileren.

Het internet groeit snel. Schrikbarend snel zelfs: de afgelopen twee jaar hebben we met zijn allen meer data geproduceerd dan in de gehele geschiedenis van de mensheid daarvoor. Vooral social media heeft gezorgd voor een enorme toename in data. Iedere dag facebooken, tweeten en Linkedinnen we er lustig op los. We delen niet alleen tekst, maar ook foto's en video's. Het internet is geëvolueerd tot een interactief platform, waarbij iedereen creëert en deelt. Statische webpagina's zijn veranderd in blogs en content wordt niet alleen meer geconsumeerd van webpagina's van bedrijven, organisaties en instituten, maar van sociale media waar gebruikers zelf zorgen voor de 'vulling'.

Van statisch naar actief

Doordat de afgelopen jaren vrijwel alle gebruikers zijn veranderd van statische informatieslurpers tot actieve contentbijdragers, is die hoeveelheid content enorm gegroeid. Logisch, iedereen draagt nu zijn steentje bij in de vorm van foto's, statusupdates, filmpjes, blogs, quotes, shares, tweets en retweets. Sociale media zijn de katalysator: daar wordt bepaald welke content schijnbaar interessant genoeg is om te 'sharen' en te 'resharen'. Gebruikers brengen wereldwijd het leeuwendeel van hun online tijd door op sites als Facebook en YouTube. Dat zorgde ervoor dat deze sites miljarden euro's waard werden (al worstelen ze allemaal met hun verdienmodel). Het bedrijfsleven en overheid, altijd naarstig op zoek naar een warme relatie met hun doelgroep, kreeg niet lang daarna de drang 'ook op Facebook en Twitter' aanwezig te willen zijn. Een hele beroepsgroep is ontstaan om bedrijven zo goed mogelijk 'online te profileren' en de 'community te managen'. Allemaal leuk en aardig, maar in een tijd waarin data de spuigaten uitschiet, is aanwezigheid alleen echt niet meer voldoende. Het is simpelweg menselijk om alleen aandacht te geven aan die bedrijven en organisaties die voor hen wat toevoegen, op welke manier dan ook.

Waarde toevoegen

Maar hoe voeg je in deze tijd wat toe voor die eindgebruiker? Hoe kom je bij de klant op zijn netvlies? Roepen hoe goed je bent en simpelweg 'branden' in de vorm van reclames en bannering alleen is al even niet meer voldoende. Je moet tegenwoordig echt wat te melden hebben, zinnige inhoud publiceren. Het publiek selecteert steeds strenger waar zij hun kostbare tijd aan besteden. Overigens is contentmarketing niets nieuws. Een al decennia-oud voorbeeld is bijvoorbeeld Albert Heijn, die met hun magazine 'Allerhande' niet riep hoe goed ze waren, maar de doelgroep voorzag (en nog altijd voorziet) van nuttige huishoudtips en recepten, soms direct maar niet noodzakelijkerwijs gekoppeld aan de eigen producten.

De moeite waard door zinnige inhoud

Je moet dus op de een of andere manier zorgen dat dat publiek jou de moeite waard gaat vinden en je gaat volgen op social media, je bedrijfsblog in hun 'short list' gaat zetten (of simpelweg door op social media te linken naar de content aldaar). Dat kan eigenlijk alleen door zinnige inhoud te publiceren, content te publiceren die op de een of andere manier waarde voor de doelgroep toevoegt en blijft toevoegen. Dat leidt tot een grotere naamsbekendheid en meer traffic naar je website.


Spreker en webspecialist Brad Frost brengt zijn punt met de nodige cynisme en humor en is wat kort door de bocht, maar raakt wel de kern van een probleem: er is zoveel informatie, zoveel ruis om ons heen dat hetgeen dat je communiceert kwalitatief goed, waarlijk nuttig dient te zijn. Content marketing staat of valt met de kwaliteit en toegevoegde waarde van je content. 'Bullshit is er al genoeg'.

 

Redactie Baaz
Door: Redactie Baaz
Redactie

Redactie Baaz

Redactie